۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

۱۰ فایده کلم برای سلامتی

۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۶
کد خبر: 565636
۱۰ فایده کلم برای سلامتی

کلم یکی از محبوب‌ترین سبزیجات چلیپایی و سرشار از مواد مغذی از جمله مواد معدنی و ویتامین‌های حیاتی است.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ سبزیجات چلیپایی (با ظاهر شبیه صلیب) به تازگی به دلیل کشف خاصیت ضد سرطانی بسیار محبوب شده‌اند. سبزی کلم هم که از همین دسته است در رنگ‌های متنوعی موجود است و برگ‌های آن می‌تواند چروکیده یا صاف باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کلم برای تقویت سلامت قلب و کمک به درمان التهابات ناشی از سرطان بسیار مفید است.

کلم حاوی چهار آنتی اکسیدان اصلی شامل کولین ، بتاکاروتن ، لوتئین و کورستین است. کولین می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و با التهاب مبارزه کند. همچنین می‌تواند از نقص لوله عصبی در زنان باردار جلوگیری کند .

بتاکاروتن از DNA انسان در برابر آثار سوء سیگار محافظت می‌کند. لوتئین می‌تواند از دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن جلوگیری کند و کوئرستین با باکتری‌های مضر بیماری‌های مختلف مبارزه می‌کند.

کلم همچنین سرشار از ویتامین‌های C و K و ویتامین‌های گروه B است که فواید بسیار دیگری نیز دارد. کلم در انواع مختلف موجود است از جمله: کلم سبز، کلم ناپا، کلم ساوی و کلم قرمز که صرف نظر از تنوع، مزایای آن مشابه است. به طور کلی سبزیجات چلیپایی یکی از گروه‌های غذایی مورد تحقیق هستند و کلم اتفاقاً یکی از محبوب‌ترین‌ها است. بخش زیر نحوه استفاده از کلم در رژیم غذایی منظم شما را بیشتر نشان می‌دهد.

خواص کلم

کلم چه فایده‌ای برای شما دارد؟

کلم سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف از جمله آنتوسیانین و سولفورافان است. اینها به مبارزه با التهاب و بیماری‌های مرتبط با آن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. اشکال تخمیر شده کلم همچنین ممکن است سلامت دستگاه گوارش شما را افزایش دهد.

1. سلامت قلب را ارتقا می‌دهد

کلم قرمز سرشار از آنتوسیانین است. این ترکیبات مسئول رنگ قرمز مشخصه آن هستند. مطالعات آنتوسیانین‌ها را با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط می‌کند ، اگرچه تحقیقات طولانی مدت بیشتری ضروری است .

خواص کلم

مصرف زیاد آنتوسیانین‌ها همچنین ممکن است خطر سکته قلبی را در زنان جوان و میانسال کاهش دهد. آزمایشات بعدی باید اطلاعات بیشتری در این زمینه به ما بدهد . این آنتوسیانین‌ها همچنین ممکن است سفتی شریان را کاهش داده و به طور بالقوه فشار خون را کاهش دهند .

کلم ترش ، آماده سازی کلم تخمیر شده ، همچنین سلامت قلب را افزایش می‌دهد. اعتقاد بر این است که کلم ترش فلور روده را خنثی می‌کند، زیرا محصولات شیمیایی آن می‌تواند عروق را سخت کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای ایجاد این ارتباط مورد نیاز است. کلم قرمز همچنین با کاهش سطح کلسترول بد در بدن از قلب محافظت می‌کند.

خواص کلم

2. سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

کیمچی، یکی دیگر از غذاهای تخمیری که از کلم تهیه می‌شود، می‌تواند سلامت گوارش را ارتقا دهد. سرشار از پروبیوتیک است و سلامت دستگاه گوارش را از راه‌های مشابه ماست و سایر محصولات لبنی ارتقا می‌دهد. کیمچی از یبوست جلوگیری می‌کند و همچنین سلامت روده بزرگ را افزایش می‌دهد. کلم همچنین غنی از فیبرهای نامحلول و محلول است. اولی حجم زیادی به مدفوع می‌افزاید و نظم را افزایش می‌دهد. دومی باکتری‌های دوستدار روده را ترویج می‌کند .

