۰ نفر

گفتگوی اقتصادآنلاین با مدیرعامل «شدوص»

بازخوانی پرونده مشمولیت «شدوص» در ماده ١٤١/ راهکارهای خروج از زبان مدیرعامل

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 262678
بازخوانی پرونده مشمولیت «شدوص» در ماده ١٤١/ راهکارهای خروج از زبان مدیرعامل

بهمن ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی لایحه تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌های مشمول ماده 141 قانون تجارت را تصویب کرد و شرکت دوده صنعتی پارس یکی از شرکت‌هایی است که می تواند از این طرح بهره مند شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، در حالی دوده صنعتی پارس مشمول ماده 141 قانون تجارت شده که این شرکت در تلاش است با تجدید ارزیابی دارایی‌ها ضمن خروج از این ماده، سودآوری خود را نیز افزایش دهد؛ در همین رابطه اقتصاد آنلاین در گفت‌و گو با یزدان نادری مدیرعامل دوده صنعتی پارس علت زیان انباشته و برنامه‌های شرکت برای خروج از آن را جویا شده که شرح آن را در  ادامه می‌خوانید.

  • زیان انباشته شرکت از کجا شروع شد؟

بخشی از زیان انباشته‌ای که در شرکت ایجاد شد٬ به دلیل نبود مدیریت مناسب بود. سال 94 شرکت حدود چهار میلیارد تومان زیان انباشته داشت که این زیان، سود حساب سازی شده بود و در حال حاضر هم سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیر موضوع بوده و متخلفان را مورد بازخواست قرار داده است. شرکت در سال 95 با زیانی حدود 15میلیارد تومان رو به رو بود٬ به این دلیل که قیمت تمام شده شرکت بیشتر از قیمت فروش بود.

  • چرا شرکت وارد فاز زیان دهی شد؟

زیرا روغن را گران می‌خریدند و همزمان با آن٬ فروش ارزان دوده سبب زیان شد؛ چنانچه در دی ماه سال 95 قیمت فروخته شده دوده توسط شرکت بعضا 1500 تا 1700 تومان بود و این در حالی است که در همان مقطع زمانی قیمت فروش دوده در بازار حدود 2500 تا 2700 تومان بوده است.

اسناد موجود است که در دو ماه پایانی سال 95 موفق شدیم قیمت فروش را به 3700 تومان برسانیم و عملا شرکت در این دو ماه از زیان عملیاتی خارج شد؛ طبیعتا شرکت سود نداشت اما زیان عملیاتی هم نداشت٬ ضمن اینکه نرخ فروش از قیمت تمام شده بالاتر رفت.

نخستین کاری که انجام شد٬ شفاف سازی عملیات خرید و فروش بود و همه اطلاعات در کدال ثبت می‌شد. کار مشکلی بود که بتوانیم یک شرکت زیان ده با زیان انباشته 19میلیارد تومان را در چرخه مثبت آوریم و به سوددهی برسانیم.

در سال 95 صادرات دوده صنعتی حدود 1.5 میلیون کیلوگرم بود؛ این در حالی است که در 10 ماهه سال 96 این صادرات به صفر رسید.

  • دلیل آن چه بود؟

قیمت قراردادهای صادرات سال 95 بسیار پایین بود و شرکت متضرر می‌شد، به طور مثال فروش هر تن دوده حدود 550 دلار بوده که با لحاظ برابری بهای دلار با ریال در آن مقطع، تقریبا هر کیلو دوده حدود 1500 تومان فروخته می‌شد؛ مانند قرارداد با یک شرکت ترک که خوشبختانه به علت عدم انجام تعهدات این شرکت توانستیم قرارداد را کان لم یکن تلقی کنیم و در حال حاضر موضوع از نظر حقوقی در حال بررسی و رسیدگی است اما در دو ماه پایانی سال 96 با توجه به افزایش جهانی بهای دوده و همچنین افزایش نرخ برابری دلار به ریال، صادرات داشتیم و دلیل اینکه اوایل سال صادرات انجام نمی شد٬ قیمت مناسب فروش داخلی نسبت به بهای صادراتی آن مقطع بوده است به طوری که هر کیلو دوده را در داخل کشور به قیمت 4100 تومان می‌فروختیم که قیمت صادراتی آن حدود 820 دلار و کیلویی 3000 تومان می‌شد که به این ترتیب جذابیت فروش داخلی بهتر بود.

در سال 96 در تولید و فروش رکورد زدیم به طوری که تولید و فروش 25 هزار تن بود؛ این در حالی است که در چهار سال قبل از آن٬ شرکت کمتر از 20 هزار تن  تولید داشته است و در سال ۹۷ به تولید 28 هزار تن نیز خواهیم رسید.

در نیمه دوم سال 95 تولید شرکت با  یک خط  بود و بخشی از زیان شرکت در خواب خط دوم به عنوان هزینه جذب نشده بوده و زیان زیادی را به شرکت تحمیل کرد. در سال 95، حدود 17هزار و 500 تن تولید با حدود 55 میلیارد تومان فروش ریالی شرکت بود؛ این در حالی است که تولید سال 96 حدود ۲۵ هزار تن با ارزش ریالی حدود 100 میلیارد تومان بود.

  • پیرو فروش ساختمان مرکزی در مهرماه سال گذشته٬ نامه‌ای برای سازمان بورس ارسال شده؛ آیا هم اکنون این ملک به فروش رفته است؟

هم اکنون زیان انباشته شرکت حدود 19میلیارد تومان است. این ساختمان را با قیمت 11میلیارد تومان برای فروش گذاشتیم؛ عملا 10میلیارد و 500 میلیون تومان سود غیر عملیاتی.

تقریبا هفت میلیارد تومان در بودجه سود لحاظ شده بود و از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج می‌شدیم و زیان انباشته شرکت حدود 1.5 میلیارد تومان می‌شد اما با توجه به بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت و در صورت تصویب این قانون از فروش زمین فعلا منصرف می‌شویم. با تجدید ارزیابی زمین کارخانه و ساختمان مرکزی٬ حدود 30 میلیارد تومان ارزش آن خواهد شد و سرمایه شرکت به 40 میلیارد تومان خواهد رسید که با این اوصاف از شمول ماده 141 خارج می‌شویم و برای حذف زیان انباشته روی فروش دفتر مرکزی امکان برنامه ریزی وجود دارد.

  • طرح‌های توسعه‌ای برای سال 97 در دست اقدام دارید؟

در سال ۹۶ حدود 15میلیون یورو طرح توسعه‌ای داشتیم که این طرح‌ها مصوبه هیات مدیره دارد اما هنوز مصوبه مجمع را اخذ نکرده است.

سرمایه شرکت 12 میلیارد تومان است که خالص ارزش ذاتی (NAV) حدود 70 تا 80 میلیارد تومان با احتساب ماشین آلات و تجهیزات به شمار می‌رود. سال جاری سرمایه شرکت به 40 میلیارد تومان خواهد رسید.