۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

چه عواملی باعث دفع مدفوع سنگ‌ریزه‌ای می‌شود؟

۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
کد خبر: 562467
چه عواملی باعث دفع مدفوع سنگ‌ریزه‌ای می‌شود؟

اگرچه مدفوع در حالت عادی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما اگر مدفوع شما حالت سنگ‌ریزه‌ای دارد، این مسئله می‌تواند باعث نگرانی شود. اجابت مزاج یا دفع مدفوع به‌صورت سنگریزه یا گلوله، گلوله معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، اما احتمالاً به این معنی است که مدفوع با سرعت کمتری از حد معمول در روده حرکت می‌کند. اگرچه کوچک هستند، اما این توده‌های مدفوع اغلب به‌سختی دفع می‌شوند. آن‌ها همچنین یکی از چندین علامت بروز یبوست هستند.

علل مدفوع سنگ‌ریزه‌ای

وقتی غذا در طول سیستم گوارش حرکت می‌کند، روده‌ها مواد مغذی را در نقاط مختلف جذب می‌کنند. مدفوع در طول مسیر آب را نیز جذب می‌کند. روده‌ها مرتباً در حال حرکت هستند تا مدفوع را به جلو برانند. مدفوع به طور معمول نرم و شکل‌گرفته است.

نرم بودن، خروج مدفوع را از رکتوم راحت‌تر می‌کند.مدفوع سنگ‌ریزه‌ای معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مدفوع به‌سرعت از روده عبور نمی‌کند.

هنگام تشکیل، مدفوع در داخل روده بزرگ باقی می‌ماند تا مقداری آب جذب کند، این باعث می‌شود مدفوع متراکم و فشرده شود. اما اگر مدفوع بیش از حد در روده بماند، خشک می‌شود و به‌صورت سنگ‌ریزه‌ای یا گلوله‌ای به‌سختی دفع می‌شود. مدفوع سنگ‌ریزه‌ای دلایل زیادی دارد اما عمده‌ترین دلیل، یبوست است.

برای-درمان-یبوست-چه-باید-کرد-768x432

دارو‌ها

برخی دارو‌ها می‌تواند گاهی اوقات باعث کندی حرکت مدفوع در روده بزرگ شود. برخی از آن‌ها با کاهش مقدار آب در بدن یا کاهش مدفوع باعث مدفوع سنگ‌ریزه‌ای می‌شود. دارو‌هایی که می‌توانند باعث دفع مدفوع سنگ‌ریزه‌ای شوند

عبارتند از:

  • ضد اسید‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که دارای آلومینیوم و کلسیم هستند

  • آنتی کولینرژیک‌ها که می‌تواند سرعت دفع مدفوع را کاهش دهد

  • دیورتیک‌ها که باعث می‌شود بدن شما آب اضافی از طریق ادرار دفع کند و مدفوع را خشک کند.

  • مواد افیونی خاص یا برخی مسکن‌ها که می‌تواند سرعت روده را برای دفع مدفوع کاهش دهد.

سبک زندگی و سابقه بیماری

کمبود آب بدن می‌تواند عامل مهمی در دفع مدفوع سنگ‌ریزه‌ای باشد زیرا ممکن است بدن شما آب کافی برای کمک به نرم شدن مدفوع نداشته باشد. نوشیدن زیاد آب، اغلب راهی برای کاهش یبوست است.

سایر علل احتمالی مربوط به سبک زندگی و رژیم غذایی عبارتند از:

اختلالات مغزی یا ستون فقرات، مانند بیماری پارکینسون، سندرم روده تحریک‌پذیر یا مولتیپل اسکلروزیس.

  • یک رژیم غذایی با فیبر زیاد یا خیلی کم، بسته به نوع فیبر.

  • کم‌کاری تیروئید، باعث کاهش ترشح هورمون‌هایی می‌شود که حرکات روده و سایر عملکرد‌های سوخت‌وساز در بدن را تحریک می‌کند.

  • نداشتن تحرک که نظم حرکت روده‌ها را کاهش می‌دهد.

  • فیبروئید‌های بزرگ رحمی که به راست‌روده فشار آورده و دفع مدفوع را دشوارتر می‌کند.

اگر دفع مدفوع سنگ‌ریزه‌ای دارید، برای شناسایی علت اصلی به پزشک مراجعه کنید.

