۰ نفر

کانال های تلگرامی چالش جدید بازار سرمایه

۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱:۵۷
کد خبر: 103700

در این روزهای سرد بازارسرمایه علاوه بر معاملات کم رمق با حجم پایین،کانال های تلگرامی به چالش جدی برای بازار تبدیل شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین این روزها تلگرام و کانال های آن سوژه داغ تمام محافل و رسانه ها شده است و هر از چندگاهی خبری از فیلتر آن به گوش می رسد.بازارسرمایه نیز از این کانال ها بی نصیب نمانده است و کانال های بورسی به صورت قارچ گونه در حال رشد و انتشار هستند و عضو گیری آنها به سرعت در حال انجام است.که نقش عمده ای در تزریق هیجان به بازار و معاملات احساسی داشته است. رشد روزافزون تلگرام حتی پای کارگزاری ها و شرکت های مشاوره سرمایه گذاری را نیز به تلگرام باز کرده و آنها کانال های رسمی خود را ایجاد کرده اند و به ارایه آخرین تحلیل ها و اخبار از بازار سرمایه در این فضا می پردازند که با استقبال فعالین بازار سرمایه مواجه شده است . تحلیل تکنیکال و بنیادی شرکت ها ،تحلیل بازارهای جهانی ،خلاصه اطلاعیه های کدال ،مطالب آموزشی و اطلاع رسانی کلاس های آموزشی از جمله اطلاعاتی است که توسط این کانال ها در اختیار فعالین بازار قرار میگیرد . افراد سرشناس و قدیمی بازار سرمایه نیز کانالی برای خود ایجاد کرده اند که کارکردی وبلاگ گونه دارد که تجربیات و خاطرات معاملات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند که این نوع کانال ها نیز بسیار با استقبال مواجه شده است و به ویژه برای تازه واردها بسیار مفید است. اما در کنار کانال های رسمی و کانال های افراد قدیمی های بازار ، کانال هایی دیگری نیز شکل گرفته است که توسط اشخاص حقیقی اداره می شود و به ارایه مشاوره سرمایه گذاری ، انتشار تحلیل و سیگنال خرید و فروش می پردازند .عمده فعالیت این کانال ها ارایه تحلیل های تکنیکال است و جو روانی را در روند معاملات سهام مد نظر خود تشدید می کنند.و به ندرت تحلیل بنیادی در این نوع کانال ها به چشم می خورد.برخی از این کانال ها حتی اخبار رسانه های بورسی را برای ایجاد هیجان کاذب در سهم های مورد نظرخود جعل می کنند که چندی پیش در نماد شاوان شاهد این موضوع بودیم. مهرداد فرح‌آبادی، رئیس ادارۀ بازرسی نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این در مصاحبه ای گفته بود: ارایۀ خدمات مشاور سرمایه ‌گذاری بدون اخذ مجوز از سازمان جرم محسوب می شود و در قانون بازار اوراق بهادار مجازات‌های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است. وی در خصوص سایت های غیر مجاز مشاوره سرمایه گذاری گفته بود: این سایت ها به شدت هیجانی رفتار کرده و با تهییج سرمایه‌گذاران به انجام رفتارهای غیر عقلایی (چه در شرایط روند مثبت بازار و چه در شرایط روند منفی بازار) کلیت بازار سرمایه را با مخاطراتی جدی مواجه می‌ سازند. فرح آبادی به سرمایه‌گذاران توصیه کرده بود با مراجعه به نهادهای مالی دارای مجوز و انعقاد قراردادهای مربوطه در چارچوب تعیین شده، ضمن استفاده از خدمات حرفه‌ای و تخصصی با کیفیت، از چتر حمایتی قانون نیز بهره‌مند شوند. به نظر می رسد سازمان بورس با هماهنگی مراجع ذی صلاح بایستی برخورد های لازم را با این نوع کانال ها داشته باشد تا در دوران رونق بورس شاهد جولان سفته بازان و سودجویان در بورس نباشیم که قطعا دود آن به چشم تمام سرمایه گذاران خواهد رفت.

فعالیت این گونه کانال ها بسیار برای بازار مضر است و در آینده بازار را با چالشی بسیار جدی مواجه خواهند کرد که موجبات فرار سرمایه گذاران جدید را فراهم می کند.