خواص کلم

3. با التهاب مبارزه می‌کند

اگرچه التهاب به خودی خود بد نیست ، التهاب مزمن بد است. سبزیجات چلیپایی ، مانند کلم ، با التهاب مزمن مبارزه می‌کنند. در یک مطالعه ، زنانی که بیشترین میزان مصرف سبزیجات چلیپایی را داشتند ، کمترین میزان التهاب را نشان دادند. این مطالعه تا حدی مصرف چنین سبزیجاتی را با کاهش التهاب مرتبط می‌کند. این را می‌توان به یک آنتی اکسیدان به نام سولفورافان نسبت داد که در سبزیجات چلیپایی وجود دارد. سولفورافان همچنین ممکن است آسیب غضروف را در مفاصل کند کند .

در مطالعه دیگری برگ کلم به تسکین التهاب زانو در بیماران مبتلا به آرتروز کمک کرد. می‌توان آنها را برای افرادی که مبتلا به آرتروز زانو هستند توصیه کرد، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است. مواد شیمیایی گیاهی کلم همچنین می‌تواند به مبارزه با مشکلات مربوط به التهاب از جمله سرطان و بیماری عروق کرونر (گرفتگی عروق) کمک کند .

خواص کلم

4. برای پیشگیری از سرطان مفید است

تحقیقات در مورد اثرات ضد سرطانی سولفورافان ادامه دارد. در سطح مولکولی، این آنتی اکسیدان نتایج امیدوار کننده‌ای را نشان داده است. کلم همچنین دارای مجموعه دیگری از ترکیبات به نام ایزوتیوسیانات است. اینها ممکن است با خارج ساختن مواد سرطان زا از حالت سمی آنها و دفع آنها از بدن خلع سلاح شوند . کلم حاوی ترکیب دیگری به نام براسینین است که فعالیت شیمی درمانی را نیز نشان می‌دهد . در مطالعات حیوانی، ترکیبات موجود در کلم (به طور کلی سبزیجات چلیپایی) می‌تواند از پیشرفت سرطان‌های مثانه، سینه، روده بزرگ، کبد، معده و ریه جلوگیری کند .

خواص کلم

5. کمک به درمان دیابت

کلم قرمز دارای خواص ضد قند خون است که می‌تواند خطر نفروپاتی دیابتی را کاهش دهد. عصاره کلم قرمز همچنین در کاهش دیابت و عوارض عروقی آن نوید می‌دهد. در مطالعه‌ای ، تجویز عصاره کلم از طریق خوراکی سطح قند خون را در خرگوش‌های ناشتا و علائم دیابت را در سگ‌ها کاهش داد. آنتوسیانین موجود در کلم همچنین می‌تواند در درمان (و حتی پیشگیری) دیابت نقش داشته باشد.

خواص کلم

6. سلامت بینایی را ارتقا می‌دهد

لوتئین موجود در کلم به سلامت بینایی کمک می‌کند. لوتئین (همراه با آنتی اکسیدان دیگری به نام زآگزانتین) از شبکیه و عدسی در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. کلم همچنین حاوی مقادیر کمی زآگزانتین است . کلم همچنین حاوی ویتامین C است ، یکی دیگر از مواد مغذی که به بینایی کمک می‌کند. ممکن است ویتامین E را در داخل چشم بازسازی کند ، که یک آنتی اکسیدان مهم برای سلامت بینایی است.

7 ایمنی بدن را تقویت می‌کند

ویتامین C موجود در کلم می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند ، اگرچه برای تأیید بیشتر این اظهارات به مطالعات بیشتری نیاز است. آنتی اکسیدان باعث تحریک گلبول‌های سفید خون می‌شود که به تشکیل اولین خط دفاعی کمک می‌کند. همچنین باعث بلوغ سلول‌ها می‌شود که جزء مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند.

خواص کلم

8. به کاهش وزن کمک کند

میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر (از جمله کلم) می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. برخی افراد نیز به رژیم غذایی مخصوص کاهش وزن که از کلم ساخته شده و رژیم سوپ کلم نامیده می‌شود اعتقاد دارند. این رژیم شامل مصرف مقدار زیادی سوپ کلم به مدت هفت روز است. همچنین ممکن است برخی میوه ها و سبزیجات دیگر ، برنج قهوه ای ، مرغ و گوشت گاو مصرف کنید.

