۰ نفر

چگونه برنامه ریزی کنیم تا موفق شویم

۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۲۲:۵۵
کد خبر: 122763

برای داشتن زندگی موفق باید هدف گذاری های مشخصی داشت.برای رسیدن به این اهداف باید بدانیم که چگونه برنامه ریزی کنیم.برنامه ریزیهای مختلفی برای کار،درس و زندگی شخصی می توان داشت.

برای کارهای روزانه خود جدولی تهیه کنید.کارهای خود را اولویت بندی کنید .از بلند پروازی دوری کنید .وقت خود را تنظیم کنید وزمان را مدیریت کنید .از تنبلی دوری کنید .اضطراب خود را کنترل کنید به خود انگیزه کافی در کارها رابدهید .یک برنامه ریزی خوب باید ساده باشد.یک برنامه ریزی خوب باید طوری باشد که در زمانی کوتاه بتوان آن را نوشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت 24، یک برنامه متناسب باید انعطاف پذیر باشد.به این معنی که هر زمانی نیاز بود بتوان تغییراتی در آن اعمال کرد. یک برنامه خوب باید به شما کمک کند تا متوجه شوید که کارها طبق برنامه ریزی انجام شده است یا نه .کارهای خود را درجه بندی کنید که کدام کارها مهمتر هستند و کدام کارها از اهمیت کمی برخوردارند. می توانید یک جدول مشابه جدول زیر درست کنید. یک خودکار بردارید تمام کارهایی راکه می خواهید انجام دهید وارد جدول کنید شما بااین کار متوجه خواهید شد که به طور مثال چقدر مطالعه کرده اید. البته در جدول ذیل اولویت بندی انجام نشده است و تنها نمونه است.با استفاده از این جدول تا حدودی می توانید راه خود را برای اینکه چگونه برنامه ریزی کنیم پیدا کنید.

ساعت

فعالیتهای روزانه

خواب

نظافت ورسیدگی شخصی

تهیه وصرف غذا

امور خانگی

امور اجتماعی وتفریح

آرامش وتماشای تلوزیون

تمرین وورزش

رفت وآمد

کار

کلاس

مطالعه

دید وبازدید

دیگر امور

چگونه برای اهدافمان برنامه ریزی کنیم

برای اینکه بتوانید به اهدافتان برسید احتیاج به یک برنامه ریزی دقیق در زندگی دارید. نحوه مدیریت وبرنامه ریزی برای رسیدن به هدفها خیلی مهم است . رسیدن به هدف در صورتیکه برنامه ریزی نداشته باشید،خیلی از انرژی شما را می گیرد. اگر زمان را مدیریت کنید می توانید راحت تر به اهداف برنامه ریزی شده برسید. هدفی که برای خود انتخاب می کنید باید معقول و متناسب با توانایی ها و امکانات شما باشد.

هدف خود را ارزیابی کنید .هدف ها باید امکان رسید ن به آن بر اساس منطق باشد.نقاط قوت وضعف خود را بشناسید .روی هدفتان تمرکز کنید .تصویری از هدف خود بسازیدوآن را اجرا کنید.

چگونه برای یک هفته خوب برنامه ریزی کنیم

در روز شنبه،می توانید به نوشتن اهداف کلی بپردازید.این اهداف می تواند در سه بخش امور اقتصادی،مسائل مربوط به سلامت و اموری که به خانواده مرتبط است طبقه بندی کنید.

در این طبقه بندی که ذکر شد بایدبه مواردی مانند اینکه پیش بینی شما از درآمد برای امسال،سال بعد و حتی بازه زمانی میان مدت 5 سال آینده چقدر خواهد بود توجه شود.

باید بدانید برنامه تان برای داشتن زندگی خانوادگی مثبت و مطلوب و همچنین داشتن تنی سالم چیست.

در روز یکشنبه خیلی سریع تفکر کنید. باید بتوانید در زمانی کوتاه مثلا 30 ثانیه 3 هدف مهم زندگی خود را نام ببرید.با این کار مسیر راه برای شما در ذهنتان بهتر شکل می گیرد.

روز دوشنبه زمان بررسی چزئیات اهدافتان است.باید سعی کنید برنامه های خودر به صورت مثبت بنویسید و نه منفی.برای مثال به جای اینکه بگویید "دیگر نمی خواهم از تمرین گیتارم کم کنم، بنویسید"می خواهم زمان بیشتری به تمرین گیتار اختصاص دهم"

سه شنبه:برای کارهای خود وقت تعیین کنید و بگویید در این زمان این کار باید تمام شود.این روش به شما کمک می کند که کارهایتان سر وقت انجام شود.

چهارشنبه:موانعی که پیش از این برسر راه بوده را بررسی کنید و سعی در رفع آنها داشته باشید.در این راه حتی ممکن است نیاز به آموزش مهارتهای جدید داشته باشید.

پنجشنبه زمان آن است که اهدافی که با جزئیات بدست آورده اید را دسته بندی کنید و مشخص کنید که هر کدام را دقیقا در چه زمانی انجام خواهید داد .برای مثال می توانید بگویید از فردا هر شب 10 دقیقه مطالعه می کنم.

جمعه از جملات تاکیدی و تکرار آنها استفاده کنید بیشتر جملات مثبت مثل من خوش اندام وقوی هستم را استفاده کنید.این کار باعث می شود هدف در ذهن شما بماند.