۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۳دی/ تلاش ناموفق نوسان‌گیران در نگه‌داری دلار ۲۵هزار تومانی

۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۵۸
کد خبر: 497310
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۲۳دی/ تلاش ناموفق نوسان‌گیران در نگه‌داری دلار ۲۵هزار تومانی

امروز قیمت دلار در یک رفت و برگشت ابتدا به ۲۵۱۰۰تومان رسید و سپس در معاملات میانه روز مجددا وارد کانال ۲۴هزار تومان شد؛ به گفته فعالان بازار ارز عمده‌ترین دلیل نوسان امروز نرخ ارز، افزایش جزیی قیمت حواله درهم و تلاش نوسان‌گیران برای بالا بردن ارزش دلار بوده است.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ دلار که تا روز شنبه مسیر کاهشی را طی می‌کرد، از یکشنبه با شیب ملایمی وارد فاز افزایشی شد اما همچنان کانال ۲۴هزار تومان را حفظ کرده بود تا اینکه در معاملات صبح امروز مرز ۲۵هزار تومان را رد کرد؛ بر این اساس قیمت دلار در معاملات صبح امروز بازار آزاد با ۲۰۰تومان افزایش نسبت به دیروز به ۲۵۱۰۰ و یورو با رشد ۳۰۰تومانی به ۳۰۳۰۰تومان رسید.

صرافی‌ملی اولین قیمت دلار را بدون تغییر ۲۴۸۵۰ و یورو را ۳۰۲۵۰تومان اعلام کرد، در صرافی‌ها نیز دلار با ۱۰۰تومان افزایش به ۲۴۷۵۰ و یورو به ۳۰۹٧۴تومان رسید اما دوباره در میانه روز بازار تغییر جهت داد؛ طبق آخرین نرخ‌های اعلام شده از سوی کانون صرافان قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۴۹۰۰ و در صرافی‌ها به ۲۴۷۰۰تومان کاهش یافت.

نرخ فروش یورو هم در بازار آزاد و صرافی‌ها به ۳۰هزار تومان رسید و صرافی‌ملی هم نرخ ارز را در بازار امروز تغییر نداد؛ به گفته تحلیلگران عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ ارز طی دیروز و صبح امروز، رشد قیمت حواله درهم و انتظارات افزایشی ناشی از آن بوده است.

با توجه به نرخ فعلی حواله درهم یعنی ۶۹۶۰تومان، دلار باید در قیمت ۲۵۵۰۰تومان قرار بگیرد اما بازار از خود مقاومت نشان داد و با وجود اینکه دلار در معاملات صبح نرخ ۲۵هزار تومان را پس گرفته بود اما مجددا به زیر این کانال کاهش یافت، ولی همچنان نرخ درهم یک سیگنال افزایشی برای بازار ارز محسوب می‌شود.

از طرفی امروز با شروع کار معاملات بازارهای جهانی، قیمت اونس طلا با کاهش همراه شد و این موضوع بر نرخ ارز داخلی تاثیر گذاشت و باعث شد دلار ۲۰۰تومان ارزان شود؛ از دیگر عوامل تاثیرگذار بر تغییر جهت بازار ارز عدم موفقیت آن دسته از معامله‌گرانی بود که سعی داشتند با افزایش قیمت دلار زیان ناشی از خرید‌ با نرخ‌های بالاتر را جبران کنند که روند بازار نشان داد که چندان موفق نبوده‌اند.

در خصوص تقاضا هم شنیده‌ها حاکی از آن است که حجم خرید در بازار نقدی به شدت کاهش یافته و نوسانات این چنینی تاثیری بر خرید و فروش مردم ندارد چراکه معامله‌گران به خصوص بازیگران بزرگ، کماکان منتظر روی کار آمدن بایدن و موضع‌گیری او نسبت به روابط ایران و آمریکا هستند.

در حال حاضر پیش‌بینی‌ها حاکی از بهبود روابط دو کشور طی ماه‌های آینده بوده و همین موضوع جو مثبتی به بازار ارز منتقل کرده و مانع از رشد نرخ ارز شده است؛ اما برای فردا ۲۳دی ماه انتظار می‌رود که دلار در کانال ۲۴هزار تومان باقی مانده و درصورت تغییر نرخ هم، روند آن با شیب ملایمی نزولی خواهد بود.