کم تحرکلی+چاقی+یبوست

علائم مدفوع سنگ‌ریزه‌ای

وقتی مدفوع سخت و سنگ‌ریزه‌ای مانند باشد، مدفوع لبه‌های تیز و خشکی دارد و باعث می‌شود دفع مدفوع به‌سختی و دردناک باشد. علاوه بر علائم قابل‌مشاهده، علائم دیگری نیز وجود دارد:

  • حتی بعد از اینکه مدفوع کرده‌اید احساس می‌کنید هنوز نیاز به اجابت مزاج دارید.

  • کمتر از سه بار در هفته مدفوع می‌کنید.

  • زور می‌زنید، حتی اگر مدفوع زیاد نباشد.

گاهی اوقات، مدفوع سنگ‌ریزه‌ای می‌تواند باعث ایجاد سدی داخل روده بزرگ شود، به‌طوری‌که فقط مدفوع مایع می‌تواند از اطراف آن خارج شود. این می‌تواند باعث شود که شما فکر کنید که اسهال شده‌اید، درحالی‌که هنوز مدفوع سخت در روده باقی‌مانده است.

 اگر در مدفوع خون مشاهده کردید، این مسئله می‌تواند باعث نگرانی شود. شاید این خون در اثر پاره شدن رگه‌های نازک خونی در پوشش روده باشد اما خونریزی زیاد ممکن است به علت خونریزی دستگاه گوارش باشد.

عوارض

یبوست ممکن است نگران‌کننده باشد زیرا می‌تواند منجر به انسداد یا گرفتگی روده شود. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که مدفوع راه روده را مسدود کرده و اجازه نمی‌دهد مواد دیگری از آن خارج شود.

سایر عوارض احتمالی عبارتند از:

  • شقاق مقعدی یا آنال فیشر، پارگی‌های ریز و نازکی در بافت اطراف مقعد است که می‌تواند باعث خونریزی و درد در هنگام دفع مدفوع شود.

  • بواسیر، زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های رکتوم در اثر دفع مدفوع متورم شده باشند.

  • افتادگی رکتوم، هنگامی‌که بخشی از راست‌روده با ظاهری وارونه، به طور غیرطبیعی از دهانه مقعد بیرون می‌زند.

درمان‌های خانگی

تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی ممکن است به شما کمک کند مدفوعی معمولی داشته باشید.مصرف میوه‌هایی مانند؛ هلو، آلو، گلابی و آلو خشک. گنجاندن این موارد در رژیم غذایی می‌تواند به افزایش دریافت فیبر کمک کرده و حرکات منظم روده را تقویت کند.

مواد غذایی مصرف کنید که یبوست را کاهش دهد. غذا‌هایی مانند شیر، پنیر و غذا‌های فرآوری شده با چربی بالا می‌توانند باعث یبوست شوند.

آب بیشتری بنوشید. هنگام بیدارشدن از خواب اولین کاری که انجام می‌دهید نوشیدن آب باشد.

برای مزه‌دار کردن آب و یکنواخت نبودن طعم آن می‌توانید میوه‌هایی مانند لیمو، توت‌فرنگی، زغال اخته یا پرتقال به آن اضافه کنید.

ورزش‌کردن. حرکاتی مانند؛ راه‌رفتن یا رقص می‌تواند روده‌های شما را تحریک کرده تا شاهد حرکات منظم روده باشید. افزودن یکه جلسه تمرین ۳۰ دقیقه‌ای به برنامه روزانه یا تقسیم کردن آن به جلسات ۱۰ دقیقه‌ای می‌تواند مفید باشد.

درمان‌های پزشکی

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نبود، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز یا توصیه کند: روان‌کننده‌ها. برخی از تنقیه‌های روان‌کننده، دفع مدفوع را آسان می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، Fleet enema است که از روغن معدنی ساخته می‌شود.

مراجعه به پزشک

محرک‌ها. این دارو‌ها با تحریک روده باعث می‌شوند که روده مواد را به سمت جلو براند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به دولکولاکس اشاره کرد. نرم‌کننده‌های مدفوع. این دارو‌ها کمک می‌کند تا مدفوع سخت و سنگ‌ریزه‌ای نرم و دفع شود. مانند؛ Colace برخی از این دارو‌ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند. قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید با سایر دارو‌هایی که مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

درحالی‌که دفع مدفوع به‌صورت سنگریزه، معمولاً به درمان و پزشک نیاز ندارد، اما می‌توانند برای شما ناراحت‌کننده باشند. اگر در فعالیت‌های روزمره شما تداخل ایجاد می‌کند به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کنند تا علت اصلی را متوجه شوید و به شما کمک کنند تا درد تسکین پیدا کند.