۰ نفر

جای خالی زنان در پست‌های ارشد مدیریتی شهرداری

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۱۱
کد خبر: 247313
 جای خالی زنان در پست‌های ارشد مدیریتی شهرداری

هنگامی که محمدعلی نجفی کاندیدای پست شهرداری تهران بود یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه خود را اختصاص 30درصد از سطوح مختلف مدیریت شهری به زنان و جوانان اعلام کرد که از قضا با استقبال بسیار از سوی اعضای شورای شهر پنجم مواجه شد؛ حتی با قطعیت می‌توان گفت که چون زنان و جوانان دراین دوره برخلاف 4دوره قبل سهم بیشتری در ترکیب سنی و جنسی شورای شهرداشتند، این شعار بسیار مؤثر افتاد و قطعا در انتخاب نجفی به‌عنوان شهردار جدید تهران بی‌تأثیر نبود؛ حالا پس از گذشت 5ماه از انتخاب نجفی این سؤال مطرح است که تا چه اندازه در پیشبرد این برنامه تلاش شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران که لقب نخستین معاون زن فرماندار در ایران را درکارنامه شغلی خود دارد درمجموع عملکرد محمدعلی نجفی در به‌کار‌گیری توانمندی‌های زنان در پست‌های مدیریتی میانی را خوب ارزیابی کرد؛ ولی درعین حال از روند انتصابات بانوان در پست‌های مدیریتی ارشد نظیر معاون شهردار گلایه داشت و آن را مطابق انتظار ندانست.

نژاد‌‌بهرام گفت: البته آقای نجفی به من و سایر اعضای شورای شهر قول دادند که درصدد هستند یک یا دو شهردار زن دیگر نیز منصوب کنند و از زنان درسطح مدیرکل نیز استفاده کنند.

او از تلاش زنان شورای شهر در انجام یکسری تعاملات به‌منظورشناسایی زنان موفق درحوزه مدیریت شهری سخن گفت و درعین حال به این نکته نیز اشاره کرد که زنان امروزه خودشان به آن اندازه از خودباوری رسیده‌اند که نیازی به معرفی نداشته باشند؛ به این معنی که شخصا مراجعه و با ارائه رزومه کاری توانایی‌هایشان را معرفی می‌کنند.

به گفته نژادبهرام، شورای شهر دربرنامه پنج‌ساله سوم به دنبال جاری‌سازی‌ عدالت جنسیتی است به این معنی که شورای شهر سیاست‌ها و رویکردهای برنامه سوم پنج‌ساله را به شهرداری تهران ارائه کرده و درهمان سرفصل‌ها به موضوع زنان و سهم آنها در اداره امور اشاره و حتی در بودجه سال آینده هم سیاست‌های جاری‌سازی‌ جنسیتی را لحاظ کرده است.

محمدجود حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز بر تحقق عدالت جنسیتی در مدیریت شهری تأکید کرد و خواستار عادلانه کردن زیست اجتماعی در شهر و اصلاح ساختار جذب نیرو در ساختار مدیریت شهری شد و گفت:‌ کمتر از 5درصد مدیران عالی و میانی شهرداری را زنان تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران‌وحمل نقل نیز  گفت: هم‌اکنون شهرداری تهران 63 هزار پرسنل دارد که زنان تنها 7 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

ازنظر امانی حضور زنان درمدیریت شهری می‌تواند چهره مردانه و خشن شهر را تلطیف سازد.

او معتقد است که در دوران 12ساله مدیریت قبلی شهرداری یک نگاه کاملا نظامی، مردانه و سیاسی برشهر حاکم بود و هنگام ا‌ستخدام نیرو، تفکر برابری زنان در اشتغال حاکم نبود؛ تاجایی که حدود 3درصد از زنان درپست‌های مدیریتی شهری استفاده شد.

او یکی از اتفاقات مهم دوره مدیریت شهری جدید را رشد دوبرابری حضور زنان در شورای شهر پنجم دانست و گفت:‌ البته درسطح کشوری هم ما رشد 33درصدی حضور زنان در حوزه شوراها را شاهد هستیم. شهربانوامانی استعفای صالحی امیری از پست معاونت فرهنگی و اجتماعی را فرصت مغتنمی دانست که برای شهردارتهران فراهم شده تا از حضور زنی شایسته و توانمند و تأثیرگذار در این پست‌استفاده کند.