۰ نفر

از روی این موانع ازدواجتان بپرید!

۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۰۳
کد خبر: 672196
از روی این موانع ازدواجتان بپرید!

یکی از مهم ترین خواسته ‎های جوانان امروزی و خانواده‎ ها رفع موانع ازدواج است. امروزه به دلایل زیادی مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، تورم، افزایش خواسته‎ ها و …، ازدواج به یک معضل بزرگ هم برای دولت و هم برای مردم تبدیل شده است. از طرف دیگر، دین اسلام به رفع موانع ازدواج موفق برای جوانان تاکید کرده است.

بزرگترین موانع ازدواج موفق را بشناسید

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر دختر و پسری بخواهند به خاطر موانع ازدواج از آن چشم پوشی کنند، نه تنها نیاز به ازدواج از بین نمی‌رود بلکه روز به روز کارها سخت تر می‎شود. همچنین این دغدغه به یک گره فکری در جامعه تبدیل می‎شود. هیچ کس از عواقب عدم ازدواج در میان جوانان و افزایش سن دختر و پسر مصون نیست و همه جامعه متحمل پیامدهای آسیب ‎های روحی و روانی جوانان می‌شوند. ما در این مقاله به موانع ازدواج جوانان و راهکارها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مشکل مالی، مانع اصلی ازدواج

 مشکل

با توجه به شرایط اقتصادی امروزه بزرگترین موانع ازدواج برای پسر و دختر فقر و مشکلات اقتصادی است. در واقع هزینه‌های سنگینی که ازدواج مانند خرید عقد، جهیزیه، مسکن، مایحتاج زندگی، هزینه‌ مراسمات عروسی و … بر دوش پسر و دختر می‌گذارد، دلیل اصلی کم شدن تمایل جوانان به ازدواج است.

ازدواج

 راه حل

برای رفع این مانع باید تمامی هزینه‌های سنگین و رسم و رسومات تجملاتی را که خودمان به وجود آورده ایم را از بین ببریم. ترویج تفکر ازدواج آسان و صرفه جویی در هزینه‌ها میان جوانان و خانواده‌ها نیاز اصلی جامعه ماست که به حل این مشکل کمک می‌کند. معمولا زوج‌های جوان بیش از اندازه لازم برای شروع زندگی هزینه می‌کنند، در حالیکه بهتر است هزینه های غیرضروری را کنار بگذارید و به فکر آینده باشید.

 زندگی شلوغ و پر مشغله

 مشکل

بعد از تحقیق در مورد موانع ازدواج جوانان به این نتیجه رسیدیم که دختر و پسرهای جوان به دلیل مشغله های فکری و کاری، از ازدواج فراری هستند. البته این جوانان فکر می‌کنند که ازدواج مانعی برای پیشرفت های تحصیلی و شغلی آنان است. در حالیکه باید در نظر بگیرند که تحصیل و دیگر مشغله‌های زندگی بخشی از زندگی آنان هستند و نباید مانعی برای ازدواج شوند.

 راه حل

اما واقعیت این است که ازدواج فرصتی برای پیشرفت در کنار کسی است که دوستش دارید. همسرتان می‌تواند مشوق خوبی برای گذراندن مسیر موفقیت و پیشرفت در زندگیتان باشد.

نبود مهارت های ارتباطی و موانع ازدواج

 مشکل

یکی دیگر از موانع ازدواج عدم مهارت و توانایی دختر و پسر برای گرفتن ارتباط صحیح با یکدیگر است. معمولا دختر و پسر شناخت درستی از روحیات و احساسات جنس مخالف خود ندارند، به همین دلیل نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط سازنده برقرار کنند.

 راه حل

بهتر است برای رفع این مشکل خانواده‌ها و مسئولین از طریق مدارس، رسانه های جمعی و …، از همان کودکی تلاش کنند که دختر و پسر را با جنس مخالف خود آشنا کنند تا در جوانی دچار مشکل نشوند. همچنین استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج نیز برای حل اختلالات شخصیتی پیشنهاد میشود.

 عدم آمادگی برای قبول مسئولیت ها

 مشکل

برخی از روانشناسان، فرار جوانان از پذیرفتن مسئولیت‌ نقش همسری و در آینده پدر و مادر شدن را جزء مهم ترین موانع ازدواج در میان جوانان امروزی می‌دانند. در واقع کسی که تا به حال تنها نقش فرزندی در یک خانواده را داشته است، باید خودش را برای پذیرش مسئولیت های بیشتر آماده کند. معمولا این موضوع بیشتر برای پسران به دلیل مسئولیت های بیشتری که بر دوش دارند صدق می‌کند.

 راه حل

بهتر است برای حل این مشکل، از همان ابتدا مسئولیت ها و وظایف را میان خودتان تقسیم کنید. با ابتکار عمل مشکلات وسختی ها را پشت سر بگذارید. به این فکر کنید که با انجام مسئولیت‌ها در کنار همسرتان خوشبخت تر هستید.

پستی و بلندی های زندگی و موانع ازدواج

 مشکل

یکی از دلایل تاکید بر ساده زیستی، رفع موانع ازدواج میان جوانان است. متاسفانه جوانان با الگو قراردادن زندگی‌های تجملاتی در فضاهای مجازی، به دنبال یک زندگی بدون نقص و مشکل هستند. آنها فکر می‌کنند برای خوشبخت بودن باید یک زندگی ایده آل داشته باشند.

