۰ نفر

روابط بانکی و تروریسم؛ محور رایزنی‌های روحانی در نیویورک

انتقاد از سیاست‌های عربستان از تریبون سازمان ملل

۲ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۷
کد خبر: 147412
انتقاد از سیاست‌های عربستان از تریبون سازمان ملل

آخرین سفر رییس جمهوری کشورمان به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل باز هم با ترافیک دیدارها با مقامات حاضر در این نشست همراه بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به مثابه سه سال گذشته، امسال نیز برای حضور در هفتادویکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحده و سخنرانی در این نشست به آمریکا سفر کرد.

اگر سفرهای سال گذشته روحانی تا حد زیادی تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار داشت، این سفر که در دوره پسابرجام انجام می شد تحت تاثیر مناسبات و روابط اقتصادی - سیایس ایران با کشورها در دوره بعد از اجرای برجام بود.

روحانی ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با تعدادی از مقامات کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد و در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران بین‌المللی پاسخ داد. او همچنین در جمع مسلمانان و نخبگان و اندیشمندان نیویورک نیز سخنرانی کرد.

روحانی در این سفر با مقامات کشورهای چون نخست‌وزیران انگلیس، ایتالیا، نروژ، سوئد، عراق، پاکستان، ژاپن، یونان و روسای جمهور ترکیه، فرانسه،  سوییس، اسلوونی، بلغارستان و ... دیدار کرد. دیدار و رایزنی با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌یی و بین‌المللی از دیگر دیدارهای مهم روحانی در این حضور 3 روزه در نیویورک بود.

انتقاد از کارشکنی ها در روند اجرام برجام خصوصا از سوی آمریکا، تاکید بر باز شدن مسیرهای مربوط به روابط بانکی ایران با کشورهای جهان در دوره پسابرجام، مبارزه با تروریسم منطقه ای و خشونت از جمله محورهای مهم رایزنی های رییس جمهوری کشورمان در قلب آمریکا بود. 

در جدول زیر به اهم محورهای صحبت رییس جمهور در دیدارها و سخنرانی هایش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اشاره شده است؛

دیدار با اردوغان ، رییس جمهوری ترکیه

*شرکای بخشهای خصوصی دو طرف باید برای همکاری بیشتر حمایت شوند.

* وقوع ناامنی و کودتا علیه دولتی که در ترکیه با رای مردم حاکمیت دارد برای ما بسیار ناراحت کننده بود و ایران از همان لحظات نخست، تمام امکانات خود را برای ثبات و امنیت در ترکیه به کار گرفت.

* کودتا در ترکیه را در ادامه سلسله حوادثی می بینیم که برخی قدرتها علیه منطقه ما طراحی کرده اند، تردیدی نداریم که با تلاش مشترک می توانیم جلوی مسیری را که دشمن علیه ما طراحی کرده است، سد کنیم.

*تروریسم تهدیدی علیه همه ما است و نقش دو کشور در مبارزه با تروریسم و ناامنی در منطقه و بویژه سوریه و عراق اهمیت دارد.{اینجا}

دیدار با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا

*برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تحولی بزرگ، نمادی برای حل اختلافات و پایه ای برای همکاری ها است.همه طرف ها باید به اجرای دقیق و بهنگام تعهدات خود در برجام، پایبند باشند. ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، ما هم پایبند خواهیم بود.

* تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده و دولت های اروپایی باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند و لندن می تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد.

*{ با ابراز خرسندی از بهبود و توسعه روابط تهران - لندن در سالهای اخیر}: با احترام متقابل و تمرکز بر همکاری در چارچوب منافع مشترک می توانیم بر ذهنیت های منفی تاریخی غلبه کنیم.

*منطقه ما مسایل پیچیده ای دارد و جز راه حل سیاسی مسیری برای حل آنها وجود ندارد، ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت بویژه در سوریه ، عراق و یمن است.{اینجا}

دیدار با متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا

*ایتالیا این فرصت را در دوره پسابرجام در اختیار دارد که بار دیگر به نخستین شریک و همکار اقتصادی و تجاری ایران در اروپا تبدیل شود.

*علاقه شرکتهای خصوصی دوطرف به روابط تجاری باید مورد حمایت و تشویق دو دولت قرار گیرد.

*طرفین باید به استحکام برجام پایبند باشند و استحکام برجام می تواند پایه ای نیز برای افزایش صلح و ثبات منطقه باشد.

