۰ نفر

بورس ارز با یکسان سازی نرخ ارز عملیاتی می‌شود

اقبال سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲
کد خبر: 144914
اقبال سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه با بانک مرکزی تفاهم کردیم تا پس از یکسان سازی، بورس ارز (بازار مشتقه ارزی) عملیاتی شود، گفت: به گفته محمدی جاذبه بورس ایران برای سرمایه گذاران خارجی زیاد است و تحلیل اقتصاددانان خارجی این است که کانون سرمایه گذاری از اروپا و آمریکا در حال انتقال به آسیا است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین نشست خبری خود به عنوان ریاست بورس تهران در جمع خبرنگاران، ارتقا سامانه های معاملاتی و سامانه تسویه و پایاپای را اولویت سازمان بورس در چارچوب اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

وی اصلاح رویه های اجرایی را اولویت دیگر سازمان بورس اعلام و تصریح کرد: سامانه زمان سنجی  بازار سرمایه راه اندازی شده و همه بخش هایی که تحت تاثیر بورس هستند مانند بورس کالا، بورس تهران، بورس انرژی به این  سامانه متصل می شوند. و گزارش ها به شورای عالی بورس اراىه می شود تا مشخص شود معاملات چقدر طول می کشد.

محمدی راه اندازی ابزارهای جدید را از اولویت های دیگر سازمان بورس اعلام و خاطرنشان کرد: راه اندازی اختیار خرید و فروش در کشور از کارهایی است که باید انجام شود و باید بتوانیم در زمان کوتاهی این کار را انجام دهیم.

وی به تعامل با نهادهای دیگر اشاره و اظهار کرد: در این راستا با بانک مرکزی از طریق صندوق ها برای کاهش نرخ سود بانکی تعامل می کنیم  ، صندوق ها در این زمینه پیشنهادهایی را ارئه دادند که عمده آن در سازمان بورس مورد موافقت قرار گرفته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه واگذاری اختیارات به ارکان بازار مانند نهادهای مالی را آغاز کردیم، ادامه داد: در این راستا برخی موارد را به خود صندوق ها واگذار کردیم از جمله تغییر هزینه صندوق ها.

وی به تقویت فرایند اطلاع رسانی و افشا اشاره کرد و آن را از الزامات دانست.

به گفته اون این موضوع اجباری می شود و شرکت ها موظف می شوند به صورت ماهانه فروششان را اعلام کنند.

وی به اطلاع رسانی بین المللی و شفافیت  اشاره و تاکید کرد: IRFS باید انجام شود و در این راستا ٢٠ شرکت از جمله بانک ها و شرکت هایی که مشمول تلفیق هستند ملزم خواهند شد که گزارش عملکرد سال ٩٥ را در سال ٩٦ با این روش انجام دهند.

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه با کشورهای مهم آغاز شده و در این راستا تفاهم نامه ای را با آلمان درباره همکاری در زمینه انتقال دانش مالی و فنی منعقد کردیم. کشورهایی که به زبان آلمانی صحبت می کنند سهم خوبی از پورتفولیوی ما دارند.

وی به تسریع در فرایند پذیرش شرکت های بورسی و ایجاد صندوق ها اشاره کرد و گفت: تقویت بازارگردانی، در حال بررسی است و امیدواریم نهادهای مالی بتوانند به تناسب فعالیت هایشان بازارگردانی انجام دهند.

وی گفت: یکسان سازی نرخ ارز پیش شرط مناسبی برای بازار سرمایه است و با بانک مرکزی تفاهم کردیم تا پس از یکسان سازی، بورس ارز (بازار مشتقه ارزی) را عملیاتی کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه اندازی سلف موازی گندم اشاره و اضافه کرد: از نظر سازمان و بورس کالا این موضوع  مشکلی ندارد و شرکت بازرگانی دولتی و  کارگزاری بانک کشاورزی باید با هم تفاهم کنند.

به گفته محمدی جاذبه بورس ایران برای سرمایه گذاران خارجی زیاد است و تحلیل اقتصاددانان خارجی این است که کانون سرمایه گذاری از اروپا و آمریکا در حال انتقال به آسیا است.

محمدی با اشاره به اینکه پرداخت سود باید قانون مند تر شود و وظیفه سازمان است که سود سهامداران خرد دنبال شود چراکه این سهامداران نمیتوانند حق خود را بگیرند، گفت: راه اندازی اوراق جدید و اختیار خرید وفروش یکی از کارهایی است که باید انجام شود و ما در زمان کوتاهی عملیاتی کنیم. پاییز برای اختیار خرید وفروش زود است اما تا پایان سال انجام می شود.

وی تاکید کرد: با معاملات بلوکی خارج از ضوابط برخورد می شود. اگر شایعه ای در فضای مجازی منتشر می کند وظیفه رسانه ها این است که  این موضوع را شفاف کنند و به شایعات بی اهمیت باشند، ضمن اینکه سرمایه گذار عقلایی به شایعات توجه نمی کند.