۰ نفر

واکنش اتحادیه اروپا به شرط‌گذاری‌های ترامپ برای ادامه برجام

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۹:۱۰
کد خبر: 244288
 واکنش اتحادیه اروپا به شرط‌گذاری‌های ترامپ برای ادامه برجام

یک سخنگوی اتحادیه اروپا روز شنبه به اقدام ترامپ در تمدید مشروط تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اتحادیه اروپا به شرط‌گذاری‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای نگاه داشتن کشورش در توافق هسته‌ای با ایران (برجام) واکنش نشان داد.

به نوشته اسپوتنیک، یک سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بامداد شنبه درباره اینکه این اتحادیه چه اقداماتی را در واکنش به تمدید مشروط تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در دستور کار قرار خواهد داد گفت: «در گام اول، ما اقداماتمان را با تروئیکای اروپایی و سایر اعضای اتحادیه اروپا هماهنگ می‌کنیم تا به ارزیابی مشترکی از این بیانیه و معانی آن برسیم.»

این مقام اتحادیه اروپا همچنین بر پایبندی این اتحادیه به توافق هسته‌ای برجام و تداوم اجرای آن «به نحو کامل و موثر» تأکید کرد.

ترامپ جمعه شب، طبق تعهدات آمریکا در برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما بار دیگر از قانونگذاران کنگره خواست طرحی را برای «اصلاح نقائص فاجعه‌بار برجام» تهیه کنند. وی سپس تصریح کرد که چنین طرحی بایستی حاوی چهار شرط باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «هر طرح قانونی درباره برجام، برای اینکه به امضای من برسد، بایستی شامل چهار مولفه باشد: اولاً باید از ایران بخواهد به بازرسان بین‌المللی اجازه بازرسی‌های نظامی از تمامی سایت‌های مورد درخواست را بدهد. دوم، باید ضمانت کند ایران هرگز به ساخت سلاح‌های هسته‌ای نزدیک نمی‌شود. سوم، چنین طرحی، بر خلاف توافق هسته‌ای برجام نباید تاریخ انقضا داشته باشد. و چهارم این طرح باید برای اولین بار در قوانین آمریکا تصریح کند که موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی، مقوله‌هایی جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های جدید شود.»

ترامپ در بخش‌های دیگر این بیانیه با لحنی آمرانه از اروپا خواست با آمریکا برای انجام چندین اقدام ضد ایرانی همراه شود. قطع منابع مالی سپاه، اعلام تمامیت حزب‌الله لبنان به عنوان سازمان تروریستی، مهار برنامه موشکی ایران، مقابله با اقدامات ایران در زمینه کشتی‌رانی بین‌المللی، فشار بر ایران در زمینه حقوق شهروندان و توقف تجارت با گروه‌هایی که سپاه را تأمین مالی می‌کنند برخی از اقداماتی است که ترامپ از کشورهای اروپایی خواسته در زمینه ایران انجام دهند.