۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

ریزش ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی قارچ/ کاهش ۸۰ هزار تنی تولید قارچ

۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۰
کد خبر: 566462
ریزش ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی قارچ/ کاهش ۸۰ هزار تنی تولید قارچ

عضو هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران از ریزش ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی قارچ خبر داد و گفت: دلیل این ریزش افزایش هزینه تمام شده تولید با بالا رفتن قیمت مواد اولیه بستر قارچ از جمله کلش گندم است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی صدیق پناه در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اعلام این خبر افزود: کلش گندم از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده بستر رویش قارچ (کمپوست) است و تغییر قیمت در این ماده اولیه می تواند بیشترین تاثیر را در تغییر هزینه تمام شده تولید قارچ داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی مزارع گندم دچار آسیب شده و تولید کلش گندم که همان ساقه و پوسته دانه باقی مانده از برداشت گندم است کاهش یافته و این افزایش قیمت را برای تولید بستر قارچ به دنبال داشته است.

به گفته صدیق پناه؛ علاوه بر کاهش کمی و کیفی کلش گندم، عرضه آن برای خوراک دام نیز دلیل دیگر افزایش قیمت این مواد اولیه برای کمپوست قارچ در سالجاری بوده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم کلش گندم یک هزار و ۳۰۰ تومان بود، اما امسال قیمت هر کیلوگرم آن به بیش از ۴۲۰۰ تومان رسیده است.

صدیق پناه قیمت هر کیلوگرم کمپوست قارچ پس از افزایش قیمت چشمگیر کلش گندم را به طور متوسط ۴۲۰۰ تومان عنوان کرد.

صدیق پناه با بیان اینکه در مناطق مرزی قیمت هر کیلوگرم کلش ۵ هزار تا ۸ هزار تومان نیز رسیده است، افزود: در مناطقی که کارخانه های تولید کمپوست وجود ندارد یا فاصله آن ها تا واحدهای تولیدی زیاد است با هزینه حمل، قیمت هر کیوگرم کمپوست به ۵ تا ۸ هزار تومان می رسد.

وی یادآور شد: در کل کشور ۶۰ تا ۷۰ واحد تولید کمپوست قارچ وجود دارد که اکنون تنها ۲۵ تا ۳۰ واحد فعال است.

صدیق پناه با اشاره به جلسات مشترک اتحادیه پرورش دهندگان قارچ خوراکی با اتحادیه تولید کمپوست در حضور مسئولان وزرات جهاد کشاورزی برای حل مشکلات تولید قارچ، اظهار کرد: در این جلسه با تولیدکنندگان کمپوست به توافق رسیدیم که با کاهش سود خود قیمت هر کیلوگرم کمپوست را به ۳ هزارو ۱۶۰ تومان تعدیل دهند، اما به رغم پذیرش این توافق از سوی تولیدکنندگان کمپوست، آن ها قیمت را در بازار افزایش دادند.

وی افزود: بعد از این توافق تولیدکنندگان کمپوست ابتدا قیمت را به ۳ هزار۸۷۰ تومان افزایش داده و اکنون به بیش از ۴۰۰۰ تومان رسانده اند.

صدیق پناه از ریزش ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی قارچ در سراسر کشور خبر داد و گفت: به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم اگر قیمت کمپوست در بازار متعادل نشود تعداد واحدهایی که از چرخه تولید خارج می شود افزایش خواهد یافت.

وی از وزارت جهادکشاورزی خواست تا کلش گندم را با قیمت مناسب در اختیار واحدهای تولید کمپوست قرار دهد.

صدیق پناه خاطر نشان کرد: میزان کلش مورد نیاز برای تولید کمپوست تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن است که در قبال میزان تولید آن در کشور رقم قابل توجهی نیست.

وی میزان تولید سالانه قارچ در کشور را ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد که میزان کمپوست مورد نیاز برای تولید آن ۱ میلیون تن است.

صدیق پناه هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم قارچ را ۳۹ تا ۴۱ هزار تومان اعلام کرد که با در نظر گرفتن سود برای تولید کننده قیمت فروش آن به ۵۰ هزار تومان می رسد.

وی افزود: با توجه به قیمت فروش قارچ در واحدهای تولیدی، قیمت آن برای مصرف کننده باید حدود ۵۵ هزار تومان باشد.

صدیق پناه پیش بینی کرد: با توجه به گرانی بستر تولید قارچ، حداکثر میزان تولید قارچ در کشور در سال جاری با کاهش ۸۰ هزار تنی به ۱۲۰ هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه قرار بر این بود تا افق سال ۱۴۰۴ با افزایش تولید قارچ، سرانه مصرف این منبع پروتئینی سالم به ۲.۵ کیلوگرم برای هر فرد برسد، گفت: با ادامه روند تعطیلی واحدهای پرورش قارچ که اکنون شاهد آن هستیم این هدف محقق نخواهد شد.