۰ نفر

تولید ظروف چینی فرصتی با بازدهی عالی

۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۲:۴۵
کد خبر: 136114
 تولید ظروف چینی فرصتی با بازدهی عالی

ظروف چینی یکی از سالم‌ترین ظروف غذاخوری هستند که از نظر ایجاد مشکل برای سلامتی هیچ حرف و سخنی پشت سرشان شنیده نمی شود. این ظروف همان طور که از اسمشان پیداست اولین بار در چین تولید شده‌اند . ظروف چینی در واقع نوعی از سرامیک هستند که مورد استفاده جهت تهیه، سرو و صرف غذا قرار می‌گیرند.

ظروف چینی یکی از سالم‌ترین ظروف غذاخوری هستند که از نظر ایجاد مشکل برای سلامتی هیچ حرف و سخنی پشت سرشان شنیده نمی شود. این ظروف همان طور که از اسمشان پیداست اولین بار در چین تولید شده‌اند . ظروف چینی در واقع نوعی از سرامیک هستند که مورد استفاده جهت تهیه، سرو و صرف غذا قرار می‌گیرند.

 

معرفی محصول

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دریک آنلاین، ظروف چینی به فرآورده‌هایی از صنعت سرامیک اطلاق می‌شود که به منظور صرف و یا سرو غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فرآورده‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. این گروه بندی بر اساس فرآیند تولید آنها شامل فرآیند حرارتی، دمای پخت، درصد جذب آب و شفافیت یا نورگذری آن‌ها صورت می‌گیرد.

منظور از چینی همان قطعه سرامیکی لعاب خورده است که دارای خصوصیات زیر می‌باشد:

ترکیب آن‌ها شیشه‌ای و سفید رنگ است.

با رنگ‌های مصنوعی تزئین شده که نسبت به آب غیرقابل نفوذ است.

چنانچه ضربه‌ای آرام به قطعه چینی وارد شود، صدای زنگ به طور مداوم و مبرا از آن شنیده می‌شود.

جذب آب در انواع چینی‌ها ناچیز بوده و از ۰٫۲ درصد تا حداکثر ۱ درصد متفاوت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ظروف چینی به دلیل دمای پخت ۱۴۰۰ درجه و سطوح صیقلی و قابل دسترس جهت شستشوی کامل، بهداشتی‌ترین ظروف غذاخوری هستند. پوشش لعاب ظروف چینی بر ترکیبات غذایی تأثیری ندارد و بر این اساس می‌توان این ظروف را برای مصرف مواد غذایی گرم و سرد به کار برد.

به طور کلی ظروف چینی لعاب‌دار شامل انواع متفاوتی مانند چینی زجاجی، پرسلان نرم، پرسلان سخت و چینی استخوانی است که هریک از آن‌ها، ویژگی‌ها و شرایط پخت و خواص فیزیکی مخصوص به خود را دارند. بهترین نوع چینی غذاخوری، پرسلان سخت است. دمای پخت اول این نوع چینی که معروف به دمای بیسکویت است، ۹۸۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد و دمای پخت دوم که دمای کوره لعاب است، ۱۳۶۰ تا ۱۴۲۰ درجه می‌باشد. سفیدی چینی پرسلان سخت ۷۳ تا ۷۶ درصد و جذب آب آن کمتر از ۰٫۲ درصد می‌باشد.

میزان سبکی، میزان ضربه‌پذیری، شوک‌های حرارتی، شفافیت، باقی ماندن طرح و نقش بر اثر شست و شوی مداوم، قابلیت استفاده در مایکروویو و ماشین ظرفشویی و بهداشتی بودن آن از مهمترین ویژگی‌های چینی مرغوب می‌باشد. میزان جذب آب کمتر و سپیدی چینی یکی دیگر از ویژگی‌های مرغوبیت آن است. همچنین میزان سختی لعاب چینی عامل مهم دیگری در مرغوبیت چینی می‌باشد تا بر اثر برخورد با قاشق و چنگال و سایر فلزات دچار خراشیدگی نشود. یک دست سرویس غذاخوری ظروف چینی شامل: ظروف صبحانه، کاسه، بدنه سوپ‌خوری، درب سوپ‌خوری، دیس، بدنه قوری، درب‌قوری، گلدان، بدنه قندان، درب قندان، آبلیموخوری، شکرریز، نمکدان، زیرنمکدانی، فنجان، نعلبکی، بشقاب تخت و بشقاب گود می‌باشد.

 

بررسی بازار

با توجه به طیف گسترده محصولات چینی مظروف از جمله: دیس، بشقاب، پیشدستی، کاسه، قوری، پارچ، نمک و فلفل‌پاش، زیرسیگاری ، لیوان، قنددان، نعلبکی، شیرخوری و سس خوری و کاربرد فراوان این محصولات در مصارف خانگی، صنعت هتل داری و رستوران ها، نیاز به احداث واحد تولیدی چینی مظروف با کیفیت تولیدی بالا در کشور احساس می شود.

از سوی دیگر اهمیت تغذیه سالم از دیرباز در جوامع بشری مورد توجه بوده و متخصصین امر تغذیه همواره راهکارهای برخورداری از تغذیه سالم را مد نظر قرار داده‌اند. بی‌تردید، تغذیه سالم علاوه بر مواد غذایی سالم، نیازمند ظروف غذاخوری مناسب و بهداشتی می‌باشد. تجربه نشان داده در میان انواع ظروف پذیرایی، ظروف چینی همواره با اقبال بیشتری از سوی هتل‌داران و مصرف کنندگان برخوردار بوده است.

سابقه تولید ظروف چینی به صورت صنعتی در کشور حدود ۳۵ الی ۴۰ سال است و حدود ۵ واحد به ظرفیت اسمی حدودا” ۵۲۰۰ تن فعالیت داشتند که بعد از انقلاب اسلامی با توجه به سیاست‌های تشویقی مسئولان کشور حرکت چشمگیری در پیشرفت این صنعت رخ داده و در این مدت رشدی برابر با ۱۵۰۰ درصد داشته است.

امروزه بزرگترین واحد تولیدی چینی مظروف در کشور، مجتمع تولیدی توس چینی، بزرگترین تولید کننده چینی مظروف در خاور میانه و دومین تولید کننده چینی در جهان با ظرفیت سالیانه ۲۲۰۰۰ تن چینی در سال می‌باشد. همچنین طبق آمار، در سال ۹۲، ۹۰۰ تن ظروف چینی از کشورهای آلمان، چین، امارات، ترکیه، روسیه و جمهوری کره وارد شده است.

 

سرمایه گذاری مورد نیاز

مطابق تحقیقات برای  احداث یک واحد تولیدظروف چینی به  ۸۲۵میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۴۴درصد می باشد و کمتر از ۳ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید.   در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد تولیدی ارائه شده است:

 

01

مزایای اجرای طرح

از جمله ویژگی‌های طرح می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه گذاری.
  • وجود مواد اولیه در داخل کشور
  • بازار تقاضای مناسب محصول و کاربردهای فراوان آن
  • امکان صادرات محصول با توجه به کیفیت بالای تولید
  • استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی و کاهش ضایعات و سودآوری بیشتر