۰ نفر

موقع همدردی با دوست عزادار از چه جمله هایی استفاده کنیم؟

۲۷ مرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۱۲
کد خبر: 661484
موقع همدردی با دوست عزادار از چه جمله هایی استفاده کنیم؟

همدردی با دوست چگونه ممکن است؟ همدردی چگونه روابط دوستانه، شغل و زندگی شما را تغییر می دهد؟ ترفند برای داشتن یک رهبری متقاعد کننده و هم تیمی پایه و روابط بهتر، انرژی عاطفی بیشتر، سلامتی پایدار و شادی هر روزه داشتن ویژگی همدردی است. اگر بیاموزید که چگونه همدردی و همدلی خود را با عزیزان خود افزایش دهید نیمی از مسیر برقراری روابط اثرگذار را پیموده اید.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ برای شکل دهی به یک همدردی مناسب راه های فراتر از به کار بردن جملات رایج کلیشه ای وجود دارد که هنگام مواجهه با ناراحتی دیگران طبق عادت بر زبان رانده می شوند. 

بیانیه های همدلانه کلیشه ای

طبیعی است اگر وقتی کسی مشکلی را با شما در میان گذاشته باشد و شما برای یافتن کلمات مناسب سردرگم شده و تلاش کرده اید جمله ای مناسب بیابید تا آزاردیدگی شخص مقابل را بی اهمیت تلقی نکرده باشید. هنگامی که اتفاق وحشتناکی برای یک دوست یا یکی از عزیزان رخ می‌دهد دانستن اینکه چه چیزی برای ابراز همدردی باید بگویید دشوار است. به همین دلیل است که اغلب افراد به یکی از این پاسخ‌های رایج امثال جملات زیر می‌رسند:

هر اتفاقی دلیلی دارد. این نیز بگذرد. فقط به جنبه مثبت نگاه کن.

خدا یک حکمتی دارد. من می دانم که شما دچار کدام احساسات هستید. اما او اکنون در جای بهتری است.

این می تواند یک نعمت در ظاهر مشکل باشد.

چیزی بهتر در گوشه و کنار در انتظار تو خواهد بود.

اگرچه این جملات در تئوری خوب به نظر می رسند اما به ندرت کمک زیادی به بهتر شدن احساس طرف مقابل می کنند. درعوض اغلب درد طرف مقابل را به مساله ای پیش پا افتاده تقلیل داده و ارتباط موثر چندانی با احساس او برقرار نمی کند. آنچه مسلم است اینکه شنونده این کار را عمدا انجام نمی دهد. بلکه از این عبارات استفاده می کنند زیرا در موقعیت های مشابه به خود آن ها هم همین جملات گفته شده است. در نتیجه افراد شرطی شده اند که باور کنند این پاسخ‌های کلیشه‌ ای بهترین چیزهایی هستند که می‌ توان به کسی که درد و ناراحتی او را آزار می دهد گفت؛ حتی اگر وقتی در همان موقعیت بوده باشند و شنیدن این جملات کمکی نکرده باشد همچنان به زبان رانده می شوند.

همدردی

حتی اگر همسر خود و یا هریک از عزیزان خود را از دست نداده باشید یا به سرطان مبتلا نشده اید می توانید تصور کنید که اگر این چیزها برای شما اتفاق می افتاد چه احساسی پیدا می کردید. همدلی به این شکل است و ارتباط با درد طرف مقابل و تلاش برای درک احساس او منجر به همدردی کردن می شود. نشان دادن همدلی و همدردی کردن با دوست بیش از اینکه محدود به گفتن چند جمله ساده کلیشه ای باشد در مورد عمل کردن است. وقتی دوست صمیمی یا یکی از عزیزان مساله ای دشوار را با شما در میان می ‌گذارد بیشتر به دنبال کسی است که به او گوش دهد. اما اگر شما فردی هستید که در این موقعیت‌ها با آنچه باید بگویید مشکل دارید فهرست زیر به شما کمک می کند تا پاسخی بهتر از آنچه که معمولاً می‌گویید پیدا کنید. در ادامه با لیستی از جملاتی که به شما کمک می کند همدردی نشان دهید و وضعیت گوینده را به ویژه اگر دوست شما باشد بی اهمیت نشان نداده و بلکه مهم و باارزش جلوه دهید آشنا می شوید.

۱-تصدیق درد

شاید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که احساس طرف مقابل را بپذیرید. وقتی با درد و ناراحتی یا چالش کسی صادقانه ارتباط برقرار می کنید به او کمک می کند تا احساس کند شنیده می شود و حمایت می گیرد. تصدیق نشانه های غم و اندوه نشان می دهد که شما احساس او را درک می کنید یا لااقل سعی می کنید بفهمید. به عنوان مثال شخصی می گوید "من از فرد X بسیار احساس ناامیدی میکنم." تصدیق احساس به این معنی است که بگویید "چرا ناامید شدی؟" یا «متاسفم از شنیدن آن. چی شد؟" افراد دردمند واقعاً فقط می خواهند شنیده شوند. آن ها می خواهند تأیید بشنوند که آنچه آن ها از سر گذرانده یا می گذرانند دشوار است.