*رهبران اروپا باید به بانکها و بیمه ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند، تصریح کرد: ملتها و شرکتهای ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند.{اینجا}

دیدار با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه

*نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین علاوه بر پایبندی، اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند. اینکه در مسیر اجرای توافق، کشوری بخواهد با ایجاد محدودیت های غیر سازنده در مسیر اجرای توافقات، خواسته های خود را فرامرزی کند، قابل قبول نیست.

* پس از دوران طولانی مدت مذاکره، ملتها و شرکتهای ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند، در این مسیر رهبران اروپا باید به بانکها و بیمه ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند.

* برای ایران توسعه روابط با فرانسه همواره از اهمیت زیادی برخوردار است و هیچ مانعی برای توسعه روابط اقتصادی، علمی، فنی و سیاسی با فرانسه وجود ندارد. باید از فضای پسابرجام به نفع دو ملت در عرصه اقتصادی و فناوری استفاده کنیم.

* تروریست های خشن و بی رحمی که منطقه ما را ناامن کرده اند سایر نقاط جهان را هم می توانند نا امن کنند و ایران اسلامی آماده همکاری بیشتر با اروپا بویژه فرانسه درمبارزه با تروریسم و افراطی گری است.

* ایران اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم، برای مبارزه با این معضل جهانی، آماده است و در همین راستا به درخواست دولتهای منطقه برای مبارزه با تروریسم پاسخ مثبت داده است.

* در سوریه مشکلات تنها باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و مبارزه با تروریسم، آتش بس پایدار، بازگشت آوارگان و کمکهای انساندوستانه اولویت های اصلی هستند. در عراق باید دولت و مردم این کشور را برای پیروزی کامل بر تروریست ها یاری داد و در یمن نیز که با بمباران های پی در پی عملا به یک ویرانه تبدیل شده، از اروپا و فرانسه انتظار می رود که برای بازگشت آرامش به مردم این کشور کمک کنند.{اینجا}

دیدار با یوهان اشنایدر امان، رییس جمهور کنفدراسیون سوئیس

* با توافق برجام، موانع همکاری های اقتصادی از پیش رو برداشته شده است و اکنون دو طرف ضروری است به روند توسعه همکاریهای مشترک شتاب بخشند.

{با تاکید بر نقش همکاری های بانکی و مالی در ارتقاء سطح همکاری های اقتصادی}:برای توسعه روابط اقتصادی ایران و سوئیس، ظرفیت های خوب و فراوانی وجود دارد که لازمه استفاده بهینه از این ظرفیت ها، فعال شدن بانک ها است.

* اجرای دقیق برجام و پایبندی همه طرف ها به توافق ، مهم است، دولت های اروپایی و از جمله سوئیس، باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند.

* در ایران پروژه های مهم ملی و منطقه ای همانند توسعه شبکه های ریلی و تقویت و توسعه بنادر در دست اجرا است که منطقه را به حوزه مدیترانه و اروپا پیوند می دهد.ایران و سوئیس می توانند سرمایه گذاری مشترک منطقه ای داشته باشند. {اینجا}

دیدار با رییس جمهور اسلوونی

* امروز بعد از برجام فرصت بهتر و مناسب تری برای توسعه هر چه بیشتر روابط فراهم آمده است و باید از این فرصت برای تعمیق روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی به نفع دو ملت و ملت های منطقه بخوبی استفاده کرد.

*{با تاکید بر توسعه همکاری های بانکی}: بی تردید توسعه روابط اقتصادی نیازمند فعال شدن مناسبات بانکی است و در این زمینه لازم است همکاری های نزدیکی بین بانک های دو کشور برقرار شود.

* ایران مسیر اتصال شرق اروپا و مدیترانه به اقیانوس هند است و این موقعیت ممتاز جغرافیایی در کنار نیروی انسانی تحصیل کرده و منابع انرژی بزرگ در ایران زمینه های مناسبی برای توسعه همکاری و سرمایه گذاری های مشترک است که می توان از این شرایط به منظور بهره برداری از بازار دهها میلیونی منطقه استفاده کرد.

*{ با استقبال از اعلام بازگشایی سفارت اسلوونی در ایران}: این اقدام اسلوونی می تواند در توسعه روابط دولتها و تسهیل فعالیت سرمایه گذاران دو کشور بسیار موثر باشد.شرکت های خصوصی ایران و اسلونی باید با توانمندی ها و امکانات یکدیگر آشنا شوند تا زمینه های سرمایه گذاری و همکاری های مشترک را گسترش دهند.

