۰ نفر

سورپرایز روسی برای واکسن کرونا

۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۵
کد خبر: 456680
سورپرایز روسی برای واکسن کرونا

در حالی که مهمترین گزینه‌های علنی واکسن کرونا در فاز سوم آزمایش به سر می‌برند روس‌ها با اعلام عرضه واکسن تا حدود 2 هفته دیگر شگفتی‌ساز شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، روس ها با اعلام خبر تولید واکسنی علیه کرونا که تا اواسط ماه آگوست(اواخر مرداد) تولید انبوه آن آغاز می شود، نقل محافل خبری و علمی دنیا شده اند. در شرایطی که  مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های بزرگی مانند آکسفورد و مدرنا به تازگی وارد فاز سوم آزمایش انسانی واکسن کرونا شده اند، کارشناسان از اینکه روسیه زودتر از همه خبر از تصویب و تولید واکسن داده است تعجب نمی‌کنند.  به صورت معمول کشورهایی مانند روسیه و چین عادت‌دارند که تحقیقات خود را به صورت چراغ خاموش و بدون کار رسانه‌ای پیش ببرند.

در این زمینه بخوانید

پیش خرید واکسن کرونا توسط اتحادیه اروپا

واکسن حریف کووید-۱۹ خواهد بود؟

آثار کرونا تا چند دهه ماندگار است

به گزارش سی ان ان، مقامات مسکو امیدوارند واکسن آنها طی دو هفته آینده آزمایش گسترده خود را پشت سر گذاشته و به تصویب برسد تا در ماه پیش رو تولید انبوه آن آغاز شود.

توسعه واکسن در موسسه تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا در پایتخت روسیه توسط صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه تامین مالی شده است. «جان آکسفورد» نویسنده کتاب ویروس شناسی انسانی می گوید تحت تاثیر پیشرفت برنامه واکسن روس ها قرار گرفته اما شگفت زده نشده است. او می‌گوید: این واکسن از انستیتوی گامالیا می آید که موسسه تحقیقاتی بسیار بزرگی در مسکو است. آنها مطمئن هستند که این واکسن با استانداردهای بین المللی ساخته و مورد آزمایش قرار گرفته است، بنابراین می توان با مجوزهای متقابل در خارج از کشور و همچنین در روسیه تولید و به کار گرفته شود. روسیه نیز مانند سایر تیم‌های تحقیقاتی سراسر دنیا از تکنولوژی موجود برای تولید واکسن علیه ویروس کرونا استفاده کرده است.

«یان جونز» پروفسور ویروس شناسی در دانشگاه ردینگ انگلیس می گوید از آنجایی که واکسن روسیه طبق تکنولوژی های روز ساخته شده است پس احتمالا خطری ایجاد نمی کند. دانشمندان پیش از این گفته‌اند که جهان به تعداد زیادی واکسن و حتی بر اساس شرایط هر منطقه به صورت مجزا نیاز دارد.  

«کریل دیمیتریف» رئیس اجرایی صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه نیز انتظار دارد واکسن مذکور اولین واکسن مصوب در بین 100 واکسن در دست ساخت در سراسر دنیا باشد. دیمتریف خود جزو نفرات داوطلبی بوده که واکسن در مراحل اول و دوم آزمایشی به او تزریق شده است و در هر دو مرحله نیز تولید آنتی بادی را تحریک کرده است.

اطلاعات در دسترس نیست

کارآزمایی های بالینی فاز 3 واکسن انستیتوی گامالیا به زودی در روسیه، امارات و سایر کشورها آغاز می شود و گزارش ها حاکی از آن است که تایید آن تا 10 آگوست(۲۰ مرداد) اجازه می دهد تا هزاران نفر از کارکنان پزشکی واکسینه شوند. واکسیناسیون در مقیاس بزرگ جمعیت هم می تواند از ماه بعد از آن آغاز شود. فاز سوم آزمایش بالینی معمولا در چند کشور انجام می شود تا تفاوت های ژنتیکی در افرادی نیز مورد تایید قرار بگیرد. مقامات امارات می گویند این کشور به دلیل داشتن دامنه ای گوناگون از جمعیت ،محل ایده آلی برای فاز سوم آزمایش واکسن است.

طبق گزارش ها 30 میلیون دوز از این واکسن تا آخر سال در روسیه تولید می شود و طبق توافقات با 5 کشور، حجم تولید خارجی نیز به 170 میلیون دوز خواهد رسید. هند، برزیل و عربستان جزو کشورهایی هستند که نسبت به خرید واکسن روسیه از خود اشتیاق نشان داده اند. دیمیتریف روز پنجشنبه ادعا کرد در حالی که رویکردی رسمی از طرف آمریکایی ها برای خرید واکسن روسیه وجود نداشته است اما برخی از شرکت های خصوصی آمریکا تحقیقات اولیه را برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد واکسن آنها آغاز کرده‌اند. دانشمندان روس می گویند سرعت پیشرفت واکسن آنها ناشی از نسخه اصلاح شده ای است که قبلا برای مبارزه با بیماری های دیگری نظیر سارس و مرس که مولد آنها ویروس کرونا بوده، ایجاد شده است.

به صورت رسمی اطلاعات علمی دقیقی از واکسن روس‌ها در مجلات علمی دنیا منتشر نشده است اما مقام‌های مسکو می گویند اطلاعات علمی آنها در حال حاضر تدوین شده و  به زودی برای بررسی و انتشار در مجلات علمی در دسترس قرار خواهد گرفت.   

96KjJuNgLHVW