۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ۱۶درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال۲۰۳۰ / خطر افزایش گرمایش جهانی

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
کد خبر: 563230
افزایش ۱۶درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال۲۰۳۰ / خطر افزایش گرمایش جهانی

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان، روند افزایش ۱۶ درصدی تا سال ۲۰۳۰ را در پیش گرفته است.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛  بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، علی‌رغم ادعای رهبران کشورها مبنی بر اهمیت بحران تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای نشان می‌دهد سیاست‌ها و اقدامات آنها در مسیر اشتباهی است.

بر اساس این گزارش که عملکرد کشورهای مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی را نشان می‌دهد، تعهدات آب و هوایی جهان از تحقق اهداف توافق آب و هوایی و تغییرات اقلیمی پاریس فاصله زیادی دارد، زیرا انتشارات جهانی گازهای گلخانه‎ای در جهتی اشتباه پیش می‌رود.

برخلاف تعهدات ارائه شده در پیمان پاریس که در سال ۲۰۱۵ با هدف محدود کردن گرمایش جهانی به زیر ۲ درجه سانتیگراد و در حالت ایده آل ۱.۵ درجه سانتیگراد تنظیم شد، انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۰، ۱۶ درصد افزایش می‌یابد. 

پاتریشیا اسپینوسا، رئیس بخش آب و هوایی و تغییرات اقلیمی سازمان ملل، یافته‌های این گزارش جدید را بسیار نگران‌کننده و هشداردهنده دانست و از کشورها خواست تا قبل از اجلاس آب و هوایی COP۲۶ در آبان ماه، اهداف آب و هوایی قوی‌تری ارائه دهند.

به گفته اسپینوسا انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهت اشتباهی قرار دارد، زیرا برخلاف کاهش انتشارات، این گزارش به افزایش قابل توجه این گازها اشاره می‌کند. او همچنین ادامه داد: "عملکرد فعلی کشورها ضمن نقض اهداف پیمان پاریس، گرمایش ۲.۷ درجه سانتیگرادی را به دنبال خواهد داشت."

با نزدیک شدن به اجلاس آب و هوایی (COP۲۶ ) گلاسکو، بریتانیا به عنوان میزبان این اجلاس تحت فشار قرار گرفته است تا کشورها را متقاعد کند که اهداف زیست محیطی خود را تحقق بخشند و به پیمان پاریس متعهد باشند. بر اساس گزار‌ش‌ها درحال‌حاضر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از همه تلاش‌های دیپلماتیک خود استفاده می‌کند تا اجلاس گلاسکو با شکست مواجه نشود.

نخست وزیری بریتانیا و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، حدود ۴۰ رئیس دولت را برای گفت‌وگوهای درباره اهداف اقلیمی گرد هم می‌آورند.

همچنین یکی دیگر از تعهدات آب و هوایی که نقض شده است، عدم انتقال کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری از سوی کشورهای ثروتمند به کشورهای درحال توسعه در جهت کاهش انتشارات است. بر اساس این گزارش که روز گذشته توسط OECD منتشر شد، کشورهای ثروتمند هنوز به هدف خود مبنی بر تامین ۷۹.۶ میلیارد دلاری بودجه زیست محیطی نرسیده‌اند.

همچنین توافقنامه پاریس کشورها را ملزم می‌کند که هر پنج سال یکبار تعهدات و اهداف جدید آب و هوایی خود را تعریف کنند. اما درحال‌حاضر تنها ۱۱۳ کشور از ۱۹۱ کشوری که پیمان پاریس را امضا کرده‌ و اهداف جدید یا به روز شده خود را ارائه کرده‌اند.

این درحالیست که چندین کشور صنعتی از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی که نقش بزرگی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند هنوز اهداف جدید آب و هوایی خود را به سازمان ملل ارسال نکرده‌اند. در مقابل برخی از کشورها از جمله برزیل و مکزیک اهداف جدیدی ارائه کرده‌اند.