۰ نفر

وزیر ارتباطات مطرح کرد؛

رونمایی از دولت الکترونیک در دهه فجر

۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۱۸
کد خبر: 168024
رونمایی از دولت الکترونیک در دهه فجر

واعظی با اعلام اینکه اگر وزارت کشاورزی ١٢٠٠ مرکز کشاورزی خود در روستاها را اعلام کند، آنها را در اولویت اتصال به اینترنت قرار می دهیم، گفت: طی همکاری با وزارت بهداشت بیش از ۵۰۰۰ دفتر سلامت روستایی را تا پیش از دهه فجر برای برقراری سلامت الکترونیک به اینترنت متصل می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در حاشیه جلسه هماهنگی خوشه کشاورزی، محیط زیست و آب در دولت الکترونیک در جمع خبرنگاران گفت: قرار است که دولت الکترونیک در دهه مبارک فجر رونمایی شود که برای این کار ۱۴ خوشه در دولت الکترونیک تعریف کردیم که با همه خوشه های تعریف شده، جلسه می گذاریم و راه حل برای حل مشکلات پیدا می کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، او ادامه داد: برای اینکه چگونه این خوشه ها به هم متصل شوند و چگونه مردم از آن استفاده کنند هماهنگ می کنیم که در جلسه ای که امروز داشتیم وزارت جهاد کشاورزی و همه سازمان های زیرمجموعه وزارت نیرو، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو حضور داشتند که انصافا کار بسیار خوبی انجام شده بطوریکه به دوستان در جهاد کشاورزی عرض کردم که کار بزرگی انجام داده اند و حیف است که مردم و مسوولان از آن مطلع نباشند.

وی با بیان اینکه پهنه این خوشه، به وسعت جغرافیای کل کشور است، افزود: مشخصا در جهاد کشاورزی بیش از ۳ میلیون ۷۰۰هزار نفر تولیدکننده و ۸۰ میلیون مصرف کننده محصولات کشاورزی وجود دارد. بنابراین اگر بتوانیم آموزش و اطلاعات مورد نیاز آنها در سراسر کشور را الکترونیکی کنیم و در دسترس قرار دهیم کار بزرگی صورت گرفته است.

وزیر کابینه دولت تدبیر و امید در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه دولت الکترونیک در وزارت جهاد کشاورزی گفت: باتوحه به گستردگی وزارت جهاد کشاورزی در مجموع ۴۰۰ مجوز برای بخش های مختلف وجود داشت که نیازمندان باید اخذ می کردند بر اساس سنت موجود برای هر مجوز ۸ بار رفت و آمد لازم بود که این ۴۰۰ مجوز به ۱۰۰ مجوز تبدیل شده و آن را نیز الکترونیکی شد تا مردم از اقصی نقاط کشور بدون نیاز به رفت و آمد بتوانند آنرا دریافت کنند.

همچنین واعظی محیط زیست را امری بسیار مهم برای این دولت و حتی در دنیا توصیف کرد و گفت: امروز با هوشمندسازی بخصوص در کلانشهرها می توان کنترل خوبی بر میزان آلودگی ها صورت گیرد تا با کم کردن رفت و آمدها توسط الکترونیکی کردن خدمات مردم بتواندن در هر وقت از شبانه روز، هر کجا و با هر بخشی که می خواهند، بتوانند از طریق دولت الکترونیک کار خود را انجام دهند که این کار چه آنچه مربوط به سازمان حفاظت از محیط زیست است و چه آن در بخش های مختلف دیگر در خدمت پاکسازی محیط زیست خواهد بود.

وی موضوع آب را بحث بعدی جلسه عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون آب برای همه کشورها مساله مهمی است ویکی از موضوعاتی به شمار می رود که در آینده در بخش هایی از مناطق دنیا می تواند بحران بوجود آورد و بنابراین به استقبال صرفه جویی در مصرف آب رفتیم تا منابع و مصرف آب را هوشمند کنیم که خیلی به ما در این مساله کمک می کند.

