۰ نفر

قطر وسط بازی سیاست

۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۴:۱۴
کد خبر: 198800
قطر وسط بازی سیاست

قطر همچنان در کانون توجهات خلیج فارس و جهان قرارگرفته است. درست در روزهایی که منطقه باید رنگ و بوی آرامش بگیرد و بیش از این بحرانی نشود، ترامپ با یک سفر جنجالی، همه چیز را در حاشیه خلیج همیشه فارس به‌هم ریخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ،  او دیروز شنبه نیز با یک اظهار نظر دیگر، منطقه را علیه قطر تحریک کرد! معلوم نیست پشت پرده داستان پیچیده قطر چیست که این‌گونه و به‌صورت غیر قابل منتظره، همه چیز به‌هم ریخته است. چه کسی فکر می کرد که قطر برای تامین مواد غذایی شهروندان خود، دست به دامن ترکیه شود. اصلا معلوم نیست نقش اردوغان و دولتش در این میان چیست؟ چگونه است که اردوغان همزمان، هم دوست درجه یک عربستان سعودی و ملک سلمان است و هم دوست تمیم، امیر جوان قطر! شما فکرش را بکنید که درزمانی که دست راست اردوغان در دست پادشاه سعودی است و مرتب ارادت خود را به ریاض ثابت می کند، از آن سو به دشمن شماره یک این روزهای عربستان، مواد غذایی می دهد و اعلام حمایت رسمی می کند! کجای دنیا چنین داستان‌های خنده‌داری قابل مشاهده است؟

جالب است که اردوغان دیروزدرباره اتهامات وارده به قطر که باعث بروز تنش در منطقه شده گفت: «چنین چیزی اصلا وجود ندارد. قطر از افراط‌گرایی حمایت نمی‌کند. دوحه هرگز از تروریسم حمایت نمی‌کند».

وزیر خارجه قطر در مسکو

در روزهایی که همه انتظار دارند امیر قطر یا دست‌کم وزیر خارجه این کشور به تهران بیاید، داستان جور دیگری پیش می‌رود. دیروز وزیر خارجه قطر راهی مسکو شده بود تا با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود دیدار کند. این در حالی است که همین چند وقت پیش بود که روسیه رسما اعلام کرده بود قطر کاری نکند که این کشور را به‌طور کامل از نقشه جهان حذف و آن را نابود کنیم! واقعا چه بازی عجیب و غریبی شده است .

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای قطری خود اعلام کرد: «روسیه آمادگی دارد تا هر آنچه لازم است برای حل بحران قطر و راضی کردن طرفین این تنش‌ها انجام دهد».

لاوروف این طور صحبت‌هایش را ادامه داد که مسکو نگران درگیری‌ها پیرامون قطر است اما دخالتی در اوضاع نخواهد داشت.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حمایت مسکو اعلام کرد، دوحه می‌خواهد این بحران از طریق مذاکره حل شود.

ترامپ: قطر از تروریسم حمایت می کند!

رییس‌جمهوری تازه کار آمریکا که معلوم نیست حتی در فصل پاییز همچنان مستاجر کاخ سفید باشد یا نه، در یک اظهارنظر ناشیانه گفت که قطر حامی سطح بالایی از تروریسم است! نکته جالب اینجاست که برخی گزارش های محرمانه نشان می دهد که تا همین دو شب پیش، دونالد ترامپ اصلا خبر نداشت که کشورش دارای یک پایگاه نظامی در منطقه العدید قطر است و ده‌هزار سرباز آمریکایی در این کشور حضور دارند! شاید اگر کاسب نیویورکی این مساله را می دانست، این‌گونه فضا را شلوغ نمی کرد!

ترامپ از قطر خواست که به حمایت از تروریسم پایان دهد. او قطر را متهم کرد که از سال‌ها پیش حامی تروریسم بوده است؛ آن هم در سطحی بالا. ترامپ افزود: «هیچ ملت متمدنی نمی‌تواند خشونت را قبول کند و اجازه دهد که ایدئولوژی شیطانی این گروه‌ها اشاعه بیشتری بیابد».

نکته جالب اینجاست که آمریکا که این روزها خود را در خط مقدم مبارزه با داعش معرفی می‌کند و قطر را حامی تروریسم، از پایگاه نظامی العدیدیعنی بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا درمنطقه، بیشتر عملیات های خود علیه تروریست های داعشی در عراق و سوریه ر ا انجام می دهد.

قطر: در کنار ایران می مانیم!

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» دیروز شنبه ضمن تاکید بر این مساله که روابط ما با ایران مثبت است، گفت که با این حال هرگز هیچ تصمیمی خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج‌فارس اتخاذ نخواهیم کرد.

وی افزود که ما در کنار واشنگتن با تروریسم جنگیدیم و اکنون تعجب می‌کنیم که آمریکا بر اساس دیدگاه‌های دیگر کشورها (عربستان) علیه ما موضع گیری می کند.

وزیر خارجه قطر همچنین با اشاره به اینکه شورای همکاری خلیج‌فارس برای برقراری روابط مثبت با ایران تلاش می‌کرد، این سوال را پرسید که چرا داشتن روابط قطر با ایران جرم محسوب می‌شود؟ وی همچنین اظهار داشت که درخواست‌ها و اتهامات وارده علیه دوحه همچنان مبهم است.

هشدار مرکل درباه بحران قطر

صدراعظم آلمان نیز با صراحت تمام، درباره بحران دیپلماتیک پدید آمده بین عربستان و قطر اعلام موضع کرد و نسبت به انزوای دو کشور ایران و قطر هشدار داد. آنگلا مرکل اوضاع منطقه را به شدت نگران‌کننده خواند.

مرکل تاکید کرد تنها با مشارکت ایران، ترکیه و قطر می‌توان راه حلی برای این بحران یافت. مرکل گفت: «هرگاه همه کشورهای ذی‌نفع در تماس با یکدیگر باشند، یک راه حل سیاسی می‌تواند شکل بگیرد. ما خواستار چنین امری هستیم و در این راستا تلاش خواهیم کرد».

این را نیزبگوییم که سخنان مرکل ، واکنشی روشن به سیاست های ترامپ در قبال ایران است. رییس جمهوری آمریکا بارها خواستار انزوای ایران شده است