 راه حل

اما آن چیزی که واقعیت دارد این است که همه زندگی ها پستی و بلندی دارند و هیچ زندگی بدون مشکل و دغدغه نیست. زوجین باید یاد بگیرند که شرایط بحرانی و سخت زندگی را کنترل کنند و به کمک یکدیگر شرایط زندگی خود را روزه به روز بهتر کنند.

چشم و هم چشمی یکی از بزرگترین موانع ازدواج

 مشکل

امروزه چشم و هم چشمی علاوه براینکه دامن گیر اکثریت خانواده ها شده است، بر ازدواج جوانان نیز تاثیر منفی گذاشته است. دختر و پسر وقتی به والدین خود نگاه می‌کنند که درگیر تجملات و رقابت با یکدیگر شده اند، پیش خودشان اینطور فکر می‌کنند که پس آنان نیز به عنوان تازه عروس و تازه داماد باید زندگی بهتر از زندگی والدین و اطرافیانشان داشته باشند. همین طرز تفکر باعث بالا رفتن توقعات و خواسته ها و به دنبال آن سخت تر شدن ازدواج میان جوانان شده است.

 راه حل

درحالیکه ما برای رفع موانع ازدواج، باید از میزان خواسته و توقعات فرزندمان بکاهیم و به آنان یاد بدهیم که عشق بعد از ازدواج پس از تحمل سختی و مشکلات در کنار یکدیگر میسر می‌شود.

 بیکاری

 مشکل

جمعیت زیادی از پسران چه تحصیل کرده و چه تحصیل نکرده به دنبال شغل هستند. نداشتن شغل برای پسران یکی از مهم ترین موانع ازدواج محسوب می‌شود. پسری که شغل ندارد، از ثبات و توانایی مالی برای مدیریت یک زندگی زناشویی برخوردار نیست. بیکاری، یکی دیگر از مهم ترین موانع ازدواج در حال حاضر به شمار می‌رود.

 راه حل

برای رفع این مشکل، دولت باید برنامه‌ای مشخص برای ایجاد شغل در کشور داشته باشد و از طرف دیگر خود جوانان باید سعی در افزایش مهارت‌های خود داشته باشند. و سطح توقعات خود را از شغل و درآمد کاهش دهند.

 مشکل پسندی

 مشکل

معمولا دختران و پسرانی که مشکل پسند هستند دائما به این موضوع فکر می‌کنند که آیا طرف مقابل شایستگی ازدواج با آنان را دارد یا خیر. همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از دختران برای رسیدن به مرد ایده آلی که در ذهن خود می‌سازند به خواستگارهای خود جواب منفی دهند و از طرف دیگر پسران در جستجوی زیباترین دختر، دست رد به تمام موارد مناسب ازدواج خود می‌زنند.

 راه حل

بنابراین برای رفع موانع ازدواج از جمله مشکل پسندی جوانان، باید به توصیه اطرافیان به یک مشاوره روانشناسی مراجعه کنند تا به کمک درمانگر، ایده آل گرایی منفی را کنار بگذارند.

 ضعف انگیزه ازدواج

 مشکل

ما برای رفع موانع ازدواج نیاز به ایجاد انگیزه در میان جوانان داریم. متاسفانه بسیاری از دختران و پسران مخصوصا پسران به دلیل آلوده شدن به انحرافات جنسی، انعکاس شکست زندگی زناشویی در رسانه‌های جمعی، اعتقاد برخی از جوانان به نبود دختر و پسر پاک، دیدن کشمکش‌ها و درگیری میان خانواده ها و افزایش سن، همگی باعث عدم انگیزه و یا ضعف انگیزه ازدواج شده است.

 راه حل

ما باید برای رفع این مشکل، تصور غلط جوانان از ازدواج را تغییر دهیم. باید به آنها نشان بدهیم که ازدواج باعث رشد و تعالی شخصیت آنها می‌شود و به تکامل آنان کمک می‌کند.

 عدم حمایت خانواده ها

 مشکل

برخلاف تصور عموم مردم برخی از خانواده به جای تشویق جوانان به ازدواج و کمک مالی به آنان، به دنبال برخی امور غیرمهم دیگر هستند. به طور مثال بسیاری از خانواده ها برای برخی از هزینه‌های غیرضروری و اضافی مانند شهریه دانشگاه غیرانتفاعی فرزندان، تغییر دکوراسیون، مسافرت رفتن، خرید ماشین و …، زیر بار قرض و وام های سنگینی می‌روند. اما وقتی صحبت از ازدواج فرزندشان به میان می‌آید، مشکلات اقتصادی و تنگدستی را بهانه می‌کنند و یا یک سری شرایط خاص برای ازدواج فرزندشان مانند ازدواج فامیلی تعیین می‌کنند.

 راه حل

اما بهتراست خانواده‌ها شرایط جوانان را درک کنند و برای رفع موانع ازدواج با حمایت‌های مالی و روحی، دختر و یا پسرشان را به ازدواج ترغیب کنند. همچنین باید انتخاب همسر را برعهده جوانان بگذارند و از تصمیم آنها حمایت کنند.