۰ نفر

آنچه معامله گران باید درباره برکسیت بدانند

۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۴۶
کد خبر: 132247

روز 23 ژوئن 2016 به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بریتانیا و اتحادیه اروپایی خواهد بود. در این روز مردم بریتانیا در یک همه پرسی تاریخی برای ماندن و یا خروج از اتحادیه اروپایی (برکسیت) شرکت خواهند کرد.ماندن و یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی ابعاد متفاوتی از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ژئوپلتیک، دفاعی و فرهنگی را در بر میگیرد.

در ادامه قصد داریم به چند پرسش مهم درباره اثرات اقتصادی این موضوع با فرض ماندن و یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی بپردازیم و پاسخ های مناسبی برای این پرسش ها ارائه کنیم.

چرا باید درباره برکسیت بدانیم ؟ این همه پرسی موضوعی است که شما به عنوان یک تریدر نمی توانید نادیده اش بگیرید چون نتیجه این همه پرسی هر چه باشد، تاثیر مهمی در بازار ارز، طلا، انرژی، کالاها و به طور کلی اقتصاد بین الملل خواهد داشت.

نظر سنجی ها در مورد برکسیت چه می گویند و احتمال کدام یک بیشتر است، ماندن یا خروج؟ در حال حاضر نظر سنجی های مختلف حاکی از برتری نسبی طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی هستند ولی با توجه به سابقه نظر سنجی ها درباره همه پرسی استقلال اسکاتلند، اعتماد به نتایج نظرسنجی ها مشکل است.

اثرات اقتصادی برکسیت برای بریتانیا، اتحادیه اروپایی و جهان چه خواهد بود؟ به طور کلی هیچ کس نمی تواند به این پرسش که در صورت رای مثبت یا منفی مردم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی، چه شرایط اقتصادی ایجاد خواهد گردید، جواب دقیقی بدهد. اما میتوان این اثرات را بر اساس زمان به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم کرد و در مورد هرکدام تحلیلی ارائه داد. در کوتاه مدت در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی احتمالا اثرات روانی این مساله برای بریتانیا ، اروپا و جهان بسیار مشخص تر خواهد بود و بازار های مالی دچار شوک های قیمتی خواهند شد. در میان مدت واکنش دیگر دولت ها و مردم دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی دارای اهمیت خواهد بود و زمزمه خروج در دیگر کشورها می تواند به اقتصاد و واحد پولی مشترک اروپایی (یورو) آسیب بزند و حتی ماهیت این واحد پولی را به خطر اندازد. در ادامه ممکن است سرمایه گذاری ها را در اروپا کاهش داده و اروپا را دچار بحران و رکود نماید.صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود، پیش بینی رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی را بدلیل احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی از 3.4 درصد به 3.2 درصد کاهش داده است و بیان کرده که علت آن تردید سرمایه گذاران از سرمایه گذاری های کلان در این منطقه می باشد. در بلند مدت احتمالا تصمیم گیری های اقتصادی منطقی تر خواهد شد و اروپا و جهان این موضوع را پذیرفته و بسته به اتفاقات سیاسی و اقتصادی ایجاد شده پس از آن، تصمیمات جدید و بلند مدت اقتصادی و سرمایه گذاری را اتخاذ می نمایند. در سناریو دیگر و با ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپایی، احتمالا برخی سرمایه گذاری های فریز شده در ماه های اخیر دوباره پیگیری خواهد شد و سرمایه گذاری های جدیدی در بریتانیا و اتحادیه اروپا شاهد خواهیم بود. در کوتاه مدت احتمالا اثرات روانی آن ارزش پوند و یورو را افزایش داده و در میان مدت با افزایش سرمایه گذاری ها اشتغال در این منطقه افزایش می یابد.