متأسفم که شما در حال گذراندن این شرایط هستید.

وای، واقعا بد است."، "از این که این اتفاق افتاده متاسف و ناراحتم.

خیلی باید سخت باشد."، "وضعیت واقعا چالش برانگیز به نظر می رسد.

می توانم ببینم که چقدر برای شما دشوار است.

۲-ابراز و بیان احساس خود از شنیدن درددل

گاهی اوقات بد نیست به راحتی اعتراف کنید که نمی‌دانید چه بگویید یا تصور تجربه کردن آنچه که طرف مقابل در حال گذراندن آن است برای شما چقدر سخت است. هر کاری که انجام می‌دهید مطمئن شوید که تجربه طرف مقابل را بی اعتبار نمی ‌کنید یا همه چیز را حول محور خود شکل نمی دهید. در عوض روی در میان گذاشتن احساسات خود نسبت به مشکل گوینده تمرکز کنید تا به شما در ارتباط بهتر با احساسات آن ها کمک کند. چند نمونه جمله مناسب برای این مورد به شرح زیر است.

وای. واقعا نمی دانم چه بگویم.

نمی توانم تصور کنم که شما در چه شرایطی هستید.

کاش می توانستم آن را بهتر کنم.

قلب من برای تو درد تو ناراحت است.

شنیدن این اتفاق واقعاً احساس غم به من دست میدهد

۳- نشان دادن گشودگی

همدردی

بسیاری از مردم با آسیب پذیری دست و پنجه نرم می کنند زیرا قبلاً روح و سلامت روان آن ها آزرده شده است. آن ها نمی خواهند مسایل خود را به اشتراک بگذارند از ترس اینکه پاسخی همدلانه دریافت نکنند. وقتی کسی تصمیم می گیرد با شما صحبت کند نشان می دهد که واقعاً به شما اعتماد دارد. این وظیفه شماست که به این رفتار و اعتماد احترام بگذارید و با دقت پاسخ دهید. اجازه دهید فرد بفهمد که بابت اشتراک گذاری مساله و اعتمادی که به شما داشته است قدردان او هستید. تصدیق کنید که انجام این کار برای او به احتمال زیاد دشوار بوده است. وقتی چنین رفتاری را انجام می دهید نشان می دهید شما یک ساحل امن برای امواج آسیب پذیر دوست خود هستید. جملات همدلانه شما شما می تواتد چیزی از بین فهرست زیر باشد:

برای به اشتراک گذاشتن مساله با من از شما متشکرم.

خوشحالم که به عنوان یک دوست به من اعتماد کردی.

از اینکه در این مورد به من اعتماد کردی متشکرم. این واقعاً معنی زیادی دارد و برام با ارزشه.»

صحبت کردن در مورد این موضوع باید سخت بوده باشد. ممنون که با من راحت شدی و احساس امنیت کردی.

۴-نشان دادن علاقه

عبور از مشکلات می تواند به طرز وحشتناکی انزواگونه باشد و در ترس و تنهایی انجام شود. به همین دلیل است که مردم ترجیح می دهند کسی باشد تا مشکلات خود را با او به اشتراک بگذارند. آن ها در آرزوی روابط سالم و امن هستند. می خواهند کسی به شنیدن داستان آن ها علاقه نشان بدهد و احساس آن ها را درک کند. بهترین راه برای برقراری ارتباط با کسی صحبت کردن نیست بلکه گوش دادن است. با پرسیدن سوال و نشان دادن علاقه واقعی به آنچه که آن ها می گویند توجه خود را نشان دهید.

در مورد همه این مسایل ناراحت کننده چه احساسی داری؟

این مساله برای شما چطور گذشته است؟ 

می‌خواهم مطمئن شوم که فهمیدم…...»

آنچه من می شنوم این است که شما احساس می کنید ____ . درست است؟

آیا چیز دیگری وجود دارد که بخواهی درمیون بگذاری؟

۵-همدردی با دوست | مشوق بودن

بیشتر مردم واقعاً تمایل دارند وقتی به یک دوست یا یکی از عزیزان خود می گویند که دوران سختی را پشت سر می‌ گذارد تشویق شوند. مشکل این است که شنونده اغلب این تشویق را با تلاش برای "رفع" مشکل یا وادار کردن فرد به داشتن نگاه مثبت نشان می دهد و در حالی که نیت خوبی دارد این رویکرد به ندرت برای فرد دردمند مفید واقع می شود. 

به جای گفتن " اوضاع بهتر می شود" یا "این کاری است که تو باید انجام بدهی" به او یادآوری کنید که دوستش دارید. آنچه را که در مورد او تحسین می کنید مستقیما و دقیقا به او بگویید. به او کمک کنید ببیند شما چه احساسی به تلاش او دارید و اینکه او تا چه میزان فردی شگفت انگیز است که ارزش عشق ورزیدن را دارد. در ادامه چند نمونه آورده شده است:

شما شجاع / قوی / با استعداد هستید.

