۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تضمین سود انبوه‌سازان در بافت فرسوده

۴ آبان ۱۳۹۵، ۸:۲۲
کد خبر: 153835
تضمین سود انبوه‌سازان در بافت فرسوده

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی جزییات بیشتری از طرح زمین صفر و نحوه مشارکت انبوه‌سازان در آن را تشریح کرد.

 به گفته ایزدی مدل شرکت عمران و بهسازی، تضمینی است. به این معنا که با سرمایه‌گذار و انبوه‌ساز شریک نمی‌شود. بلکه در این طرح، انبوه‌سازان و توسعه‌گران با سرمایه خود در زمین‌های تحت مالکیت دولت ساخت‌و‌ساز می‌کنند و عین سودی که از ساخت‌و‌ساز به دست می‌آورند را به‌طور کامل برمی‌دارند و لازم نیست آنها نگرانی فروش واحدهای ساخته شده خود را داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  اواخر تابستان امسال بود که محمدسعید ایزدی از طرح جدیدی به نام طرح زمین صفر برای احیا و بازآفرینی محله‌های بافت فرسوده در کشور رونمایی کرد که براساس آن شرکت عمران بهسازی شهری با همکاری توسعه‌گران و انبوه‌سازان اقدام به ساخت واحدهای نوساز در بافت فرسوده می‌کند.  مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی شهری دو محله سیروس و عولاجان را به عنوان دو منطقه پایلوت برای اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: در صورتی که با انبوه‌سازان در دو مورد قیمت ساخت و سود مورد انتظار از سرمایه‌گذاری به توافق برسیم، این طرح اجرایی خواهد شد.  از سوی دیگر انبوه‌سازان نیز با استقبال از این طرح اعلام کردند در صورتی که برای نمایندگان بخش خصوصی و انبوه‌سازان در ستادهای ملی و استانی بازآفرینی شهری جایگاهی در نظر گرفته شود آنها نیز می‌توانند با ارائه نظرات خود در خصوص نحوه بازسازی بافت فرسوده سرعت احیای این محله‌ها را افزایش دهند.

در همین راستا مجید روستا عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری نیز در تازه‌ترین اظهارنظر در رابطه با طرح زمین صفر گفت: در صورت ورود انبوه‌سازان به طرح بازآفرینی بافت فرسوده 5درصد بالاتر از نرخ بانکی به آنها سود تعلق خواهد گرفت.

پس از اظهارنظر مجید روستا، فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه هنوز هیچ عددی به عنوان نرخ سود از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری به انبوه‌سازان اعلام نشده است گفت: من نمی‌دانم آقای روستا بر چه اساسی این میزان سود بانکی را برای انبوه‌سازان اعلام کرده است.

پورحاجت با اشاره به اینکه انبوه‌‌سازان، توسعه‌گر نیستند، تصریح کرد: اعلام این میزان سود از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ژست خوبی است اما باید دید در عمل چگونه خواهد بود.  دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: باید از مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری پرسید که میزان سود چگونه و طبق چه فرآیندی محاسبه می‌شود و مبانی سود را چه کسی محاسبه خواهد کرد؟

فرشید پورحاجت افزود: از سوی دیگر این سوال پیش می‌آید در صورتی که در طول اجرای پروژه تورم سال 91 اتفاق و سونامی مسکن رخ داد، نحوه محاسبه سود سازنده به چه صورت است ضمن اینکه تاکید می‌کنم توسعه‌گر (Developer) پیمانکار نیست. وی افزود: در نهایت از آنجایی که قیمت هر کالایی را بازار مشخص می‌کند در این خصوص چه تمهیداتی دیده شده که سود توسعه‌گر به صورت ثابت مشخص شده است، آیا این موضوع برای شرکت مادر تخصصی صادق است؟

 رد سود 5 درصد بالاتر از سود بانکی

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در رابطه با سوالاتی که در خصوص طرح زمین صفر برای انبوه‌سازان به وجود آمده است گفت: من سود 5درصد بالاتر از نرخ بانکی که از سوی یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری مطرح شده است را تایید نمی‌کنم اما این اطمینان را به انبوه‌سازان می‌دهم که در صورت ورود آنها به طرح زمین صفر سود آنها تضمین شده خواهد بود.  مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری تصریح کرد: از آنجایی که مجری اصلی این طرح شرکت عمران و بهسازی شهری است، این شرکت تضمین می‌کند که انبوه‌سازان از ورود به این طرح پشیمان نشوند و سودی که مورد انتظارشان نیز هست از ساخت و ساز در این طرح به دست آورند.  محمدسعید ایزدی با تاکید بر اینکه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران آمادگی حمایت کامل و همه‌جانبه از انبوه‌سازان را دارد، تصریح کرد: ما دنبال آن هستیم تا با در اختیار قراردادن مشوق‌های لازم زمینه‌های جذب و ورود انبوه‌سازان به بحث نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده را فراهم کنیم.

