۰ نفر

با این روش‌ها باهوش شوید

۸ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۲۵
کد خبر: 148694
با این روش‌ها باهوش شوید

آیا بالا بردن هوش واقعا امکان پذیر است؟ آیا می‌توانید یاد بگیرید باهوش‌تر باشید، یا این‌که مسئله به صورت ژنتیکی در ما وجود دارد و ثابت است؟ آیا تاکنون به این قضیه فکر کرده‌اید که آیا امکان دارید زرنگ‌تر و باهوش‌تر شوید؟

هوش چیست؟ به شکل سنتی هوش را ایده‌ای غیرقابل تغییر و یک‌بعدی در نظر می‌گیرند. از نقطه نظر شناختی، هوش از طریق IQ اندازه‌گیری می‌شود، و به این شکل، هوش به عددی تبدیل می‌شود که آینده‌تان را تعیین می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، خوشبختانه، بنابر نتایج پژوهش‌های علمی، امروزه می‌دانیم برخی آدم‌‌ها به هر دو شکل ذاتی و اکتسابی می‌توانند برخی مهارت‌های مختلف را داشته باشند. به طور کلی، و بدون تعمق زیاد در نظریه‌های مختلف ساخت‌گرایی، می‌توانیم هوش را این‌گونه توصیف کنیم: توانایی برای تعدیل و حل مشکلات.

در ادامه کریستینا مارتینز دِتودا، متخصص عصب‌روانشناسی (نوروسایکولوژی)، به ۱۰ روش علمی اثبات‌شده برای بالا بردن هوش اشاره می‌کند که از طریق آنها می‌توانیم وضعیت مغزمان را بهبود ببخشیم و باهوش‌تر شویم.

۱. ذهن تشنه‌ای داشته باشید

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که می‌توانید باهوش‌تر شوید؟ بسیار عالی! همین که به باهوش‌تر شدن فکر کرده‌اید، نخستین گام برای رسیدن به این هدف است. کنجکاو باشید و برای یادگیری چیزهای جدید تلاش کنید. اگر برای‌تان سوال پیش آمده است که چیزی چگونه کار می‌کند، خوب در آن کندوکاو کنید! از این‌که می‌بینید با این روش چه‌قدر به آموخته‌های‌تان اضافه می‌شود، شگفت‌زده خواهید شد.

چه باید بکنیم: مغز ما باید به کار واداشته شود، و البته باید به شیوه‌ای مناسب به کار بیفتد، به همین دلیل یادگیری هر گونه مهارت جدید می‌تواند به چابکی ذهن و فرآیندهای ذهنی کمک کند.

۲. برای بالا بردن هوش بیش‌تر بخوانید

از لحاظ علمی ثابت شده است مطالعه کردن نه تنها دایره‌ی واژگانی‌ و هوش زبان‌شناختی‌مان را غنی‌تر می‌کند، بلکه به خلاقیت‌مان نیز کمک می‌نماید. می‌توانید خودتان را در دنیایی جدید یا زمانی در تاریخ غوطه‌ور کنید یا زندگی را تجربه کنید که هرگز آن را آرزو نمی‌کردید. وقتی خودتان را در بطن این داستان‌ها قرار می‌دهید، با شخصیت‌های آن همدلی می‌کنید، و این کار نه تنها هوش زبان‌شناختی‌تان را بهبود می‌بخشد، بلکه هم‌چنین هوش هیجانی‌تان را نیز افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید راه باهوش‌تر شدن را یاد بگیرید، پس مطالعه کنید. خواندن یکی از فعالیت‌های مغزی است که به شدت توصیه می‌شود.

چه باید بکنیم: به کتابخانه‌ی محل بروید و یک فهرست از کتاب‌های مورد علاقه‌تان تهیه کنید. برای خود‌تان هدف‌گذاری کنید و به خود بگویید ماهی یک کتاب تمام خواهم کرد! کمی زمان صرف کنید و گونه‌های ادبی مورد علاقه‌تان را شناسایی کنید، و بعد از آن به این کار بپردازید!

۳. جسور باشید و هوش‌تان را بالا ببرید

همان‌طور که می‌دانید، هوش هیجانی و هوش منطقی هر دو برای بهبود کلی هوش‌تان بسیار مهم هستند. بهبود بخشیدن و کار کردن بر روی هوش هیجانی می‌تواند به شکل چشمگیری توانایی‌تان را برای سازگاری با تغییرات و حل مشکلات اطراف‌تان بهبود ببخشد.

