۰ نفر

یک کارشناس سابق بازار سرمایه در گفت وگو با اقتصاد آنلاین؛

عادی شدن انتشار اوراق بدهی در بورس زنگ خطر برای کل اقتصاد است

۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱
کد خبر: 167242
عادی شدن انتشار اوراق بدهی در بورس زنگ خطر برای کل اقتصاد است

یک کارگزار بورس معتقد است: تبدیل شدن صدور اوراق بدهی به یک امرعادی خطر بزرگ برای اقتصاد کشور محسوب می شود.

عباسعلی طوسیان شاندیز ، مدیرعامل سهام گستران شرق در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره  به وضعیت بازار بدهی و تاثیرآن بربازارسهام گفت: اصولاً اوراق بدهی یکی از راه های تامین درآمد برای دولت و  پروژه های بزرگ  محسوب که به مبالغ هنگفتی نیازدارند، از این رو بهترین راه تامین این هزینه ها از طریق بازار بدهی مثل اوراق مشارکت است.

وی افزود:همانگونه که دربودجه سال های قبل وامسال نیز مطرح شده، قراربود قسمت عمده ایی ازاوراق بدهی که دولت منتشر می کند درجهت تسویه بدهی های دولت به صنایع ،پیمانکاران و غیره باشد.

این کارگزاربورس درادامه تصریح کرد:به عبارتی دولت باید قسمتی ازبدهی های قبلی علاوه بر هزینه های جاری وعمرانی را از محل درآمدهای جاری تامین و تسویه می کرد وبرای باقی مانده بدهی ازدولت قبل  اوراق بدهی صادرمی کرد.

وی همچنین اظهارداشت:البته برای قسمتی ازطرح های عمرانی سال جاری نیز قرار بود اوراق بدهی صادر شود که متاسفانه مثل سایر امورکه  به محض استفاده در یک مرحله،  بلافاصله همه جا از آن استفاده می کنند، دولت هم حالا برای هرکاری دست به صدور اوراق بدهی می زند.

مدیر عامل شرکت سهام گستران شرق همچنین گفت: این روزها در رسانه های دییاری و شنیداری نیز نماینده مجلس برای حل یک مشکل اقتصادی انتشار اوراق بدهی را پیشنهاد می کرد. صدور اوراق بدهی  به یک امر عادی در اقتصاد تبدیل شده و این  این یعنی  دولت ها تعهداتشان را به دوره ی بعد و سال های بعد منتقل می کنند.

به اعتقاد این کارگزار بورس، به عبارتی درآمد سال آتی را از الان خرج می کنند و این یک خطر بزرگ برای اقتصاد ایران است؛البته استفاده معقول ازهر ابزاری در بازار مالی و ازار سرمایه می تواند به رشد اقتصادی کمک کند که تاکنون  شاهد این شرایط نبودیم.

وی این را هم یاد آور شد که به علت شفاف نبودن سیاست ها و آینده ی اقتصاد ونبود امید به شروع رشد صنعت و تجارت و رسیدن به نقطه ای مشابه آنچه که در پایان سال ۸۳ بود،موجب شده تا تعدادی از بازیگران بزرگ بازارسهام به سمت بازار اوراق بدهی و بازار های ارز و طلا روی آورند .