* معتقدیم پیچیدگی ها و مشکلات منطقه تنها راه حل سیاسی داشته و نیازمند همکاری همگانی است و دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه می توانند در زمینه مسایل مهم منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم همفکری و همکاری های موثری داشته باشند.{اینجا}

دیدار با ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ

* جمهوری اسلامی ایران از همکاری و فعالیت شرکت های نروژی در حوزه انرژی و سایر بخش های اقتصادی خود استقبال می کند.امروز در فضای پسابرجام باید هر دو کشور برای توسعه و ایجاد تنوع در مناسبات و همکاری های خود به نفع دو ملت استفاده کنند.

*بر توسعه روابط و همکاری های بانکی، علمی، فرهنگی و فناوری تهران - اسلو تأکید داریم.

*به رغم پیچیدگی ها و مشکلات موجود در منطقه، راه حل نهایی، اتخاذ رویکرد سیاسی و مذاکره است و بدون تردید اگر توافق سیاسی حاصل شود مبارزه و بیرون راندن تروریست ها سریعتر و امکان پذیرتر خواهد بود. تهران و اسلو در مسایل منطقه ای می توانند رایزنی ها و همکاری های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند و معتقدیم اگر جامعه جهانی خواستار حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه ای است، باید به حامیان تروریست ها فشار وارد کند.{اینجا}

دیدار با رییس جمهور بلغارستان

* بلغارستان به عنوان یکی از دروازه های ایران برای رسیدن به اروپا است. با برنامه ها و همکاری های منطقه ای شبکه ریلی ایران از شرق آسیا تا بنادر گرجستان و از آنجا نیز از طریق دریای سیاه به بنادر بلغارستان اتصال خواهد یافت.

* برای ما مهم است که مسیرهای تجاری متقابل بین منطقه و اتحادیه اروپا با کشورهای دوست نظیر بلغارستان ایجاد کنیم، بخش های خصوصی باید با ظرفیت های دو کشور آشنا و برای افزایش روابط حمایت شوند بویژه اینکه در ایران به عنوان قلب یک بازار منطقه ای 400 میلیونی، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری شرکت های بلغارستانی وجود دارد .

* در حوزه هایی از جمله داروسازی، از تاسیس شرکتهای مشترک و صادرات تولیدات آنها به بازارهای منطقه ای استقبال می کنیم.{اینجا}

دیدار با استفان لوون، نخست وزیر سوئد

* همکاری های بانکی می تواند پایه روابط نوین اقتصادی دو کشور باشد، حل و فصل برخی مشکلات بانکی تحول بزرگی نیز در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد خواهد کرد و امیدواریم شاهد فعالیتهای اقتصادی مشترکی به نفع دو کشور و منطقه، با کشور دوست سوئد باشیم.

* دولت های اروپایی و از جمله سوئد باید به بانکهای بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند، توسعه همکاری های بانکی و برداشتن موانع در این مسیر، بخشی از تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه مرتبط با آن در شورای امنیت است.

* همکاری های بانکی یکی از پایه های روابط اقتصادی دو کشور است. با شماری از کشورها همکاری های جدید بانکی را آغاز کرده ایم و مایلیم چنین همکاری را با بانکهای اروپایی و از جمله سوئدی نیز داشته باشیم.

* حضور سوئد در شورای امنیت با توجه به فرهنگ و رویه معتدلی که مردم این کشور دارند می تواند در حل مسایل پیچیده بین المللی بسیار مفید باشد.

*{ با تشریح وضعیت منطقه بویژه یمن و سوریه}:اکنون مردم این دو کشور در شرایط سختی بسر می برند و نیازمند کمکهای دارویی و غذایی هستند. بمبارانهای پی در پی زیرساخت های یمن را نابود و وضعیت مردم این کشور را بحرانی کرده به گونه ای که در صورت نرسیدن دارو و غذا ، با خطر بزرگی مواجه اند. در سوریه نیز وضعیت بدین گونه است. گروههای تروریستی مردم این کشور را با خطر مواجه و زیر ساخت های این کشور را نابود کرده اند.

