۰ نفر

رمز تقویت مغز کشف شد

۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰:۱۱
کد خبر: 697575
رمز تقویت مغز کشف شد

طبق نتایج یک مطالعه تحقیقاتی جدید که با هدایت محققان انگلیسی انجام شده است، انجام فعالیت های با شدت متوسط و بالا، نقشی قابل توجه در حفظ و تقویت توانایی های شناختی مغز در افراد دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نتایج تحقیقاتی جدید نشان می دهد: مقدار زمانی که یک فرد برای انجام فعالیت بدنی متوسط و شدید یا به اختصار MVPA صرف می کند، به طور مستقیم با قدرت مغز او در میانسالی ارتباط دارد.

طبق این نتایج به نظر می‌رسد حفظ شدت انجام تمرینات بدنی در حد متوسط و بالا، برای داشتن حافظه فعال و فرآیندهای ذهنی مهم مانند برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی بسیار دارای اهمیت است، به گونه ای که حتی جایگزین کردن ۶ تا ۷ دقیقه آن با فعالیت دارای شدت کمتر و یا بی تحرکی می تواند به عملکرد شناختی ضعیف‌تر منجر شود.

در مطالعه مورد اشاره فوق، محققانی از دانشگاه کالج لندن داده های افرادی از سراسر انگلستان، اسکاتلند و ولز را که در سال ۱۹۷۰ متولد شده و از همان زمان، سلامت دوران کودکی و بزرگ سالی آن ها پیگیری شده بود، مورد استفاده قرار دادند.

بدین ترتیب، بیش از ۸۵۰۰ شرکت کننده که طی سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، در سنین ۴۶ و ۴۷ سالگی قرار داشتند، پرسش‌نامه‌های دقیق سلامت، پیشینه و شیوه زندگی را پر کرده و سپس یک ردیاب فعالیت روزانه به آن ها متصل شد. سپس از این افراد خواسته شد تا ردیاب فوق را حداقل ۱۰ ساعت در روز و به مدت یک هفته مورد استفاده قرار دهند.

از این افراد پس از مرحله فوق، آزمون‌های شناختی مختلفی برای حافظه کلامی (نظیر یادآوری فوری و تاخیری کلمات) و همچنین برای عملکرد اجرایی (نظیر تسلط کلامی و سرعت/دقت پردازش) گرفته شد.

محققان انگلیسی پس از تجزیه و تحلیل نتایج مشاهده کردند که مقدار زمان صرف شده برای فعالیت های MVPA نسبت به سایر انواع رفتارها، به طور مشخص تری بر عملکرد شناختی افراد تاثیر مثبت می گذارد.

این نتایج همچنین نشان داد: اگر شرکت کنندگان، ۶ تا ۷ دقیقه از فعالیت های فوق را با فعالیت های دارای شدت کمتر و یا بی تحرکی جایگزین کنند، دچار سقوط و کاهش ۱ تا ۲ درصدی در وضعیت شناختی می شوند.

به گفته مجریان این پژوهش، یافته های این تحقیق حکایت از آن دارند که انجام فعالیت های بدنی شدید و متوسط موسوم به MVPA نقش بسیار مهمی در حفظ و تقویت توانایی شناختی افراد دارد و باید تلاش‌هایی در عموم مردم برای بهترکردن این رفتار انجام شود.

 این نتایج علمی پژوهشی در نشریه بین المللی Journal of Epidemiology & Community Health منتشر شده اند.