۰ نفر

ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﮑﻨﺰی بررسی کرد؛

ایران فرصت رشد یک تریلیون دﻻری؟

۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹
کد خبر: 146038
ایران فرصت رشد یک تریلیون دﻻری؟

بر اساس پیش بینی مک کینزی از دو دهه آینده اقتصاد ایران، کشور ما پتانسیل رشد تولید ناخالص داخلی سالانه 6.3 درصد و در کل افزایش یک تریلیون دلاری در تولید ناخالص داخلی و ایجاد 9 میلیون شغل تا سال 2035 را دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بنا به پیش بینی مک کینزی در بهترین حالت سالانه 450 هزار شغل ایجاد خواهد شد. کارشناسان مک کینزی معتقدند که چنین رشدی مستلزم سرمایه گذاری 3.5 تریلیون دلاری در 20 سال و به عبارت دیگر سرمایه گذاری 150 میلیارد دلاری در هر سال است.

با خروج از دوران تحریم ها ایران قادر خواهد بود رشد آینده خود را بر مبنای شش توانمندی اصلی پایه‌ریزی کند. اقتصاد متنوع، سطح بالای تحصیلات علمی، طبقه مصرف کننده در حال رشد، درجه بالای شهرنشینی، فرهنگ ریشه دار کارآفرینی و موقعیت جغرافیایی ایران بین شرق و غرب می توانند به ارتباط مجدد این کشور با اقتصاد جهانی و چشم انداز آینده آن کمک کنند.

65

بنا به این گزارش، ذخایر عظیم نفت و گاز ایران، محرک های اساسی برای رشد اقتصادی هستند، اما ایران دارای بخش‌های متعدد دیگری نیز هست که پتانسیل کمک به رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال را دارند.

اینها سایر صنایع مبنی بر منابع همچون پتروشیمی و معدن، بخش هایی همچون خودروسازی، کالای مصرفی روزانه و گردشگری که توانایی رقابت بین المللی را دارند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بانکداری و بیمه و خدمات حرفه ای برای تبدیل ایران به یک اقتصاد دانش بنیان ضروری هستند و صنایع مرتبط با زیرساخت همچون حمل و نقل، خدمات  عمومی و ساختمان که زمینه ساز رشد هستند را شامل می شوند.

 بنا به پیش بینی مک کینزی ایران برای رشد یک تریلیون دلاری و ایجاد 9 میلیون شغل تا سال 2035، به بهبود بهره‌وری و ارتقای زیرساخت های صنعتی به گونه ای که اقتصاد بهتر بتواند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، فناوری های نو و روش های نوین مدیریت را جذب و جلب کند، یک نظام مالی که به طور کارا، پس اندازها را به سمت سرمایه گذاری مولد هدایت کند و به خوبی با نظام های بین المللی ارتباط برقرار کند، یک بازار نیروی کار با انعطاف پذیری بیشتر و مهارت های کاری و مشارکت بالاتر نیروی کار و یک محیط کسب و کار که مشوق رقابت و نوآوری پویاتر باشد، شفافیت، حاکمیت قانون، حاکمیت شرکتی و سرعت اصلاحات نیاز دارد.

 *ایران بزرگترین بازار خودرو در منا

در پیش بینی مک کینزی، به توسعه صنایع رقابتی در سطح بین المللی با پتانسیل صادرات اشاره شده است.

بنا به اعلام مک کینزی، با وجود بازار  داخلی بزرگ، ایران در اکثر بخش های صنعتی همچون خودرو و کالاهای مصرفی روزانه خودکفا شده و برخی از این صنایع می توانند در سطح بین المللی قابل رقابت باشند.

این امر مستلزم تلاش چشمگیر برای بهبود بهره وری و کارایی و کاهش تدریجی موانع و تعرفه های حامی تولید کنندگان داخلی است چرا که وجود تعرفه های بالا، مانعی برای نوآوری، بهسازی و تبدیل آنها به صنایع رقابتی در سطح بین المللی محسوب می شود.

بنا به این گزارش ایران بزرگترین بازار خودرو در منطقه منا( خاورمیانه و شمال آفریقا) است و هم یک تولید کننده بزرگ در این بخش است و با فروش 1.1 میلیون دستگاه خودرو در سال 2014 بازاری بزرگ تر از بازار اسپانیا دارد.

در حال حاضر تولیدکنندگان قطعات، 90 درصد  تقاضای داخلی را تامین می کنند اما خودروهای تولیدی از جمله مدل های رنو  پژو نسبتا قدیمی و منسوخ هستند و نظرسنجی از مشتریان نشانگر نارضایتی قابل توجه آنها از کیفیت این محصولات است.

به علاوه کارخانه ها در سال 2014 کمی بیش از 40 درصد از ظرفیت تولید خود بهره برداری کردند. بنابراین اگر بخش خودروی ایران بتواند از طریق افزایش بهره وری و نزدیک شدن به سطوح استانداردهای بین المللی رقابتی تر شود می تواند به مرکز منطقه ای تولید خودرو تبدیل شود

مک کینزی براورد کرده  که بخش خودرو بتواند ارزش افزوده ناخالص خود را از 11 میلیارد دلار در سال 2014 به 58 میلیارد دلار با نرخ ارز واقعی در سال 2035 افزایش دهد، سالانه بیش از 8 درصد رشد کرده و حتی با وجود بهبود قابل توجه بهره وری 180 هزار شغل تولیدی ایجاد کند.

این گزارش همچنین به بررسی گسترش و نوسازی زیرساخت ها، پرورش صنایع قابل رقابت در سطح بین المللی و معاملات بین المللی بعد از توافق هسته ای پرداخته است که متن کامل آن در فایل پی دی اف زیر قابل مشاهد است.

McKinsey Global Institute Report on Iran Economy

به گزارش مرکز تحقیقات اقتصاد آنلاین، به نظر می رسد این گزارش بسیار خوش بینانه تهیه شده و مهمترین متغیر رشد تولید که رشد سرمایه گذاری است به هیچ وجه امکان تحقق سالانه 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری را ندارد و حتی نیمی از این مقدار هم بعید است براحتی به دست آید.

به اعتقاد کارشناسان اقتصاد آنلاین، از سوی دیگر با این رویکرد خوش بینانه نیز، باز بیکاری یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور ما باقی خواهد ماند. چرا که در طی این دوره بیست ساله با ایجاد اشتغال سالانه 450 هزار نفر، سالانه حدود 150 الی 200 هزار نفر امکان پیدا کردن شغل پیدا نمی کنند و در نتیجه در 20 سال چیزی حدود 3 میلیون بیکار به عدد فعلی بیکاران که آن هم حدود 3 میلیون نفر است اضافه خواهد شد.