*{ با اشاره به مسایل بسیار پیچیده و مهم در منطقه و تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی یکی از مهمترین پایه های ثبات در منطقه و محو ریشه های تروریستی است}:دو کشور می توانند در نحوه کمک رسانی انساندوستانه به مردم آسیب دیده منطقه همکاری کنند.{اینجا}

دیدار با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد

*برجام فرصت خوبی برای نشان دادن قدرت گفتگو و تقویت دیپلماسی چندجانبه بود و زمینه ایفای نقش سازمان ملل را نیز در مورد مسایل اختلافی فراهم کرد. در همین چارچوب انتظار این است که در مراحل مختلف اجرای برجام، دبیرخانه همواره نقش حمایتی و تسهیل کننده داشته باشد.

* فضای پسابرجام باید فضای همکاری باشد، اگر یک طرف به همه تعهداتش دقیق عمل کند در حالیکه طرف دیگر در اجرای تعهداتش تعلل می کند، این بزرگترین خدشه به توافق برجام و اصل گفتگو است.

* در یمن استمرار حملات نظامی و ارتکاب جنایات جنگی بسیار نگران کننده است، به طور مداوم همه کنوانسیون های بین المللی در این کشور نقض می شوند. این جنگ علیه مردم یمن بدون مبنا و برخلاف همه مقررات شروع و با بمباران زنان و کودکان ادامه یافته و عمده سازمان های بین المللی نیز بیطرف تایید می کنند که کشوری در آنجا مرتکب جنایات جنگی شده است.

*در روند مبارزه با تروریسم اصل مهم حفظ حاکمیت و یکپارچکی کشورها است و در شرایط کنونی مسایل انسانی نیز در صدر اولویت ها است. سازمان ملل باید به وظیفه و رسالت خود در قبال مردم یمن عمل کند ، از سازمان ملل انتظار می رود که به رغم برخی فشارها، از اصول اولیه حقوق بشر در یمن کوتاه نیاید و به وظیفه اش عمل کند. سازمان ملل و دبیر کل باید مسوولیت مهم خود را در این مقطع تاریخی ایفا کنند.

دیدار با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق

*هدف اصلی حمایت تهران از دولت، ارتش و حشد الشعبی عراق، آزادسازی مردم از دست تروریسم داعش و پاکسازی کامل این کشور از وجود تروریست‌ها است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نمی کند.

* تهران امنیت و ثبات عراق را امنیت و ثبات خود می‌داند، گفت: ایران همواره و بویژه در فراز و نشیب‌های ماه‌های گذشته در کنار مردم و دولت عراق بوده و تا آخر به حمایت‌های خود از مردم عراق ادامه خواهد داد.

* از توسعه روزافزون روابط دو کشور در همه زمینه‌ها خرسندیم و تقویت همکاری‌های بانکی تاکید داریم. اراده تهران، توسعه روابط همه جانبه با بغداد است.

*{ با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، از میزبانی بزرگ عراق در این ایام از زائرین حسینی قدردانی کرد}: امیدوارم در آینده نزدیک دو طرف با لغو ویزا بتوانند رفت و آمد مردم خود را برای زیارت هموارتر کنند.{اینجا}

دیدار با نواز شریف نخست وزیر پاکستان

*معتقدیم همانند حوزه‌های سیاسی و فرهنگی باید در زمینه‌های اقتصادی نیز پیوندهای دو کشور و دو ملت مستحکم‌تر شود.مردم ایران جایگاه ویژه‌ای برای توسعه روابط با پاکستان قایل هستند و این نتیجه پیوند فرهنگی و تاریخی با مردم پاکستان است.

*ایران برای تأمین انرژی مورد نیاز پاکستان آمادگی دارد، دو کشور می‌توانند در زمینه‌های علمی و  فرهنگی نیز همکاری‌های خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

* روابط بانکی پایه اصلی مناسبات اقتصادی است و باید برای عملیاتی شدن و تسریع در اجرای توافقات بانکی، تلاش‌های ویژه‌ای را انجام دهیم.

* ایران امنیت و پیشرفت پاکستان را امنیت و پیشرفت خود می‌داند بندر گوادر را رقیب چابهار نمی‌‌دانیم و هر بخشی از پاکستان که توسعه یابد آن را توسعه خود می‌دانیم.

* همواره تلاش ایران بر این بوده که مرزهای دو کشور، مرز امنیت و دوستی باشد و امروز پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده و باید همچنان تلاش‌های خود در این زمینه را ادامه دهیم.{اینجا}

دیدار با شینزوا آبه نخست وزیر ژاپن

* آماده ایم نقشه راه مناسبات اقتصادی مشترک تهران - توکیو طی دهسال آینده را تدوین کنیم.

