۰ نفر

زنان ایرانی از مردان بزرگترند!

۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۵۷
کد خبر: 213700
زنان ایرانی از مردان بزرگترند!

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران که از سرشماری سال ۱۳۹۵ استخراج شده، میانگین سنی زنان برابر با ۳۱.۱ سال و میانگین سنی مردان برابر با ۳۰.۹ سال است.

 بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، میانگین سنی متوسط سن افراد یک جامعه است و از تقسیم مجموعه حاصل ضرب‌های هریک از سنین منفرد در فراوانی افراد در آن سن، به کل جمعیت حاصل می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، میانگین سنی جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵ برابر ۳۱.۱ سال محاسبه شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۰، معادل ۱.۳ سال افزایش را نشان می‌دهد. در سال ۱۳۹۵ هم میانگین سنی مردان برابر ۳۰.۹ و زنان برابر ۳۱.۳ سال بوده است.

برای هر دو جنس این میانگین در نقاط شهری به مراتب بیشتر از نقاط روستایی است. میانگین سنی مردان و زنان در نقاط شهری به ترتیب برابر ۳۱.۳ و ۳۱.۶ سال و در نقاط روستایی ۲۹.۷ و ۳۰.۵  سال است.  

نکته قابل توجه این که میانگین سنی زنان اندکی از میانگین سنی مردان بالاتر است. این موضوع به دلیل بالاتر بودن امید به زندگی زنان در مقایسه با مردان مورد انتظار است. در سال‌های آتی با افزایش شکاف امید زندگی بین زنان و مردان و زنانه شدن سالمندی جمعیت، میانگین سنی زنان از میانگین سنی مردان همچنان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

همچنین در سال ۱۳۹۵ استان‌های گیلان و مازندران و تهران به ترتیب با ۳۵.۵ و۳۴ و ۳۳.۲ سال بیشترین میانگین سنی جمعیت و استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۲۳.۵ و ۲۷.۱ و ۲۸.۶ سال کمترین میانگیـن سنـی را در بیـن استانهـای کشور به خود اختصـاص داده‌اند.

میانه سنی

میانه ســنی، ســنی اســت که در آن دقیقا نصــف جمعیت پیرتر و نصــف دیگر در ســنین جوان‌تر از آن قرار دارند.   یافته‌های سرشماری ۱۳۹۵ در مقایسه با نتایج سرشماری سال‌های قبل، نشان از کاهش جوانی جمعیت دارد. میانه سنی جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵ برابر ۳۰ سال است که در مقای سه با سال ۱۳۹۰، سه سال افزایش را نشان می‌دهد. میانه سنی در نقاط رو ستایی دو سال کمتر از نقاط شهری است. در مناطق شهری و نیز مناطق روستایی میانه سنی هر دو جنس با هم برابر است.

از منظری در مطالعات جمعیت‌شناسی، جمعیتی را که میانه سنی آن زیر ۲۰ سال باشد جوان، جمعیتی را که میانه سنی آن بین ۲۰ تا ۳۰ سال باشد میان‌سال و جمعیتی را که میانه سنی آن ۳۰ سال یا بیشتر باش د دیر به حساب می‌آورند. با این تعبیر مناطق شهری دارای جمعیت دیر و مناطق روستایی جمعیت میان سال دارند.

در سال ۱۳۹۵ استان‌های گیلان و مازندران و تهران به ترتیب با ۳۴، ۳۳ و ۳۲ سال بیشترین میانه سنی جمعیت و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی به ترتیب با ۲۱ و ۲۶ و ۲۷ سال کمترین میانه سن ـ ی را در بیـن استان‌هـای کشور به خود اختصـاص داده‌اند.