۰ نفر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تشریح کرد؛

جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی در سراسر کشور

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷
کد خبر: 481455
جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی در سراسر کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مصوبات امروز جلسه ستاد و تصویب کلیات طرح جامع مبارزه با کرونا، گفت: این طرح از شنبه اول آذرماه آغاز می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا رییسی در این باره گفت: هر تصمیمی که در ستاد ملی می گیرین بر این اصول استوار است که مردم می توانند با رعایت پروتکلها و کاهش تردد و تجمعات قطعا باعث می شوند که میزان شیوع بیماری پایین آید. اما هر گاه رعایت پروتکلها دچار اختلال شود و تجمعات و مهمانی های خانگی و سفرا شکل می گیرد میزان ورودی به بیمارستانها به قدری می شود که شاید قابل تحمل نباشد. به همین دلیل کشورها مجبور می شوند در چنین شرایطی ایجاد محدودیت هایی را انجام دهند. در این محدودیتها ما حدود سه هفته پیش ۴۳ شهرستان را محدودیت شدید ایجاد کردیم و بعد از آن هم ۴۶ شهرستان اعمال محدودیت شدند. نتیجه ارزیابی ها نشان می دهد محدودیت های ایجاد شده کارساز بوده و به همین دلیل طرح جامعی آماده شد و امروز مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: این طرح طرحی هوشمند و پویا است و بر اساس بررسی های وزارت بهداشت از بار بیماری و میزان بستری روزانه بیماران در شهرستانها صورت گرفته است. این طرح شهرستانها را به سطح هشدارهای مختلفی در می آورد. در این زمینه سه سطح هشدار تعریف شد. سطح هشدار سه شامل شهرها و شهرستانهای قرمز، سطح هشدار دو شامل شهرها و شهرستانهای نارنجی و سطح هشدار یک شامل شهرها و شهرستانهای زرد هستند.

رییسی گفت: بر اساس این رنگ بندی ها و متناسب با هر وضعیت، محدودیتهایی اعمال می شود که می بایست به طور قطع اعمال شود و حدود دو هفته زمان لازم است که ارزیابی کنیم و ببینیم این اعمال محدودیت ها تا چه اندازه موثر بوده و بر اساس آن نیاز به تمدید و تشدید و یا بالعکس نیاز به تسهیل دارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: واقعیت این است که هدف در این محدودیت ها، تعطیلی کسب و کار مردم نیست ولی جاهایی مجبوریم به خاطر عدم رعایت پروتکلها و بار زیاد بیمارستان ها اعمال محدودیت کنیم. به طور مثال اگر شهرستانی در وضعیت سطح هشدار سه قرار گیرد در این وضعیت به جز مشاغل خیلی ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل هستند. همچنین بر اساس ارزیابی های وزارت بهداشت، این تعطیلی ممکن است دو هفته یا کمتر و بیشتر طول بکشد.

وی گفت: در ارزیابی اولیه شاید بیش از ۱۰۰ شهرستان مشمول محدودیتهای سطح قرمز می شوند که اکثر مراکز استانها و از جمله تهران جزو این وضعیت قرمز هستند.