۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تب و تاب شاخص بورس برای تثیبت در محدوده مثبت/ استراحت موقت نمادهای بزرگ با کوچ نقدینگی به سمت کوچکترهای بازار

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۸
کد خبر: 291171
تب و تاب شاخص بورس برای تثیبت در محدوده مثبت/ استراحت موقت نمادهای بزرگ با کوچ نقدینگی به سمت کوچکترهای بازار

معاملات امروز بورس تهران در حالی پیگیری شد که شاخص پس از فراز و نشیب بسیار سرانجام با رشد 256 واحدی به کار خود پایان داد. این در حالی است که از میانه‌های بازار شاهد چرخش نقدینگی از گروه‌های دلار محور به سمت نمادهای خودرویی و ساختمانی بودیم.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در جریان معاملات پُرحجم امروز تمام نماگرهای بازار سرمایه در محدوده‌های مثبت به کار خود پایان دادند. اما بالاخره بازار پس از هشت روز صعود قابل توجه، با استراحت نمادهای بزرگ و مطرح از شیب رشدش کاسته شد. این در حالی است که در ابتدای معاملات نیز افزایش فشار عرضه‌های هیجانی سبب عقب نشینی 600 واحدی شاخص کل شد. اما به سرعت از فشار عرضه‌ها کم شد. در همان ساعت ابتدایی بازار مجددا وارد محدوده مثبت شد و تا 1100 واحد شاخص را افزایش داد. البته گفتنی است؛ این افزایش بیشتر به دلیل بازگشایی مثبت و پُرقدرت نمادهایی همچون «شبریز» بود. اما بعد از گذشت دو ساعت از معاملات تالار شیشه‌ای بازهم حجم عرضه‌ها در نمادهایی همچون «فولاد»، «پارس» و «فارس» افزایش یافت. در نهایت نیز این نمادها در محدوده‌های منفی با کار خود برای امروز پایان دادند.

 

روز خونین بازارهای موازی

امروز اما در بازار سکه و ارز شاهد عقب نشینی قیمت‌ها هستیم. با آغاز به کار بازار ثانویه ارز و ورود ارز پتروشیمی‌ها به این بازار، دلار در بازار آزاد به زیر 9 هزار تومان سقوط کرد. گفتنی است، امروز پنج میلیون دلار پتروشیمی جم در قیمت 8080 تومان به فروش رفت. همچنین در بازار ثانویه بعضی پتروشیمی‌ها که عمده ‌ترین عرضه کنندگان در این بازار بودند، ارز خود را به قیمت ۸۰۷۴ تومان فروختند. براساس بسته ارزی بانک مرکزی همه صادرکنندگان غیرنفتی می‌توانند ارز خود را به این بازار عرضه کنند و در مقابل همه واردکنندگان به غیر از واردکنندگان کالاهای اساسی می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از این بازار تامین کنند. البته کانون صرافان طی اطلاعیه ای اعلام کرد دستورالعمل شروع به کار مجدد صرافان تا پایان وقت اداری امروز نهائی و پس از تائید رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ خواهد شد

در این بین سکه نیز تقریبا بدون خریدار قوی راه سقوط را در پیش گرفته و با افت 4.63 درصدی نسبت به روز گذشته در قیمت سه میلیون و 300 هزار تومان در حال دادوستد است.

 

کوتاه از دنیای سیاست

شب گذشته رئیس جمهور در گفت و گویی به سوالات خبرنگار تلوزیون پاسخ داد. در این گفتگو رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت رشد شاخص بازار سرمایه گفت: زمانی که شاخص بورس چند هزار واحد در یک روز رشد می‌کند یعنی اعتماد مردم افزایش یافته و نقدینگی به سمت تولید و بازار سهام حرکت می‌کند. وی در ادامه گفت: ترامپ با مطرح کردن آمادگی برای مذاکره، قصد راه انداختن جنگ روانی دارد تا مردم ایران دچار تردید شوند و از سوی دیگر در پی اهداف داخلی در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکاست.