ایزدی با بیان اینکه از آنجایی که براساس این طرح زمین‌های دولت در بافت فرسوده برای ساخت در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌گیرد، گفت: ما در سازمان عمران و بهسازی شهری تلاش کردیم تا با در اختیار قراردادن زمین‌هایی که تحت مالکیت شرکت است، آغاز کنیم تا ابتدا زمین‌هایی که قشر کم‌درآمد مردم در آن زندگی می‌کنند، ساخته شده و در اختیار آنها قرار گیرد در صورتی که میزان زمین‌های موجود در بافت فرسوده که در مالکیت دولت است، بسیار بیشتر است.  معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری آمادگی دارد تا برای شروع و ورود توسعه‌گران به طرح زمین صفر در تمام شهرهای کشور در مقیاس بسیار گسترده زمین در اختیار انبوه‌سازان قرار دهد به عنوان مثال 350هکتار زمین در بندرعباس، 10هکتار در حسن‌آباد کرج و... برای ورود انبوه‌سازان به پروژه ساخت بافت‌های فرسوده آماده واگذاری است.

وی تصریح کرد: شرکت عمران وبهسازی شهری ایران در محلات اکثر شهرهای کشور که از پدیده بافت فرسوده رنج می‌برند، زمین دارد و می‌تواند آنها را در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری که پیش‌تر نیز معرفی شده است در اختیار توسعه‌گران و انبوه‌سازان قرار دهد.  مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در صورتی که انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران تمایلی به مشارکت و ورود به این پروژه‌ها داشته باشند، بسته‌ها آماده است و ما تنها منتظر اعلام تمایل و علاقه آنها به مشارکت در این طرح‌ها در شهرهای مختلف مانند تهران، اهواز، دزفول و... هستیم.

 تضمین بدون مشارکت

محمدسعید ایزدی در رابطه با نگرانی انبوه‌سازان در خصوص بودن مشتری و خریدار برای واحدهای ساخته شده در بافت فرسوده نیز گفت: مدلی که ما در شرکت عمران و بهسازی مطرح کردیم، مدلی تضمینی است. ما با سرمایه‌گذار و انبوه‌ساز شریک نمی‌شویم ما تنها اعلام کردیم که انبوه‌سازان و توسعه‌گران بیایند و با سرمایه خود در زمین‌های تحت مالکیت ما ساخت‌و‌ساز کنند و عین سودی که از ساخت‌و‌ساز به دست می‌آورند را به‌طور کامل بردارند. لازم نیست که آنها نگرانی فروش واحدهای ساخته شده خود را داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما بر اساس مدل ‌ای. پی. سی. اف (روش طرح و ساخت به همراه تامین مالی) با توسعه‌گران و انبوه‌سازان همکاری می‌کنیم که در آن سازنده با سرمایه خود می‌سازد و سود خود را نیز به‌طور کامل برمی‌دارد و شرکت عمران و بهسازی شهری در سود هیچ سهمی ندارد.

محمدسعید ایزدی در خصوص اینکه اگر انبوه‌سازان نیاز به تضمین‌های بیشتری دارند ما در شرکت عمران و بهسازی شهری آمادگی کامل برای جلب اعتماد و جذب مشارکت انبوه‌سازان در طرح زمین صفر را داریم.

وی تصریح کرد: ما در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین آمادگی تضمین خرید سهم سازنده را نیز داریم. ما در این طرح از وجود متقاضی برای واحدهای ساخته شده اطمینان داریم.  معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته بزرگ‌ترین اشتباه دولت این بوده که اصلی‌ترین متقاضیان مسکن را هدف قرار نداده است به عنوان مثال طرح‌هایی مانند مسکن مهر قرار بوده تا برای اقشار کم‌درآمد مسکن تهیه کند اما با نگاه به آمار تعداد مستاجران متوجه می‌شویم که تعداد آنها نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است و این به آن معناست که چنین طرح‌هایی موفق نبوده زیرا متقاضیان اصلی مسکن را هدف قرار نداده است.

محمدسعید ایزدی تاکید کرد: بیش از 80درصد متقاضیان مسکن افرادی هستند که در محدوده محلات ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند در صورتی که بتوانیم، واحدهایی متناسب با درآمد آنها و نه آپارتمان‌های عجیب و غریب با قیمت‌های هنگفت می‌سازیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: در حال حاضر نیز شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با همکاری بانک مسکن در حال ساخت واحدهای دو و سه طبقه منطبق با نیازهای ساکنان این بافت‌هاست و در نهایت انبوه‌سازان نیز می‌توانند با ورود به این طرح تعداد این واحدها را افزایش داده و تعداد بیشتری از مردم ساکن این مناطق را خانه‌دار کنند.