۰ نفر

وضعیت غیرقابل پیش‌بینی بازار سرمایه در آستانه انتخابات

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱
کد خبر: 188724
وضعیت غیرقابل پیش‌بینی بازار سرمایه در آستانه انتخابات

بازار سرمایه با پستی و بلندی هایی که از ابتدای سال جدید داشته با نزدیک شدن به روزهای انتخابات وضعیت غیر قابل پیش بینی تری پیدا می کند و ریسک های بیشتری گریبانگیر آن است.

البته تجربه نشان داده که بازار بورس ایران همواره با نزدیک شدن به روزهای انتخابات با شکوفایی و رونق همراه می شود اما هنوز از این اتفاق خبری نیست؛ از طرفی هر سال و به صورت سنتی با نزدیک شدن به سال جدید، بورس تهران با رشدی متفاوت از دیگر ماه های سال روبه‌رو می‌شد، اما امسال شاهد این اتفاق نبودیم.

بسیاری از فعالان بورس تهران تصور می‌کردند که نزدیک بودن آغاز سال نو شمسی و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند رونقی مضاعف را برای بورس تهران به ارمغان بیاورد، اما تاکنون نشانی از این روند مشاهده نمی‌شود و بورس تهران همچنان در رکود نسبی به سر می‌برد.

ناگفته نماند که رکود معاملات بورس در هفته های ابتدایی سال جدید را می توان بنا بر تعطیلات عید نوروز تلقی کرد.

این در حالی است که حمله موشکی آمریکا به سوریه طی هفته های گذشته از اتفاقات شوک برانگیزی بود که بازارهای جهانی را متلاطم ساخت و وضعیت بازارهای بورس جهان و همچنین اقتصاد دنیا را دچار ابهامات متعددی کرد که در پی آن بازار سرمایه در منطقه آسیا با کاهش شاخص مواجه و شاخصهای بورس آمریکا نیز دچارافت شدند ؛ البته تنش های ایجاد شده میان آمریکا و افغانستان و اظهارات جدید کره شمالی، نیز بازارها را با تنش رو به رو کرده است.

در این بین در پی حمله آمریکا،  بورس تهران در همان روز اول با رشد شاخص مواجه شد و همچنان رشد مثبت خود را ادامه داد که نشان دهنده بی تفاوتی بازار ایران به اتفاقات دنیاست. ادله اصلی برای این واکنش بازار بورس تهران ، حضور کمرنگ خارجی ها در آن است. زیرا در یک نگاه کلی، یک همبستگی بین تمام بازارهای مالی در دنیا وجود دارد؛ اما بورس تهران یک ویژگی دارد که کمی مستقل از این بازارها است؛ آن هم از این جهت که سرمایه گذار خارجی کمتر در آن حضور دارد و از سوی دیگر، شرکتهایی که مورد معامله در بورس تهران هستند، در بورس‌های خارجی پذیرش نشده‌اند.

به اعتقاد من، با توجه به اینکه مهمترین رویداد سیاسی هر کشوری انتخابات ریاست جمهوری است بر همین اساس این اتفاق بر تمامی حوزه های اقتصاد به ویژه بورس اثر گذار خواهد بود و سیاست های دولت جدید مهمترین عامل بر تحولات اقتصادی است و از جمله سیاست های تاثیرگذار بر این تحولات ، سیاست انبساطی است که می تواند موجب رونق بورس شود براین اساس باید منتظر آمدن دولت جدید و سیاست های اقتصادی اش باشیم.

* کارشناس اقتصادی