۰ نفر

راهکارهای تقویت انعطاف پذیری هویت برند

۲۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶
کد خبر: 374171
راهکارهای تقویت انعطاف پذیری هویت برند

با مراجعه به هر مقاله ای پیرامون راهنمایی برندسازی با جملات پر آب و تاب پیرامون اهمیت استفاده از لوگوی مناسب مواجه خواهیم شد. امروزه انتخاب لوگوی مناسب نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها ایفا می کند. انتخاب لوگو بدون توجه به راهنمایی های کارشناس ها امکانات زیادی را از برندمان خواهد گرفت.

به تازگی تارنر داکورث، نویسنده حوزه بازاریابی، اقدام به بررسی نحوه بیانگری برند مک دونالد از ویژگی های خود کرده است. مک دونالد به عنوان یکی از بزرگترین برندهای فعال در زمینه فست فود تاثیر بسیار زیادی بر روی سلیقه غذایی مردم دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، از نقطه نظر برندسازی نحوه بیان ویژگی های این برند از طریق المان های بصری اش بسیار جذاب است. به همین دلیل نیز تا به حال تحقیقات بسیار زیادی پیرامون آن صورت گرفته است. در آخرین به روز رسانی طراحی این برند بسیاری از المان های مهم به چشم می خورد. به همین دلیل نیز اخیرا در موسسه It’s Nice That اقدام به بررسی نکات مهم در رابطه با این تغییر پرداخته است. البته نکات موردنظر ما در این مقاله فقط مخصوص مک دونالد نیست. تلاش من ارائه نکاتی کاربردی برای اغلب برندهای فعال در زمینه کسب و کار است. اجازه دهید به مهم ترین فاکتورهای مربوط به برند مک دونالد بپردازیم:

• رنگ: در طراحی جدید لوگوی مک دونالد از طیف رنگ زرد و قرمز چشم نوازتری استفاده شده است. نکته مهم در این میان جلب توجه بیشتر کمان زرد رنگ لوگوی این رستوران است. به نظر بسیاری از کارشناس ها این اقدام در راستای جلب توجه بیشتر به منوی سیب زمینی سرخ کرده صورت گرفته است.

• عکاسی: برند مک دونالد به طور معمول به عنوان یک رستوران رویاپرداز توصیف می شود. آنها در بسیاری از تبلیغات شان از المان های خیالی استفاده می کنند. با این حال مدیران شرکت در به روز رسانی تازه برندشان اقدام به استفاده بیشتر از المان های واقع گرایانه کرده اند.

• لوگو: لوگوی مک دونالد کمترین تغییر را داشته است. تلاش اصلی طراح ها انتخاب الگویی آرام بخش تر برای لوگو بوده است. بخش های طلایی لوگو به منظور القای پیام خوش آمد گویی و هم نوازی از رنگ های چشم نواز بهره می برد. آنچه نظر تارنر را بیش از همه جلب کرده، تغییر حالت هندسی کمان ها در لوگوی مک دونالد است. به این ترتیب از نقطه نظر هندسی و زیبایی لوگوی آنها پیشرفت قابل توجهی کرده است.

• آیکون ها: در مورد آیکون های مورد استفاده مک دونالد برای طراحی محیط داخلی رستوران و منوهای خود باید به یک نکته مهم اشاره کرد. تمام طراحی های جانبی براساس طرح اصلی لوگوی رستوران صورت می گیرد. با اندکی دقت این امر حتی در طراحی محیط رستوران ها نیز قابل مشاهده است. از آنجایی که طراحی تمام شعبه های مک دونالد به یک صورت است، این امر اهمیت بیشتری پیدا می کند. به این ترتیب مک دونالد شیوه واحدی را برای توسعه برندش در سراسر جهان انتخاب کرده است.

• طراحی حروف: با اندکی توجه در طراحی تازه مک دونالد امکان یافتن المان های تازه وجود دارد. این امر در تمام بخش ها صورت نگرفته است. با این حال مشخص ترین جلوه آن در طراحی مجدد نام مک دونالد در لوگوی رستوران قابل مشاهده است. به این ترتیب لوگوی مک دونالد اکنون از تایپوگرافی جذاب تری بهره می برد.

بدون تردید طراحی مک دونالد نکات آموزنده بسیار زیادی برای سایر برندها دارد. نخست اینکه تلاش برای طراحی کشیده تر لوگو الزاما به معنای خودکشی برندمان نیست. در بسیاری از مواقع این امر به جذابیت های برندمان می افزاید. دست کم در مورد طراحی دوباره برند مک دونالد این امر به خوبی قابل مشاهده است. به منظور یافتن مثال های بهتر باید به عرصه سینما توجه کنیم. بسیاری از استودیوهای تهیه فیلم از المان های انیمیشنی برای نمایش لوگوی خود استفاده می کنند. کره زمین انیمیشنی در اکران فیلم های استودیوهای یونیورسال نمونه موفقی در این زمینه است. هیچ کس این لوگو را بی کیفیت یا نامناسب قلمداد نمی کند. بدون تردید همه برندها امکان استفاده از مزیت های طراحی لوگو به صورت کشیده یا خمیده را دارند. نکته مهم در این میان توجه به برخی از نکات جانبی در زمینه طراحی است. به این ترتیب اگر متخصص حوزه طراحی نیستید، فکر ورود به آن را فراموش کنید. راهکار مناسب برای شما در چنین موقعیتی همکاری با برندهای فعال در زمینه طراحی است. به این ترتیب نتیجه نهایی از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

نکته دوم در مورد بازآفرینی برند مک دونالد توجه به اعتبار و اصالت به جای تعقیب کمال گرایی است. در طول سال های اخیر شمار هرچه بیشتری از برندها اعتبار را بر کمال گرایی ترجیح داده اند. این امر ویژگی خودمانی به بسیاری از برندها می دهد. به این ترتیب دیگر مشتریان احساس بیگانگی با چنین برندهایی نخواهند داشت. بهترین گزینه برای استفاده از این تغییر در زمینه برندسازی حوزه بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نیازی به سخت گیری بیش از اندازه نیست. فقط محتوای ما باید با ماهیت کلی برندمان هماهنگی و تناسب داشته باشد.

به عنوان نکته پایانی باید به نحوه رونمایی مک دونالد از پروژه بازآفرینی برندش اشاره کنم. در بسیاری از مواقع برندها اقدام به انتشار کتاب های 200 یا 300 صفحه ای پس از بازسازی برندشان می کنند. در مورد مک دونالد این امر به صورت متفاوتی روی داد. آنها نکات مهم درخصوص بازسازی برندشان را در قالب محتوای بسیار کوتاه و پراکنده، آن هم به مرور زمان، منتشر کردند. در بسیاری از مواقع نیز این امر از طریق مصاحبه مدیران رستوران با خبرگزاری های مختلف صورت گرفت. به این ترتیب دیگر حوصله مخاطب به هنگام دنبال کردن اخبار رستوران سر نمی رود.

بدون شک هر برندی باید به دنبال ایجاد انعطاف در هویت برندش باشد. توجه به تجربه مک دونالد راهنمای بسیار مناسبی برای شروع فعالیت برندمان خواهد بود.