* برای تسریع در اجرای توافقات بانکی اعتباری، نیازمند تلاش مشترک هستیم و ضروری است بانکهای ژاپنی برای تامین نیازهای مربوط به مناسبات اقتصادی فعال شوند.

* اکنون این فرصت مهیا است که توکیو مانند گذشته در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند.

*همواره معتقد بوده ایم که سلاح هسته ای امنیت ایجاد نمی کند و در همین راستا برای اولین بار پیشنهاد خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی را مطرح کرده ایم، ایران و ژاپن هر دو قربانی تسلیحات کشتار جمعی هستند و از جهان عاری از سلاح های هسته ای حمایت می کنیم.

* ایران سد دفاعی منطقه در برابر تروریسم و داعش بوده است.در کنار مبارزه با تروریستها، آتش بس پایدار و کمک های انسان دوستانه مهمترین اولویت ها در خصوص سوریه و یمن است.{اینجا}

دیدار با الکسیس چیپراس نخست وزیر یونان

* فصل جدیدی از روابط میان دو کشور گشوده شده و اجرای کامل و سریع توافقات، پایه های مستحکمی را برای روابط آینده دو کشور بنا می کند.

{با تاکید بر تقویت روابط بانکی}: روابط بانکی پایه اصلی مناسبات اقتصادی است و همزمان با آن باید بخش های خصوصی دو کشور را برای همکاری و فعالیت مشترک تشویق کرد. {اینجا}

سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

*پدیده تروریسمِ بدون مرز و خشن و افراطی را شاید بتوان نتیجۀ  استراتژیهای امنیتی قدرتهای بزرگ طی 15 سال گذشته دانست. درس بزرگی که از تحلیل این روند باید آموخت این است که تامین امنیت در یک نقطهء جهان به قیمت ناامن کردن نقاط دیگر، نه تنها ممکن نیست بلکه به ناامنی بیشترنیز دامن می زند.

*آینده ی منطقه ما در گرو مواجهه با چالشهایی از قبیل   بحران‌های امنیتی ناشی از فقدان مشروعیت و ناکارامدیِ دولتهاست. بدون مردم‌سالاریِ واقعی و بدون جلبِ مشارکتِ فراگیر، نمی‌توان با اشکال گوناگون شبکه‌های جنایی وتروریستی مبارزه کرد .

 ما بر این باوریم که کشورهای منطقه با تکیه ‌بر تاریخ و فرهنگ مشترک، می‌توانند آینده مشترک خود را بیافرینند وجریان‌های تروریستی را منزوی سازند. نباید اجازه داد منطقه‌ای که صد سال پیش به کشورهای متعدد تجزیه شد یک‌بار دیگر در معرض تجزیه مجدد قرار گیرد.

*علی‌رغم مشکلات امروز، من به فردایی پر امید باور دارم، و تردید ندارم که باتدبیر می‌توانیم بر این مشکلات فائق آئیم . تجربة گفتگو میان ایران و کشورهای 1+5و دستیابی به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) نمونه‌ای موفق از سیاست اعتدال و تعامل سازنده و روی‌آوردن به گفتگو است؛ که با اتخاذ رویکرد برد - برد به یک بحران غیرضروری اما پیچیده و طولانی پایان داد. این توافق با طراحی سازوکارهای اعتمادساز، پایان دادن به اتهامات جعلیِ «ابعاد احتمالی نظامی» و پذیرش اعمال حق غنی سازی، بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مهر تایید زد؛ به نگرانی‌هایِ ساختگی پایان داد و تحریم‌های ظالمانه علیه  ایران را رفع نمود.

*رجام فقط یک توافق سیاسی نیست، بلکه یک رویکرد جدید و روشی خلاقانه برای تعامل سازنده به‌منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و چالش‌ها است.

*یالات متّحده، به خوبی می داند که برجام ، اکنون یک سند پذیرفته شدۀ چندجانبه است و اهمال نسبت به اجرای آن از سوی امریکا، تخلفی بین المللی تلقّی خواهد شد و اعتراض جامعۀ جهانی را برخواهد انگیخت.  هر گونه  بدعهدی در اجرای برجام،  به بی اعتباری بیشتر ایالات متحده در سطح جهان می‌انجامد. تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود.