اگرچه طرفداران می گویند این یک راه خوب برای از دست دادن سریع چند کیلوگرم است ، اما نباید بیش از یک هفته روی آن بمانید زیرا فاقد کربوهیدرات های پیچیده ، پروتئین و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

9. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

کلم غنی از ویتامین C است. این ماده مغذی تولید کلاژن را افزایش می‌دهد ، یک پروتئین ساختاری که به تشکیل پوست و بهبود زخم کمک می‌کند. طبق مطالعات انجام شده روی موش ها ، کلم قرمز همچنین می‌تواند در پیشگیری از سرطان پوست نقش داشته باشد.

10.  موها را تقویت می‌کند

کلم حاوی کورستین است. این آنتی اکسیدان در درمان آلوپسی آرئاتا (یک وضعیت خود ایمنی شامل ریزش ناگهانی مو) نوید بخشی را می‌دهد. مطالعات موش ها نشان می‌دهد که تزریق زیر جلدی کوئرستین ممکن است باعث رشد مو در ضایعات آلوپسی قبلی شود.

هرچند ما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم. البته ، مطالعات امیدوار کننده بوده است. اما ما هنوز ندیدیم که کورستین موجود در کلم چقدر می‌تواند در تقویت رشد مو در انسان موثر باشد.

خواص کلم

مشخصات تغذیه ای کلم چیست؟

به طور کلمی دارای مواد غذایی زیر می‌باشد که میزان آن از حوصله این مقاله خارج است؛ ویتامین A، ویتامین C ، ویتامین D، یتامین E، ویتامین K ، تیامین ، ریبوفلاوین، نیاسین ، ویتامین B6، فولات، ویتامین B12 ، پانتوتنیک اسید، کولین، بتائین، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم و فلوراید. گنجاندن کلم در رژیم غذایی معمول شما یکی از راه‌های استفاده از این مواد مغذی است. در بخش بعدی، ما در مورد چگونگی انجام این کار بحث خواهیم کرد.

چگونه کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که کلم مناسب را انتخاب کنید. شما باید یکی را انتخاب کنید که نسبت به اندازه آن سنگین باشد. همچنین ، از سفت و محکم بودن برگ‌ها اطمینان حاصل کنید. برگ‌های سست نشان می‌دهد که کلم قدیمی‌تر است. می‌توانید این سبزی را به صورت خام ، آب پز ، بخارپز ، بو داده ، پر شده یا حتی سرخ شده میل کنید. کلم را زیاد نپزید .

خواص کلم

راه هایی که می‌توانید کلم را در رژیم غذایی خود قرار دهید به شرح زیر است:

کلم خرد شده را به سالاد سبزیجات عصرانه خود اضافه کنید.

کلم خرد شده را به سوپی که برای شام دارید اضافه کنید.

کلم تفت داده شده را با پودر فلفل سیاه ، روغن زیتون و سیر خرد شده بریزید و آن را همانطور که هست میل کنید.

خوردن کلم خام می‌تواند بیشترین مقدار مواد مغذی را ارائه دهد و پس از آن تخمیر و پخت انجام می‌شود. بر این اساس غذاهای کلم خود را برنامه ریزی کنید. اما قبل از انجام این کار ، باید عوارض جانبی احتمالی کلم را بدانید.

عوارض جانبی کلم چیست؟

  •   مشکلات احتمالی در دوران بارداری و شیردهی/ برای کاهش خطر از خوردن کلم خام خودداری کنید
  •   آلرژی /اگر به سایر سبزیجات خانواده کلم (مانند کلم بروکلی یا گل کلم) حساسیت دارید، از خوردن کلم دوری کنید.
  •  ممکن است قند خون را بیش از حد کاهش دهد / اگر قبلاً داروی دیابت مصرف می‌کنید، قبل از شروع مصرف کلم با پزشک خود مشورت کنید. این امر به این دلیل است که فشار خون شما خیلی پایین نمی‌آید.
  •  کم کاری تیروئید / کلم ممکن است هورمون تیروئید را مختل کند. اگر کم کاری تیروئید دارید، خوردن کلم را کم کنید یا حتی اجتناب کنید.