۰ نفر

پس از سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛

گندمکاران خواستار عذرخواهی وزیر بهداشت شدند/ گندم دچار سرنوشت شیر نشود

۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۶
کد خبر: 226073
گندمکاران خواستار عذرخواهی وزیر بهداشت شدند/ گندم دچار سرنوشت شیر نشود

سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد کیفیت گندم کشور به شدت مورد انتقاد متولیان تولید و کشاورزان قرار گرفته است. متولیان تولید گندم و کشاورزان سخنان حسن قاضی زاده هاشمی را غیر کارشناسی و بدون مستندات علمی می دانند و خواستار عذرخواهی وی شده اند.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند روز پیش در مراسم روز جهانی غذا به کیفیت گندم داخلی تاخت و خواستار واردات گندم و اختلاط آن با گندم داخلی شد. قاضی زاده هاشمی مستند این ادعا را گفته های چند نانوا عنوان کرد و گفت: نانواها می گویند آرد ایرانی که در اختیارشان قرار میگیرد، چسبندگی لازم را ندارد و ناچار به استفاده از نمک بیشتری در خمیر نان هستند. وی به این موضوعات اکتفا نکرد و درباره خودکفایی گندم هم نظر داد و اظهار داشت: درست است که ما در حوزه گندم خودکفا شدهایم، اما میتوان قسمتی از گندم تولید داخل را صادر کنیم و گندمی که مورد نظر نانواهاست را خریداری کنیم. . وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین قیمت خرید تضمینی گندم داخلی را در مقابل نرخ جهانی 600 تا 650 تومانی این محصول، گران دانست.

این موضوعات در حالی از سوی قاضی زاده هاشمی مطرح می شود که گندم در حوزه ی تخصصی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و قضاوت در کیفیت این محصول نیاز به آزمایشات کارشناسی از سوی متخصصان فن دارد، ضمن اینکه نمی توان ادعای چند نانوا را دست مایه انتقاد از کیفیت محصول راهبردی همچون گندم قرار داد.

سخنان قاضی زاده هاشمی این نگرانی را در متولیان تولید گندم ایجاد کرده است که این محصول نیز دچار سرنوشت شیر شود، چرا که چند سال پیش وزیر بهداشت در نظری که آن نیز در حوضه تخصصی وی نبود بدون هیچ توضیح جامع ای، گفت: "شیر حاوی روغن پالم است" ، این سخن اثرات منفی زیادی در میزان و عادت مصرف شیر و لبنیات مردم گذاشت. طرح این ادعا  موجب شد علاوه بر اینکه مصرف شیر و لبنیات در کشور به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد، بدبینی های نیز در مورد مصرف شیرهای پاستوریز ایجاد شود و مرد به سوی محصولات سنتی که منشاء خطرات بیشتری بودند سوق پیدا کنند. هر چند بعدا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخنان خود در مورد شیر پس گرفت اما اثرات ادعاهای غیرکارشناسی وی در بین مردم همچنان باقی است.

در همین راستا رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین ضمن انتقاد از موضوعات مطرح شده از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ، نتایج ادعاهای مطرح شده را بر تولید و بازار گندم را غیرقابل جبران دانست و گفت: اظهارنظر غیرکارشناسی بهانه‌ ای خواهد شد به دست فرصت طلبان تا تولید داخلی را تضعیف و باب واردات دوباره را باز کنند.

علیقلی ایمانی افزود: خودکفایی گندم با تلاش وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان زحمت‌کش و توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری بدست آمده است و نباید آن را با اظهار نظرهای غیرکارشناسی به خطر انداخت.

وی اضافه کرد: افزایش تولید گندم با یک برنامه جامعه مبتنی بر علم و فناوری روز و تلفیق آن با مهارت و تجربه کشاورزان بدست آمده است و آزمایشات مراکز و متخصصان فن نشان می دهد که کیفیت گندم کشور شرایط مناسبی قرار دارد.

به گفته رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ایران، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک روز در رابطه با مرغ، یک روز در رابطه با شیر و امروز در مورد گندم به بهانه پروتئین و گلوتن و افزودن نمک بیش از حد به نان‌ها اظهارنظرهای غیرکارشناسی می‌کند.

ایمانی تاکید کرد: چگونه صحبت یک نانوا به علت افزایش نمک در نان از طرف وزیر بهداشت سند عدم کیفیت گندم داخلی می‌شود.

وی اظهار کرد: از آنجایی که طرفداران واردات نتوانسته اند طرح خودکفایی  گندم که مورد توجه مقام معظم رهبری است را متوقف کنند، دست به دامان برخی از فعالان اقتصادی، سیاسیون و حتی نمایندگان مجلس شدند که به نوعی با زیر سوال بردن خودکفایی گندم  به بهانه عدم کیفیت، بالا بودن قیمت تولید کشور را به چالش بکشند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایرن در پایان یادآور شد: ملت ایران خوب به خاطر دارند که قبل از خود کفایی، نانوایان بهانه کیفیت پایین نان را متوجه گندم‌های وارداتی می دانستند و می گفتند باید گندم داخلی را با گندم خارجی مخلوط شود تا کیفیت نان بهبود یابد، حال سوال اینجاست که چرا امروز موضوع برعکس شده است!؟

ایمانی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و 300 هزار گندم‌کار در کشور وجود دارد، افزود: ما گندم کاران ایران ضمن حمایت قاطع از طرح خودکفایی گندم در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری، خواهان عذرخواهی وزیر بهداشت از گندم‌کاران هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران که حاصل نتایج سنجش کیفی 700 نمونه‌ در سال‌جاری است نشان می دهد؛ کیفیت نان کشور 2 نمره بهبود داشته است. بر اساس این گزارش کیفیت نان در مرداد 95 که بخشی از آرد آن از گندم وارداتی بوده نمره 82 و در مرداد 96 که تمام آرد آن از گندم مورد استفاده داخلی بوده نمره 84 را کسب کرده است. همچنین، پیش از این مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین عنوان کرده بود که کیفیت گندم ما به جایی رسیده است که مشتریان خارجی زیادی دارد به نحوی که امروز هر تن گندم دروم کشور در بازارجهانی به قیمت 243 دلار و هر تن گندم  آسیابانی 212 دلار به فروش می‌رسد که این قیمت ها بالاتر از قیمت گندم روسیه است. یزدان سیف از برنامه ریزی برای صادرات یک میلیون تن گندم خبر داد و گفت: تا به امروز قریب به 400هزار تن گندم کشور به صورت مستقیم و مشتقات گندم به فروش رفته است.