۰ نفر

فاز اول ستاره خلیج فارس خرداد ۹۶ تکمیل می‌شود

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۵
کد خبر: 163897
فاز اول ستاره خلیج فارس خرداد ۹۶ تکمیل می‌شود

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز تایپکو از تکمیل و تولید فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در خردادماه سال ۱۳۹۶ خبر داد و افزود: روند اجرای این پروژه تسریع شده و فاز اول این پالایشگاه تا پایان سال تولید بنزین و گاز مایع خواهد داشت، اما در خردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شده و به تولید نهایی خواهد رسید.

محمد حسن پیوندی، با بیان اینکه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در سه فاز طراحی شده است، به بازدید اخیر خود از این پالایشگاه در هفته گذشته اشاره کرد و افزود: نتیجه بازدیدی که هفته گذشته به همراه جمعی از اعضای هیات مدیره شرکت نفت ستاره خلیج فارس از این پالایشگاه داشتم این بود که هم‌اکنون روند اجرای پروژه تسریع شده و فاز(ترین) اول این پالایشگاه تا پایان سال تولید بنزین و گاز مایع خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: هنگامی که واحدی برای اولین بار راه اندازی می شود مدت ها طول می کشد که تنظیمات نهایی صورت بگیرد و به همین دلیل فاز اول این پالایشگاه تا خردادماه سال ۹۶ تکمیل شده و به تولید نهایی خواهد رسید. این واحدها به طور کلی پیچیده هستند و پالایشگاه ستاره خلیج فارس اولین واحدی است که از معیانات گازی به بنزین کامل می رسد. سایر پالایشگاه های ایران و دنیا با نفت خام کار می کنند و ترکیب معیانات گازی با نفت خام متفاوت است.

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز تاپیکو در ادامه درمورد سرمایه گذاری در پالایشگاه ستاره خلیج فارس توضیح داد: سهام داران تامین کننده مالی این پالایشگاه هستند. تاپیکو با ۴۹ درصد سهم، بزرگ ترین سهام دار این پالایشگاه است. حدود ۳۳ درصد متعلق به صندوق های نفت و حدود ۱۸ درصد متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی است. سهام داران باید منابع مالی ساخت این پالایشگاه را از طریق انتشار اوراق سلف، پیش فروش کردن محصول و.... تامین کنند.

پیوندی از پیشرفت مطلوب تکمیل پروژه ستاره خلیج فارس خبر داد و افزود: ۳ خط تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و تا پایان سال ۱۳۹۶ همه فاز های آن تکمیل می شود و در آن زمان می توانیم درمورد خودکفایی بنزین و صادرات بنزین صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶۰ هزار بشکه در روز خوراک خواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به سهم ۴۹ درصدی تاپیکو در این پالایشگاه، ۱۷۵ هزار بشکه از تولیدات روزانه آن متعلق به این هلدینگ است.