چه باید بکنیم: از این‌که از احساسات‌تان دفاع کنید و به همه بگویید چه حسی دارید، نترسید. اگر از چیزی در محل کار یا خانه ناراضی هستید، به بقیه بگویید چه حسی دارید و دوست دارید چه چیزی تغییر کند. البته به خاطر داشته باشید، همیشه امکان تغییر شرایط اطراف وجود ندارد، ولی صرفا بیان احساسات‌تان کار بسیار پسندیده‌ای است.

۴. گاهی اوقات راه‌های سخت‌تر را انتخاب کنید

شاید کمی احمقانه به نظر برسد، ولی چیزی به سادگی مسواک زدن با دستی که با آن مسلط نیستید می‌تواند راه خوبی برای تربیت و پرورش مغزتان باشد. وقتی عادات روزمره‌مان را به هم می‌زنیم و تغییر کوچکی را به وجود می‌آوریم، مغزمان مجبور می‌شود به این مسئله فکر کند چگونه می‌تواند همان نتایج سابق را به‌دست بیاورد. با به چالش کشیدن مغز، می‌توانید از اکسیداسیون عصبی جلوگیری کنید و قادر خواهید بود ارتباطات جدیدی را ایجاد و مستحکم کنید.

چه باید بکنیم: سعی کنید برای رسیدن به مکان مورد علاقه‌تان راه جدیدی بیابید. اگر همیشه از یک راه به مدرسه یا محل کار می‌روید، سعی کنید راه جایگزین پیدا کنید. شاید هم از همین طریق، به مسیری نزدیک‌تر دست یافتید!

۵. کارها را به هوش مصنوعی واگذار نکنید

کارهای جزئی روزانه، که غالبا حتی به چشم‌مان هم نمی‌آیند؛ مثلا با یک کلیک، می‌توانیم به هزاران نتیجه، تعریف، صفحه‌ی وب‌گاه، و انجمن و غیره دست پیدا کنیم؛ با این‌که قطعا آسان‌ترین و غالبا سریع‌ترین راه رسیدن به اطلاعات، استفاده از هوش مصنوعی است ولی این کار مغزمان را تنبل می‌کند زیرا با پیشرفت فناوری به‌تدریج دیگر نیازی به تلاش برای یافتن و حفظ کردن اطلاعات جدید از خود نشان نمی‌دهد.

چه باید بکنیم: سعی کنید از سپردن فعالیت‌های هوشمندانه‌تان به‌دست مترجم‌های خودکار، موقعیت‌یاب‌ها، ماشین حساب‌ها، یا موتورهای جست‌وجو خودداری کنید. دفعه‌ی بعدی که به یافتن اطلاعات خاصی نیاز پیدا کردید، سعی کنید آن را در کتاب‌ها بیابید و جایی یادداشت کنید. هرچه بیش‌تر مغزتان را درگیر کنید، شانس بیش‌تری برای یادآوری اطلاعات خواهید داشت.

۶. برای بالا بردن هوش بازی‌های فکری انجام دهید

برنامه‌های تحریک مغز معمولا توسط گروه کاملی از متخصصین مغز و اعصاب، و روانشناسان شناختی طراحی می‌شوند که همواره آخرین و جدیدترین اطلاعات را در مورد علوم نوروجنسیس و انعطاف‌پذیری عصبی مطالعه می‌کنند. با تمرین بازی‌های فکری از طریق برنامه‌های تحریک مغز، می‌توانید برنامه‌ی پرورش فکری شخصی‌سازی شده‌ای را تجربه کنید که نقاط ضعف‌تان را در مهارت‌های شناختی بهبود ببخشد، و در بلندمدت به بهبود وضعیت هوشی‌تان کمک و نتایج شناختی مطلوبی برای‌تان فراهم کند.

چه باید بکنیم: به انواع مختلف بازی‌های فکری نگاه بیندازید و ببینید کدام‌یک را بیش‌تر می‌پسندید! به خاطر داشته باشید، بهتر است دنبال گزینه‌هایی باشید که از لحاظ علمی معتبر باشند.

