۰ نفر

وزیر دادگستری:

ایجاد نرم افزارهای کارآمد، بهترین راه مقابله با فرار مالیاتی است

۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۰۷
کد خبر: 149980
ایجاد نرم افزارهای کارآمد، بهترین راه مقابله با فرار مالیاتی است

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی کشور باید اصلی ترین پایگاه و اساس گردش اطلاعات اقتصادی کشور باشد، گفت: همه ارکان نظام باید از این سازمان در برخورداری از اطلاعات جامع و کامل اقتصادی حمایت کنند و در موقع لزوم، این اطلاعات مبنای برنامه های اقتصادی کشور قرار گیرد.

به گزارش سازمان امور مالیاتی، حجت الاسلام و المسلمین «مصطفی پورمحمدی» امروز (چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور، اجرای هر چه سریعتر طرح جامع مالیاتی و بومی سازی آن با تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی را خواستار شد.

وی با بیان اینکه بهترین راه مقابله با فرار مالیاتی و نظارت و کنترل بر آن، ایجاد نرم افزارهای کارآمد است، اظهار کرد: نقش نرم افزار در کنترل فرار مالیاتی، کارآمدتر از هر عامل دیگری است. 

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به روند مطلوب رشد درآمدهای مالیاتی در سال های اخیر، افزود: سازمان امور مالیاتی کشور عملکرد خوبی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته، به طوری که اینک سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه جاری از سهم نفت، فاصله زیادی گرفته است. 

وی با بیان اینکه در همه جهان، بزرگترین تشکیلات اداری و دقیق ترین قواعد و قوانین در نظام های مالیاتی ایجاد شده، گفت: بویژه در کشورهای توسعه یافته، فرار مالیاتی یک منکر بزرگ و بدون بخشش محسوب می شود و حتی بالاترین مقام های کشوری نیز حق فرار مالیاتی ندارند و به شدت با متخلفان برخورد می شود.

وزیر دادگستری، سازمان امور مالیاتی کشور را عامل و کارگزار سلامت اجتماعی عنوان کرد و خطاب به مدیران و کارگزاران نظام مالیاتی گفت: «شما سربازان سپاه سلامت اجتماعی و اقتصادی هستید». 

وی ادامه داد: افرادی که مرتکب فرار مالیاتی می شوند، در حقیقت مال یک ملت را نمی پردازند که این فعل حرام سبب می شود تکالیف عبادی و شرعی افراد نیز مورد قبول واقع نشود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پرداخت مالیات مقدم بر زکات و سایر وجوهات شرعی است، عنوان داشت: هر فردی از جامعه که دارای درآمد است، باید پرونده مالیاتی داشته و مالیات بپردازد؛ زیرا پرداخت مالیات در ارتباط با رفع مسایل اساسی اجتماعی و اقتصادی کشور است. 

** مخالفت با افزایش نرخ مالیات ها

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود، به فاصله زیاد نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران و سایر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته اشاره کرد و گفت: ما با بالا بردن نرخ مالیات‏ها به منظور افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی موافق نیستیم و بهترین راه افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش فرارهای مالیاتی و ایجاد پایه های جدید مالیاتی است.

وی گفت: مالیات حقوق عامه است، اما این باعث نمی شود که حقوق فردی نادیده انگاشته شود؛ براین اساس مالیات باید با وسواس، دقت و منطبق بر عدالت اخذ شود.

وزیر دادگستری، شفافیت اقتصادی را مهمترین عامل پیشگیری از مفاسد اقتصادی عنوان و اضافه کرد: همه افراد صاحب درآمد جامعه، باید دارای پرونده مالیاتی باشند و حتی افرادی که از مالیات معاف هستند نیز باید اظهارنامه بدهند.

به گفته این مقام مسئول، فقط در این صورت است که نظم و قاعده در کشور ایجاد می شود و حساب و کتاب همه افراد روشن است.

پیشتر رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور از وصول 275 تریلیون و 743 میلیارد ریال مالیات های مستقیم و ارزش افزوده در چهار ماه نخست امسال خبر داد که در همسنجی با پارسال 29 درصد رشد داشته و 95 درصد پیش بینی بودجه محقق شده است.