*یران جزو معدود کشورهای نفتی است که توانست اثر افت شدید قیمت نفت در سال 2014 بر اقتصاد کشور را کنترل کند. 

*دولت عربستان سعودی اگر به تحقق چشم انداز تازه ای در توسعه خود و امنیت منطقه چشم دوخته است، باید از ادامه سیاست های تفرقه افکنانه، ترویج ایدئولوژی نفرت و تعرض به حقوق همسایگان باز ایستد، مسئولیت خود نسبت به حیات و حرمت زائران را بپذیرد و روابط خود را بر پایه احترام متقابل و مسئولیت پذیری در قبال ملتهای منطقه تنظیم کند. {اینجا}

مصاحبه با شبکه ان.بی.سی آمریکا

*صندوق های رای و حاکمیت مردم سوریه و اراده ملت باید تنها عامل تعیین کننده در آینده سوریه باشد.

*{با رد در خواست 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا که روز چهارشنبه از سوریه و روسیه خواسته بود هرگونه پرواز در مناطق شمالی سوریه را متوقف کنند} این کار به سود داعش و جبهه النصره تمام خواهد شد. باید این دو گروه تروریستی را زیر فشار نگاه داشت. اگر قرار باشد پروازها را متوقف کنیم، این کار صد در صد به سود آنها خواهد بود.

*{با انتقاد از عملکرد آمریکا در سوریه} جنگنده های آمریکایی روز شنبه تاسیسات دولتی سوریه را بمباران کردند و آن را 'یک اشتباه' خواندند؛ در حالی که این اقدام به کشته شدن ده ها تن از نیروهای دولتی منجر شد.

*{با انتقاد از عملکرد وزارت خزانه داری آمریکا} این وزارتخانه معامله بانک ها و موسسه های مالی را با ایران دشوار کرده است.

*{در واکنش به اظهارات 'دونالد ترامپ' که توافق با ایران را 'وحشتناک' خوانده و گفته است برای توافقی بهتر مذاکره خواهد کرد و 'هیلاری کلینتون' رقیب ترامپ که گفته است موضع او در قبال توافق هسته ای، 'بی اعتمادی و راستی آزمایی تعهدات ایران' خواهد بود} هیچ کشور یا رئیس جمهوری به تنهایی نمی تواند توافق را زیر سوال ببرد؛ در این توافق چندین کشور و سازمان ملل دخیل بوده اند و سازمان بین المللی انرژی اتمی (IAEA) بر آن نظارت خواهد کرد.

*نامزدها می توانند هر موضوعی را که فکر می کنند به تبلیغات انتخاباتی شان کمک می کند ،مطرح کنند. اما هیچ کس نمی تواند بگوید توافق را قبول ندارم یا می خواهم دوباره مذاکره کنم.{اینجا}

دیدار با نخبگان و اندیشمندان آمریکایی

*برجام نشان داد که می‌توان در یک مسأله مهم و پیچیده بین‌المللی از طریق گفتگو و مذاکره به نتیجه مورد رضایت طرفین دست یافت و این در حالی است که معمولاً در گفت‌وگوهای سیاسی دستیابی به رضایت نسبی طرفین کار بسیار دشواری است.

*کسانی که در خصوص موضوع هسته‌ای ایران ماه‌ها گفت‌وگو کردند، کار بسیار بزرگی انجام دادند و این به آن معناست که قدرت سیاسی و دیپلماسی در شرایط پیچیده، می‌تواند نقش سازنده ایفا کند.

*یک سیاستمدار واقعی زمانی سیاستمدار است که بتواند از بروز جنگ و نزاع جلوگیری کند و چنانچه سیاستمداری وارد جنگ شد، سیاست و سیاستمدار هر دو شکست خورده‌اند.

* *{ با طرح این سوال که آینده برجام چگونه پیش خواهد رفت}: روند اجرای برجام نشان خواهد داد که آیا به تعهدات خود به خوبی وفادار هستیم یا تعهدات نیز برای منافع زودگذر به بازی گرفته خواهد شد؟

*{با تاکید بر توجه طرفین مقابل به اجرای کامل برجام}: بی‌تردید اگر یک دولت بزرگ نتواند روی تعهدات خود بایستد دارای نقص بزرگی است و چنانچه عمداً آن را زیر پا بگذارد نقص بزرگتری مرتکب شده است.