در صورتی که نتیجه همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی باشد، چه شرایطی پیش روی دولت بریتانیا می باشد؟ تازه ترین پژوهش ها درباره اثرات خروج بریتانیا نشان می دهد که زیان احتمالی این مساله برای بریتانیا، در طی ده سال حداقل 20 میلیارد پوند خواهد بود و بین 500 هزار تا یک میلیون فرصت شغلی را از بین خواهد برد وموجب رکود اقتصادی در بریتانیا خواهد گردید. وزیر دارایی انگلستان در گزارشی کامل در روزنامه تایمز اعلام کرد که در صورت خروج بریتانیا درآمد ملی این کشور تا سال 2030 میلادی به میزان 6 درصد کمتر از میزان کنونی آن و کاهش ایجاد شده در تولید ناخالص ملی به طور سالانه معادل ۴۳۰۰ پوند به ازای هر خانواده انگلیسی خواهد بود. همچنین آینده تجارت بریتانیا با اتحادیه اروپا نیز ابهامات مهمی خواهد داشت. دولت بریتانیا می تواند گزینه های مختلفی برای شرایط جدید تجارت با اروپا در نظر بگیرد. یکی از این روش ها مدل نروژ می باشد که عضو اتحادیه اروپایی نیست اما از اعضای ناحیه اقتصادی اتحادیه اروپا می باشد و این مساله فرصت تجارت با بازار اتحادیه اروپا را برای آنها فراهم کرده است. نروژ با اتحادیه اروپا روابط تجاری گسترده ای دارد و سالانه مبلغی را به این اتحادیه میپردازد و در عین حال تنها برخی از قوانین اتحادیه را در زمینه تجاری پذیرفته است. روش دوم پیش روی دولت بریتانیا، مدل کانادا می باشد. یعنی بریتانیا مانند کانادا یک قرارداد دو جانبه با اتحادیه اروپایی منعقد نماید که شرایط تجارت با این اتحادیه را روشن کند. راه سوم نیز تجارت تحت قوانین سازمان تجارت جهانی است. بسیاری از کشور ها نظیر روسیه و برزیل با این شرایط و قوانین با کشور های عضو اتحادیه اروپایی روابط تجاری دارند. هر سه روش می تواند کم و زیاد به شرایط اقتصادی فعلی بریتانیا ضربه بزند. از طرفی از نظر سیاست داخلی نیز برخی مشکلات مانند احتمال استقلال اسکاتلند در مواجهه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی مطرح است که می تواند بر مشکلات این کشور بیافزاید.

اثرات ماندن یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی (برکسیت) بر بازار های ارز، طلا، کالاها و شاخص های اقتصادی چه خواهد بود؟ در حال حاضر همانند گذشته ارزهای مختلف مانند کالاهای سرمایه ای در دست سرمایه گذاران هستند و بسته به شرایط اقتصادی و سیاسی، این ارزها در بین سرمایه گذاران بزرگ و کوچک بین المللی دست به دست می شوند. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی میتواند عرضه پوند انگلیس و یورو اروپا را در بازار افزایش داده و این افزایش عرضه موجب کاهش قابل توجه در قیمت و ارزش این ارزها میگردد و می تواند تقاضا را برای ارزهای کالایی، و یا فلزات گرانبها مانند طلا افزایش دهد. ضمن اینکه معمولا در نا امنی های اقتصادی تقاضا برای طلا در بازارهای مالی بین المللی افزایش می یابد و این خود میتواند بعنوان دلیلی مضاعف موجب افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی گردد. در سناریو ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپایی، احتمالا در کوتاه مدت اثرات آن باعث افزایش تقاضا در ارزهای پوند و یورو خواهد گردید و در میان مدت با افزایش سرمایه گذاری های بزرگ و بلند مدت در این منطقه، موجب افزایش اشتغال خواهد گردید که از مهمترین فاکتورهای اقتصادی کلان محسوب میگردد.

بهتر است معامله گران پیش و پس از برکسیت چه استراتژی را پیش بگیرند؟ معامله گران بسته به نوع دیدگاه، روش ها و استراتژی های معامله گری و مدیریت ریسک و سرمایه، می توانند روش های مختلفی را در برابر این موضوع اتخاذ نمایند. ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، احتمال ایجاد گپ های قیمتی و یا حرکات شارپی قیمت در زمان همه پرسی و اعلام نتایج می باشد. هرگونه گمانه زنی، نظر سنجی یا اعلام نتایج میتواند بر بازار ارز، طلا، کالاها و شاخص ها اثرات هیجانی داشته باشد و هرچه به زمان همه پرسی نزدیک تر شویم این اثرات نمود بیشتری خواهند داشت. باید با توجه به میزان سرمایه در حساب و مارجین معاملات، نسبت به باز کردن ، نگهداری یا بستن موقعیت های معاملاتی تصمیم گیری نماییم. در پایان می توان گفت هر چند پیش بینی دقیق شرایط بازار پس از همه پرسی برکسیت امری بسیار مشکل ویا نا ممکن است و در حال حاضر نیز نظر سنجی ها جواب قاطعی برای ما ندارند، اما یک مدیریت سرمایه و ریسک صحیح می تواند معامله گران را در برابر حرکات هیجانی و گپ های بازار ایمن نگه دارد. مهندس علی نورانی تحلیلگر ارشد مالی کارگزاری بین المللی ویندزور بروکرز