وزیر ارتباطات با اظهار امیدواری نسبت به افتتاح AGIX وزارت جهاد کشاورزی تا یک ماه دیگر و با حضور وزیر این وزارتخانه گفت: خوشبختانه در وزارت نیرو نیز در حوزه الکنترونیکی خدمات و کارهای خوبی صورت گرفته و در جلسه امروز پیرامون همه نیازمندی های سخت افزار و نرم افزاری باقی مانده قول و قرار گذاشتیم تا به زودی شاهد راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باشیم.

در ادامه واعظی در مورد اقدامات انجام شده در جهت حمایت از فروش الکترونیکی محصولات کشاورزان گفت: مهمترین فعالیت روستاها کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی است که امروز قرار شد ۱۲۰۰ مراکز روستایی جهاد کشاورزی را با سرعت و اولویت به شبکه اینترنت متصل کنیم تا بتوانند خدمات لازم را برای این منظور ارایه دهند.

وزیر کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه بودجه کل بخش روستایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات  ۳۰۰ میلیارد تومان است، به تخصیص بخش دیگر از بودجه USO به روستاها اشاره کرد، ادامه داد: مساله روستاها برای ما خیلی اهمیت دارد و اگر بتوانیم که خدمات مختلف را به روستاها ببریم و کسب و کار را در روستاها رونق دهیم و کشاورزان بتوانند محصولات را بدون واسطه به مراکز مصرف برسانند و بفروشند قطعا روستاییان در روستاها می مانند چراکه هیچ روستایی دوست ندارد روستا را رها کند و به جاهایی برود که زندگی سخت تری داشته باشد. لذا امروز این هماهنگی ها را با هم داشتیم تا انشاالله روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند تا همه گونه خدماتی بتوانند ارایه دهند.

او همچنین در جلسه بررسی اتصال خوشه کشاورزی، محیط زیست و آب به شبکه دولت الکترونیک اظهار کرد: این خوشه از دولت الکترونیکی دارای دامنه فعالیت به عرض جغرافیای کشور هستند و نیاز است با مخاطبان ارتباط منظمی داشته باشند و یا آموزش بخواهند بدهند که به نظر می رسد راهی به جز هوشمند کردن فعالیت ها و دولت الکترونیک نداشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر  اینکه مساله آب فقط مختص ایران نیست و معضل آینده کشورها موضوع آب خواهد بود ، اظهار کرد: امروزه هوشمندسازی مدیریت مصرف آب  به عنوان یک برنامه اساسی مطرح است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اهمیت خوشه کشاورزی، محیط زیست و آب در دولت الکترونیک تصریح کرد: دولت الکترونیک بدون این خوشه از فعالیت ها نمی تواند راه اندازی شود و وقتی این خوشه در دولت الکترونیک کارش را آغاز کند بیشتر اهمیتش مشخص می شود.

وی با بیان اینکه همواره در دولت مطرح است که روستاها نباید خالی از سکنه باشند و بر آبادی آنها تاکید است و در ادامه افزود: راه آبادانی روستاها آوردن اقتصاد به روستاها و رونق کسب و کارها روستایی است که با بردن اینترنت و خدمات الکترونیکی به روستاها فکر می کنیم وزارت جهاد کشاورزی از قدرت مانور بالایی برخوردار می شود.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با اشاره به اتصال بیش از ٢٠هزار روستا به اینترنت تاکنون گفت: قرار است تا پایان کار دولت همه روستاهای بالای ٢٠ خانوار در کشور به شبکه اینترنت متصل شوند که اقدام خوبی است برای خدمات رسانی به روستاهاست.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در دو سه سال گذشته همه زیر ساختهای ارتباطات و فناوری اطلاعات برقرار شده است، اظهار کرد: باید بتوانیم فاز نخست دولت الکترونیک که در دهه فجر از آن رونمایی می شود، خوشه کشاورزی، محیط زیست و آب، پررنگ ظاهر شود بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم تا نیمه بهمن بتوانیم هماهنگی میان وزارتخانه‌ها و سازمان ایجاد کنیم.