۰ نفر

تحریم‌ گوگل برای کسب‌وکارهای ایرانی

۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۱۱
کد خبر: 217514
تحریم‌ گوگل برای کسب‌وکارهای ایرانی

پس از ماجرای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور توسط اپل، ظاهرا گوگل دسترسی برخی کاربرا به پنل گوگل آنالیتیکس را مسدود کرده است.

برخی وبلاگ‌نویسان و وب‌مسترهای ایرانی پس از حذف شدن دسترسی آنها به پنل گوگل آنالیتیکس، این موضوع را در توییتر مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد که تا کنون دسترسی بیشتر ۳۰ حساب مسدود شده باشد. اینطور که پیداست موج مسدود شدن دسترسی‌ها فعلاً در حالتی آهسته پیش می‌رود ولی عده‌ای از وب‌مسترها نیز سرعت گرفتن آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس گفته‌های کاربران و تحقیقات «دیجیاتو»، رفتار گوگل با سایت‌های ایرانی الگوی دقیقی ندارد و مشخص نیست که چرا در حال حاضر این تعداد از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها دسترسی آنالیتیکس خود را از دست داده‌اند.

از دست دادن دسترسی هم به این گونه است که کاربر پس از مراجعه به آنالیتیکس را مشاهده می‌کند و این در حالیست که پیشتر، تمام مراحل ثبت‌نام انجام شده است.

اما مشکل زمانی نمود پیدا می‌کند که بخواهید دوباره ثبت نام کنید. گوگل برای ثبت نام مجدد از شما درخواست می‌کند تا شماره ID مربوط به AdWords را وارد کنید و دلیل این موضوع نیز مشخص نیست.

حتی زمانی که با بخش پشتیبانی تماس بگیرید تا مشکل آنالیتیکس را مطرح کنید، پشتیبانی سرویس AdWords پاسخ شما را خواهد داد.

«دانرو» یکی از مجموعه‌هایی است که دسترسی به آنالیتیکس سایت و اپ خود را از دست داده و «پارسا جان‌باز»، مدیرعامل این شرکت خبر می‌دهد که پشتیبانی گوگل نیز پاسخ دقیقی به درخواست پیگیری نداده و در نهایت نیز از پاسخ دادن امنتاع ورزیده است.

مدیرعامل دانرو، این مسئله را مشکلی بزرگ برای کسب‌وکارهای ایرانی می‌داند و می‌گوید: «در صورتی که این سازوکار ادامه داشته باشد و شرکت‌های ایرانی نتوانند به پنل آنالیتیکس خود دسترسی داشته باشند، توسعه سرویس‌ یا محصولات جدید و تجزیه و تحلیل رفتار کاربران تقریباً غیرممکن می‌شود. این اتفاق پس از یک کمپین تبلیغاتی برای ما افتاد و حالا نمی‌توانیم بازخورد دقیقی از آن داشته باشیم.»

اخیراً شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی که خدماتشان را به شکل جهانی عرضه می‌کنند، روی تحریم‌های قدیمی و اقتصادی ایران و تفسیر آن حساس‌تر شده‌اند؛ اتفاقی که بی‌راه نیست اگر آن را مرتبط با سیاست‌های رییس جمهور چهل و پنجم آمریکا، دونالد ترامپ دانست.

اقدام گوگل مبنی بر حذف دسترسی آنالیتیکس، در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته اخبار غیر رسمی در خصوص باز شدن درب‌های پلی استور بر روی توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی به گوش رسیده بود اما حالا می‌بینیم که این شرکت اقدامی مشابه اپل را در پیش گرفته و دسترسی برخی وب‌سایت و اپلیکیشن‌های ایرانی به پنل آنالیتیکس را نیز حذف کرده است. البته به دلیل تحریم‌ها، این سرویس از سال‌ها پیش به روی ایرانیان بسته شده بود اما کاربران ایرانی با تغییر آی.پی از آن استفاده می‌کردند.

در حال حاضر تعداد سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که با مشکل فوق مواجه شده‌اند زیاد نیست و بیشتر سایت‌های ایرانی به طور کامل با تغییر آی.پی به این پنل دسترسی دارند اما چه می‌شود اگر این موج نیز بلندتر شود، تمام سایت‌های ایرانی را در بر گیرد و مهم‌ترین ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک یک سایت یا اپلیکیشن به طور کامل از دسترس وب‌مسترهای ایرانی‌ خارج شود؟

تحریم‌ گوگل برای کسب وکارهای ایرانی

تحریم‌ گوگل برای کسب وکارهای ایرانی