وی با بیان اینکه مذاکره همزمان با تحریم بی‌معنی است و اعلام آمادگی ترامپ را بازگشت رییس جمهور آمریکا از مواضع تند پیشینش برآورد کرد و ادامه داد: ترامپ یک قدم از لحن تندش برگشته اما باید چند قدم به عقب برگردد. باید حداقل به دوران قبل از خودبرگردد تا شرایط مناسبی برای تضمین منافع ایران، آمریکا و جهان فراهم شود.

از سویی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: تحریم‌های ایران رسما اجرا شده است. اینها سخت ترین تحریم‌هایی هستند که تا به حال اعمال شده‌اند و در ماه نوامبر به سطح بالاتری خواهند رسید. هرکسی با ایران دادوستد کند قادر نخواهد بود با آمریکا تجارت کند، من خواهان صلح جهانی هستم نه کمتر از آن.

همچنین یک مقام امریکایی گفت: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ضربه سهمگینی بود و به درآمد ایران آسیب زد. با اینکه چین احتمالا به خرید نفت ادامه می‌دهد اما خواستار تخفیف خواهد شد. هند هم همچنان نفت ایران را خریداری می‌کند اما به احتمال زیاد پیشنهاد پرداخت روپیه در ازای نفت را خواهد داد.

 

آمار و ارقام بازار امروز

در نهمین روز صعودی شاخص بازار سرمایه، نماگر اصلی با رشد 256 واحدی (معادل 0.19 درصد) به ارتفاع 133 هزار و 588 واحد رسید. این در حالی است که شاخص هم وزن که دو روز گذشته در محدوده‌های منفی به سر می برد، امروز با کوچ اشخاص حقیقی از نمادهای گروه پتروشیمی، فلزی-معدنی و پالایشی به گروه خودرویی و ساختمانی، وارد محدوده‌های مثبت شد و با رشد هفت واحدی به رقم 18 هزار و 949 واحد رسید.

در این بین دو میلیارد و 653 میلیون ورقه بهادار به رازش 938 میلیارد تومان در 183 هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان 880 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

در بازار امروز حقیقی‌ها دست به ماشه شدن دو 100 میلیارد تومان سهم از پرتفوی خود فروختند که بیشترین خروج پول از گروه فلزات اساسی، شیمیایی و کانه‌های فلزی بود. از سوی دیگر این گروه نقدینگی خود را برای خرید نمادهای گروه بانکی، خودرو و یوتیلیتی صرف کردند.

 

ترین‌های بازار

در گروه‌های صنعت نیز شیمیایی، فلزات اساسی و فرآروده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین «فملی»، «پارسان» و «همراه» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. از سوی دیگر اما «رمپنا»، «وامید» و «کگل» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

همچنین امروز شاهد بازگشایی پُرقدرت نماد «شبریز» پس از برگزاری کنفرانس بودیم. این نماد با افزایش هفت درصدی قیمت به تابلوی معاملات بازگشت.

 

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز رشد اندکی را تجربه کرد و با افزایش 4.8 واحدی به رقم یک هزار و 532 واحد رسید. در این بازار نیز 824 میلیون ورقه بهادار به ارزش 430 میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان 200 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص یافت.

همچنین در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی، «مارون»، «هرمز» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشتند. از سوی دیگر معاملات منفی «میدکو» و «ارفع» تا حدی از رشد بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.

در نماد پتروشیمی زاگرس روز گذشته به دلیل افزایش قیمت 50 درصدی قیمت سهام از ابتدای مردادماه و لزوم برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی با توقف نماد روبرو شد. دراین کنفرانس مدیرعامل سبدگردان کاریزما سوالاتی در خصوص سهم از محمد رضا میراحمدی مدیرعامل «زاگرس» پرسید. مهمترین سوال مطرح شده در خصوص اثرات تحریم‌ها بر حمل و نقل بود که مدیرعامل گفت: اثرات تحریم‌ها قابل پیش بینی نیست.