۰ نفر

رویکردی فراگیر برای کاهش نرخ بیکاری؛

زنان همچنان برای حضور در بازار کار با موانع روبروهستند/ نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار در ایران بسیار پایین است

۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۷
کد خبر: 226224
زنان همچنان برای حضور در بازار کار با موانع روبروهستند/  نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار در ایران بسیار پایین است

گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وضعیت اشتغال زنان نشان می دهد این قشر همچنان با موانع متعددی برای حضور در بازار کار و دسترسی به مشاغل شایسته روبرو هستند.

کار شایسته به عنوان فرصت دستیابی به کار مولد در شرایط آزادی امنیت، برابری و شرافت انسانی تعریف شده است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در مردادماه امسال تهیه شده و به تازگی در اختیار رسانه ها قرار گرفته است، زنان در مقایسه با مردان، با طیفی از چالش ها اعم از دسترسی فرصت های شغلی، انتخاب شغل، شرایط کاری، امنیت شغلی، تفاوت دستمزد، تبعیض و ایجاد تعادل میان مسئولیت های شغلی و خانوادگی روبرو هستند.

بنا به این گزارش، به دلیل نرخ پایین مشارکت زنان، در مقایسه با استانداردهای بین المللی نرخ مشارکت اقتصادی نیروی کار در ایران در گروه های سنی مختلف بسیار پایین است.

نرخ مشارکت نیروی کار برای گروه سنی 15 سال به بالا در سال 1394 در ایران 41.1 درصد بود، در حالی که این میانگین در سطح جهانی 62 درصد و در کشورهای عربی 52 درصد بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی، درصد جمعیت در سن کار حاضر در بازار کار است که ممکن است شاغل یا در جستجوی کار باشند. این نرخ، معیاری برای ارزیابی سلامت بازار کار است، زیرا به طور شفاف وضع بازار کار را نشان می دهد.

کارشناسان اقتصادی، نبود فرصت های شغلی در بازار کار به ویژه برای زنان را عامل اصلی ناامیدی و خروج جمعیت در سن کار از بازار کار می دانند.

بر اساس این گزارش، در سال های 1392 تا 1394 نرخ مشارکت مردان در بازه سنی 25 تا 29 سال نزدیک 100 درصد بوده و تا بازه سنی 50 تا 54 سال در همین سطح باقی مانده است، بنابراین افزایش آن را نمی توان هدفی برای سیاست های اشتغال در نظر گرفت. در مقابل، نرخ مشارکت زنان در همه گروه های سنی بسیار کم است و به ندرت به بیش از 20 درصد می رسد.

بالاترین نرخ مشارکت زنان در سال های 94-1392با اندازه حدودی 20 درصد، در بازه های سنی 22 تا 24 سال و 35 تا 44 سال ثبت شده است. سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی این نرخ مشارکت در گروه های سنی یاد شده را ناشی از افزایش سطح تحصیلات زنان، کاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج و رشد اقتصادی و شهرنشینی دانسته است.

در این گزارش به سیاستگذاران کشور توصیه شده است، رویکردی فراگیر برای کاهش نرخ بیکاری زنان اتخاذ کنند و با بهبود دسترسی به خدمات مراقبت کودکان، حمایت از زنان شاغل در زمان بارداری، سیستم حمل و نقل امن و سهل الوصول و گسترش فرصت های شغلی برای زنان به کاهش نرخ بیکاری زنان و کاهش شکاف بزرگ جنسیتی در بازار کار کمک کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به تازگی در نشست شورای اشتغال که در وزارتخانه متبوع برگزار شد با اشاره به بهتر شدن وضعیت اشتغال زنان گفت: 67 درصد اشتغال ایجاد شده در سال 1395 متعلق به زنان بوده است و بررسی ها نشان می دهدزنان در این سال، شغل های با کیفیت تری نسبت به مردان داشته اند.