۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد؛

تعیین مهلت یک ماهه برای معرفی وزیر کار

۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 659439
تعیین مهلت یک ماهه برای معرفی وزیر کار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یک ماه وقت دارد که فردی را برای وزارت کار و رفاه اجتماعی در نظر دارد، به مجلس معرفی کند. تا به امروز نیز شخصی برای این سمت معرفی نشده است.

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ بیان کرد: برگشت قیمت ها به شهریور ۱۴۰۰ یک دعای غیر مستجاب است. در بحث‌های اقتصادی کار بخشنامه‌ای و دستوری نتیجه نمی‌دهد. آنچه در قانون بودجه آمده که مشروط به قیمت‌های شهریور گذشته است، یعنی دولت مابه التفاوت قیمت‌ها را در قالب کارت یارانه‌ای یا کالابرگ جبران کند. 

وی در ادامه توضیح داد: وقتی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ حذف می‌شود و قیمت دلار به  ۲۵ هزار تومان میرسد، طبیعی است که قیمت‌ها به گذشته برنمی‌گردد. اما نکته‌ای که در قانون بودجه آمده است، یک امر مبهمی بود. منظور طراح و پیشنهاد دهنده این بوده که مابه التفاوت قیمت شهریور سال گذشته و قیمت‌های جدید را در قالب یارانه دولت جبران کند و این همان یارانه نقدی است که دولت پرداخت می‌کند.

در خصوص دهک‌بندی‌ها برای پرداخت یارانه میرتاج الدینی گفت: برای سه دهک پایین جامعه ۴۰۰ هزار تومان و از دهک چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته ما پیگیر هستیم که دولت این پوشش و فراگیری دهک‌ها را کامل انجام دهد و عده‌ای که بدون اطلاعات کامل حذف شدند، به چرخه برگردند. دولت کسانی باید کسانی را که حق گرفتن یارانه دارند در نظر بگیرد و روند را اصلاح کنند و به نظر می‌رسد تاکنون شاخص‌های درستی در نظر گرفته نشده است. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد: آقای رییس جمهوری گفت ۹ دهک یارانه می‌گیرند، اما یارانه بسیاری با ذکر اینکه این افراد دهک دهمی هستند، قطع شده است. با یک سفر خارجی و یا یک گردش مالی به خاطر فروش خودرو یا واحد مسکونی و ... افراد در دهک دهم قرار نمی‌‎گیرند. ما همچنان پیگیر هستیم که دولت این روند را اصلاح کند. چرا که هنوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق سرپرست اداره می‌شود، این قضیه کامل شفاف نشده است. 

در ادامه این نماینده مردم خاطر نشان کرد: اگر مشکلات پرداخت یارانه‌ها حل نشود، مجلس از وزیر آینده سوال می‌کند. البته روند پیگیری ادامه دارد و مجلس جلساتی با سازمان برنامه و بودجه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سایر مجموعه‌ها دارد و کمیسیون برنامه و بودجه هم مرتبا پیگیر است. 

میرتاج الدینی بیان کرد: بنابراین منظور این است که دولت مابه التفاوت قیمت‌ها را در قالب یارانه پرداخت کند و دولت این کار را انجام می‌دهد. البته صحبت از این است که این تبدیل به یارانه کالایی و نه کالابرگ شود. ما می‌گوییم دولت طوری تعریف کند که در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها به کالاهای مورد نیاز یارانه تعلق گیرد. همچنین به سه الی چهار کالا محدود نشود و  به همه کالاهای مورد نیاز یک خانواده یارانه تعلق گیرد و از جهت تامین مایحتاج عمومی و حمایت معیشتی باشد. 

این نماینده مجلس در خصوص معرفی وزیر برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:  دولت یک ماه وقت دارد که فردی را به مجلس معرفی کنند و در این یک ماه ما منتظر هستیم که دولت معرفی کند. تا به امروز نیز شخصی برای این سمت معرفی نشده است.