۷. با خودتان حرف بزنید

از قدیم‌الایام حرف زدن با خود یک عادت ناپسند تلقی می‌شد، ولی به تازگی پژوهش‌ها نشان داده‌اند این کار می‌تواند واقعا فعالیت مغزی را افزایش دهد. وقتی در طول یک فرآیند با خودمان صحبت می‌کنیم، کم‌کم یاد می‌گیریم کارهای پیش رو را خلاصه و ساده کنیم، که همین کار باعث می‌شود منابع مغزی‌ و توانایی‌مان در حل مشکلات با روشی کارآمد، بهینه‌سازی شوند.

چه باید بکنیم: دفعه‌ی بعدی که می‌خواهید یک دستورالعمل آشپزی جدید را امتحان کنید یا سعی‌ می‌کنید چیز جدیدی یاد بگیرید، اول آن را مطالعه و سپس، با خودتان تکرار کنید؛ گویی می‌خواهید آن را به دیگران آموزش دهید. این کار را چندین بار انجام دهید و سعی کنید آن را به شیوه‌های مختلف برای خودتان توضیح دهید، تا وقتی که واقعا به درک درستی از این اطلاعات برسید.

۸. برای بالا بردن هوش توییت کنید

پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند استفاده از توییتر توانایی‌مان را در ترکیب و در آمیختن اطلاعات افزایش می‌دهد. هنگام استفاده از توییتر باید ایده‌های‌مان را در مورد یک موضوع خاص تنها در ۱۴۰ واژه و به شیوه‌ای مختصر و منسجم، خلاصه‌نویسی و ترکیب کنیم.

اگر دوست ندارید از توییتر استفاده کنید، می‌توانید یک تکه کاغذ بردارید و ایده‌های‌تان را در فضای محدود بنویسید. این کار نیز تاثیر مشابه‌ای دارد و البته، مجبور هم نیستید زندگی‌تان را در اینترنت به اشتراک بگذارید.

چه باید بکنیم: یک حساب توییتر باز کنید (یا یک تکه کاغذ بردارید) و دست به کار شوید! می‌توانید در مورد همه چیز بنویسید: سرگرمی‌ها، خوراکی‌ها، کتاب‌ها و غیره. هر وقت سعی می‌کنید اطلاعات داخل مغرتان را با هم ترکیب کنید، مغزتان شروع به کار می‌کند!

۹. برای بالا بردن هوش یک زبان جدید یاد بگیرید

یادگیری یک زبان جدید فواید شناختی فراوانی برای‌مان دارد. وقتی زبان جدید یاد می‌گیرید، میزان ماده‌ی خاکستری مغزتان افزایش می‌یابد و می‌توانید کارهای ذهنی را از فردی که فقط به یک زبان صحبت می‌کند، بهتر انجام دهید. هم‌چنین، فکر کردن به یک زبان دیگر می‌تواند ما را با نقطه نظرات جدید و راه‌های متفاوتی درباره‌ی حل یک مشکل آشنا کند.

چه باید بکنیم: هر چه می‌توانید برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای مربوط به آموزش زبان‌های مختلف را دانلود یا خریداری کنید. هزاران منبع و وب‌گاه برای‌تان وجود دارند که می‌توانید کارتان را با آنها شروع کنید. سعی کنید افرادی را پیدا کنید که به زبان مورد نظرتان حرف می‌زنند و یک برنامه‌ی تبادل زبانی را با آنها آغاز کنید! راه‌های مختلف فراوانی برای آموزش و تمرین یک زبان جدید وجود دارد.

۱۰. اطراف‌تان را پر از آدم‌های باهوش کنید

پرکردن اطراف‌تان از آدم‌های باهوش می‌تواند واقعا شما را باهوش‌تر کند! اگر دائما اطراف آدم‌هایی باشید که در مورد علوم اعصاب یا سیاست صحبت می‌کنند، چیزهای جدیدی در این موضوعات می‌آموزید و علاقه‌مند می‌شود تا پژوهش‌های بیش‌تری در مورد مطالب جالب و مرتبط با آنها انجام دهید.

چه باید بکنید: راه بیفتید و با آدم‌های جدیدی آشنا شوید که فکر می‌کنید شما هم می‌توانید چیزی به آنها یاد بدهید. عضو یک باشگاه کتاب شوید یا دنبال گروه‌هایی بشد که فکر می‌کنید برای‌تان جالب باشند. ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است!