*آمریکا در زمینه بانک‌ها به دو صورت رفتار کرده و گاهی علامت مثبت و گاهی علامت منفی می‌دهد، و باید به متن برجام در این زمینه پایبند باشد.

* امروز کشورهای مختلفی در جهان گرفتار تروریسم شده اند و این معضل همانند ویروس مسری در یک منطقه محدود نمی‌ماند و اگر تولید شود قابل انتشار به همه جوامع می‌باشد.

*اندیشیدن به ریشه‌های شکل‌گیری تروریسم ضروری است. در خصوص تروریسم موضوع مهم این است که همه به این مسئله بیندیشند که ریشه‌های تفکر تروریسم از کجا و کدام سرزمین نشأت گرفته و با کدام تفکر انحرافی آغاز شده است.

* امروز باید اندیشمندان و نخبگان تلاش کنند تا سیاستمداران و روسای برخی دولت‌ها را قانع کنند که تروریسم به نفع هیچ کس نخواهد بود و مبارزه با آن به عنوان یک ضرورت پیش روی همه ما قرار دارد.{اینجا}

دیدار با رهبران مسلمان جامعه آمریکا

* در دنیای امروز معضلی را پیش پای مسلمانان بوجود آوردند که ظاهر آن تقابل دین با دین و باطن آن تقابل باطل با حق است، اگر امروز شرایطی فراهم آمده است که برخی از جوانان مسلمان در کشورهای مختلف به این احساس رسیده‌اند که باید از تعالیم اسلام و مسلمانی خود فاصله بگیرند تا بتوانند در امنیت فکری و روحی قرار بگیرند، این همه بخاطر قرائت انحرافی از اسلام و آموزه‌های دینی توسط گروه‌های تروریستی و تکفیری است.

*{با هشدار نسبت به خطر جذب جوانان به سمت گروه‌های خشونت‌طلب}:خطر این موضوع از کشته شدن انسان‌ها بدتر است چرا که می‌تواند آینده و نسل‌های آتی را از مسیر حق و هدایت واقعی منحرف کند.

* امروز متأسفانه برخی دولت‌های اسلامی آنچنان که باید به وظیفه خود در برابر مشکلات و بحران‌های موجود عمل نمی‌کنند و برخی از آنها تحت تأثیر قدرت‌های سلطه‌گر قرار دارند و این مسأله‌ای است که مشکلات را مضاعف کرده است.امروز راهی جز اتحاد، هوشیار کردن جوانان در برابر خطرات و معرفی چهره اسلام واقعی، وجود ندارد و باید چهره واقعی اسلام را از خطر انحراف فرهنگی که عده‌ای از آن به عنوان توطئه علیه اسلام استفاده می‌کنند، حفظ کنیم.{اینجا}

در نشست خبری با خبرنگاران در نیویورک

*تحریم ها از ابتدا یک ابزار غلط و نادرستی بود و نهایتاً به ضرر همه بود که برداشته شد.  دو موضوع مهم درباره تحریم ها وجود داشت که بحث انرژی ( نفت و گاز) بعد از اجرای برجام به طور کامل برداشته شده است اما هنوز مشکلاتی در زمینه روابط بانکی وجود دارد که طرف های توافق باید به تعهدات خود در این خصوص عمل کنند.

«آمریکایی ها در مسأله بانک ها آن گونه که بانک های بزرگ به ما می گویند به صورت شفاف صحبت نمی کنند؛ یکبار به صراحت می گویند شما آزاد هستید با ایران کار کنید و مانعی پیش روی شما نیست؛ گاهی با یک لحنی صحبت می کنند که طرف را دچار شک و تردید می کنند. مثلاً می گویند که بله، تحریم برداشته شده است اما تحریم هسته ای برداشته شده و حواستان باشد که تحریم های اولیه هنوز هست و باید آنها را دقیقاً مراعات کنید و یا بانکهای بزرگ را از شدت عمل خزانه داری آمریکا نسبت به آنها می ترسانند.»

*{رییس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن پست درخصوص حمایت ایران از بشار اسد رییس جمهوری سوریه و اجازه دادن پروازهای داخلی برای کمک های انسان دوستانه به این کشور}: مسائل بسیار مهمی در سوریه وجود دارد؛ میلیون ها نفر در این کشور آواره هستند و ماههاست که برای بسیاری از مردم، دارو و مواد غذایی نرسیده است. 60 درصد خاک سوریه در دست تروریست هاست، تروریست ها در کشورهای منطقه فجایع زیادی را انجام داده اند؛ به طوری که چنین جنایت هایی کمتر در تاریخ سراغ داریم.

