۰ نفر

پایان اینترنت اکسپلورر

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۳۴
کد خبر: 529866
پایان اینترنت اکسپلورر

مایکروسافت اعلام کرده که از حدود دی‌ماه امسال دیگر از اینترنت اکسپلورر روی ویندوز۱۰ حمایت نمی‌شود و همه سرمایه‌گذاری این شرکت روی مرورگر ادج است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ شرکت مایکروسافت برای نبرد با سلطنت مرورگر کروم آماده شده است. این غول تکنولوژی که سال‌ها با مرورگر اینترنت اکسپلورر، یکه‌تاز بازار مرورگرهای جهانی بود، با روی کار آمدن مرورگرهای پرسرعت گوگل، قافیه را به آنها باخت، اما حالا خبرها حاکی از آن است که این شرکت سال آینده با قدرت به میدان بازمی‌گردد.

به گزارش رویترز، اینترنت اکسپلورر که در سال1995 راه‌اندازی شد، بیش از یک‌دهه به مرورگر اصلی کاربران اینترنت تبدیل شد. از آنجایی که اینترنت اکسپلورر به‌صورت داخلی با سیستم عامل ویندوز مایکروسافت همراه بود به‌صورت پیش‌فرض روی میلیاردها کامپیوتر نصب شد. این مرورگر با این حال، اوایل سال2000 با روی کار آمدن مرورگر گوگل‌کروم، به‌دلیل کندی در مقایسه با رقبای خود بازی را باخت و به یکی از سوژه‌های طنز فضای مجازی تبدیل شد. اما مایکروسافت دست از رقابت برنداشت و برای رقابت بهتر در سال2015 مرورگر Edge را معرفی کرد که مبتنی بر همان تکنولوژی مرورگر گوگل عمل می‌کرد، اما این مرورگر هم توفیق چندانی نداشت.

طبق اعلام شرکت تجزیه و تحلیل وب Statcounter، از‌ ماه آوریل امسال، سهم مرورگر کروم در بازار مرورگرهای جهانی 65درصد و پس از آن مرورگر Safari شرکت اپل، با 18درصد است. در این میان، سهم مایکروسافت Edge 3درصد است؛ درحالی‌که اینترنت اکسپلورر سهم کوچکی از بازاری که در گذشته بر آن تسلط داشت، دارد.

مایکروسافت اعلام کرده که برنامه اینترنت اکسپلورر 11دسکتاپ به‌زودی بازنشسته می‌شود و از 15ژانویه2022 برای ویندوزهای نسخه10 از حمایت خارج می‌شود. این مرورگر بیش از 2دهه پیش در قلب پرونده ضد‌انحصاری علیه مایکروسافت قرار داشت و دادگاه آمریکایی رأی به نقض قانون این غول فناوری دارد؛ چراکه آنها با ادغام اینترنت اکسپلورر و سیستم عامل ویندوز، قانون را نقض کرده بودند. جدی‌ترین موارد نقض قانون در فرجام‌خواهی تأیید شد، اما این شرکت همچنان به ترکیب نرم‌افزاری سیستم عامل و مرورگر خود ادامه داد.