* مسأله مهم در سوریه، کمک های انسان دوستانه به مردم این کشور است که ایران نیز در طول ماه ها و سال های گذشته کمک های زیادی را به سوری ها کرده است. کمک های بشردوستانه ربطی به پروازهای ممنوعه ندارد، ایجاد پرواز ممنوع به سود تروریست هاست؛ زیرا آنها به غیر از هواپیما، همه گونه سلاح، اسلحه، توپخانه و ... دارند. البته باید مسیرهای امنی را برای کمک های انسان دوستانه پیدا کرد.

*{با اشاره به بلوکه کردن اموال ایران توسط آمریکا}: این یک اقدام خطرناک برای آمریکاست. آن‌ها اموال بانک مرکزی را تصرف کرده‌اند و این دست درازی را ما به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم می کنیم. ایران در دادگاه لاهه از امریکا شکایت کرده است، ما این پول را با سودش از آمریکا پس خواهیم گرفت.

*{ در خصوص رفتار عربستان}: اختلاف ما با عربستان در خصوص مسائل دوجانبه نیست بلکه در مورد مسائل منطقه ای است. عربستان در خصوص مسائل منطقه دخالت هایی می‌کند و اعتراض من به عربستان بدلیل لغو مقررات بین‌المللی و جنایات این کشور در یمن و همچنین نحوه رفتارش با زائران خانه خدا است چرا این کشور باید حیات و امنیت زائران را تضمین کند و رفتار اسلامی با آن‌ها داشته باشد.

*{رییس جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار نیویورک تایمز نیز مبنی بر اینکه خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ باعث بروز موج کوچکی از حضور متخصصان آمریکایی و اروپایی بعد از چندین دهه در ایران می شود و آیا تجارت ایران با آمریکا افزایش خواهد یافت}: ایران همیشه با ملت و مردم ایران رابطه خوب و دوستانه ای داشته است و همه آمریکایی ها از مهمان نوازی ایرانیان تعریف می کنند. ایران با دولت آمریکا مشکلاتی دارد، مذاکرات متعددی را قبل و بعد از برجام با مسؤولان ایرباس و بوئینگ داشته ایم که امیدوارم موانع برای گسترش همکاری ها برطرف شود.

*به طور رسمی اعلام کرده ام که بعد از برجام، راه برای ورود شرکت های آمریکایی، سرمایه گذاران و ... به ایران باز است، آمریکا تنها کشوری است که از فضای بعد از برجام استفاده نکرده است. قوانین دست و پاگیر و نادرستی که از گذشته برای ایران وضع شده، همیشه به ضرر آمریکا بوده و خواهد بود؛ وگرنه بازرگانان، تجار، متخصصان، صاحبان فناوری و بخش های کارآفرین می توانند به ایران سفر کنند.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا شما نگرانی دارید که قدرت نمایی نیروی دریایی نسبت به امریکا در خلیج فارس مشکل ساز شود} ما همیشه مشکلاتی را با امریکا در خلیج فارس داشتیم٬ هر کشوری فضای اختصاصی خود را دارد و حتی اگر هواپیمای مسافربری هم بخواهد از این محدوده عبور کند نیاز به مجوز دارد چه رسد به هواپیمای جنگی٬ به همین جهت باید از آبهای خود دفاع کنیم. نیروهای مسلح ما وظیفه ماجراجویی ندارند بلکه وظیفه آنها دفاع از کشور است اما سوال من این است که ‌تجمع این همه نیروی دریایی امریکا در خلیج فارس برای چیست؟ چرا که ما امروزه جنگی نداریم پس حضور آنها به چه منظور است؟ بدانید ما قصد تنش و برخورد نداریم و امریکایی ها هم باید به قوانین بین المللی احترام بگذارند.

*{ در پاسخ به سوالی پیرامون انتخابات امریکا و روابط ایران و ایالات متحده }: ما انتخابات همه کشورها را دنبال می کنیم و برای ما مهم نیست که چه کسی و چه حزبی در امریکا پیروز می شود بلکه منافع ملیمان مهم است در نتیجه هر کس که انتخاب شود و به منافع دیگر کشورها احترام بگذارد و برای کاهش تنش با ایران تلاش کند ما هم ان را پاسخ خواهیم داد.{اینجا}