تو مهم هستی." "تو یک جنگجو هستی.

من طرف تو / پشت تو هستم.

دوستت دارم." "من به تو افتخار میکنم.

همدردی با دوست عزادار

۶-حمایت کردن

وقتی صحبت از همدلی به میان می‌آید اعمال اغلب بلندتر از کلمات صحبت می‌کنند. می‌ توانید با در آغوش گرفتن، ارسال گل، نوشتن یادداشت دست‌نویس یا پیشنهاد دادن کمک در کارهای روزمره مانند آشپزی و شستن لباس‌ها توجه خود را نشان دهید. وقتی این کارها را انجام می‌دهید به طرف مقابل کمک می‌کند تا احساس کند دوستش دارند و مورد حمایت قرار می‌گیرند. 

من به خاطر شما اینجا هستم.

چگونه می توانم به شما کمک کنم؟

در حال حاضر به چه چیزی نیاز داری؟

من خوشحال‌می شوم که هر زمان خواستی به تو گوش کنم.

من می خواهم برای شما _____ انجام دهم.

۷-داشتن عملکرد انعکاسی مناسب

توقف ناراحت کننده مکالمه زمانی رخ می دهد که شخصی ده پاراگراف متن را تایپ می کند در حالی که شما با یک خط کوتاه پاسخ می دهید. وقتی به یک پیام عمیقاً شخصی با یک پاسخ تک هجا مانند «می‌بینم» یا «خوب» پاسخ می‌دهید همین وضع صدق می کند. گفتگوی طولانی طرف مقابل با شما به این دلیل است که شخص با شما احساس راحتی می کند و بسیار باز است در حالی که پاسخ شما به او شکل بسته ای دارد و این یعنی مطابق با احساس و نیاز آن شخص پاسخ نمی دهید. 

عملکرد انعکاسی به معنای تقلید سیگنال‌های غیرکلامی یک نفر شامل ژست، الگوی گفتار یا نگرش و نگارش او برای ایجاد رابطه است. به نظر می رسد برخی از تمرینات ان‌ال‌پی از انعکاس عملکرد بدی داشته‌اند. آن ها به مردم یاد می دهند که رفتارهای یک فرد را از سر تا پا تکرار کنند. اما این نکته مهم را نادیده می گیرند که آینه سازی به معنای برقراری ارتباط واقعی با دیگران است. هدف این نیست که کورکورانه رفتارهای شخصی را صرفا «کپی» کنید. بلکه هدف استفاده از آن برای ایجاد رابطه است. به عنوان مثال اگر دوست شما یک واقعیت شخصی را به اشتراک می گذارد با در میان گذاشتن یک واقعیت شخصی از خود (در صورت لزوم) یک رفتار متقابل نشان دهید. اگر آن ها تماس چشمی برقرار کردند با تماس چشمی عملکرد انعکاسی نشان دهید. اگر آن ها به دور نگاه کردند به آن ها نگاه نکنید و کمی فضای خصوصی به آن ها بدهید. تمام جنبه های زبان بدن آن ها را بدون فکر کپی نکنید.

۸-پیش نرفتن جلوتر از گفتگو

اشتباه بزرگی که برخی افراد مرتکب می شوند این است که وقتی کسی مشکلی را با آن ها در میان می‌گذارد آن ها به سادگی و به سرعت به نقطه پایانی گفتگو می‌پرند. به عنوان مثال شخصی به شما می گوید که به تازگی تعدیل شده است. شما پاسخ می دهید امیدوارم بتوانید به زودی شغلی پیدا کنید. خب این پاسخ چه اشکالی دارد؟ اولاً فرد به تازگی تعدیل شده است. بنابراین طبیعی است که احساس آسیب و افسردگی کند. کار همدلانه تر این است که ابتدا بفهمید او چه احساسی دارد. ثانیا ممکن است فرد به دلیل بد بودن بازار کار تعدیل شده باشد. گفتن امیدوارم بتوانید به زودی شغلی پیدا کنید حس نمک به زخم پاشیدن پیدا می کند زیرا به آن ها عدم اطمینان از روزهای پیش رو را یادآوری می کند. چیزی که کمک خواهد کرد به شرح زیر است:

یک: فرد را بر اساس وضعیت عاطفی فعلی‌ مورد ارزیابی و حمایت عاطفی قرار بدهید.

دو: آن ها را با سؤالات مرتبط به پیش روی بیشتر برای حرف زدن سوق دهید. در مثال کوتاه‌سازی یک راه خوب برای نزدیک شدن به مکالمه پرسیدن سؤال‌های زیر است: به ترتیب: «از شنیدن آن بسیار متاسفم. چی شد؟ → "حالا چه احساسی داری؟" → "برنامه بعدی شما چیست؟" → (و اگر بخواهد به زودی به دنبال شغل بگردد) → "به دنبال چه نوع شغلی هستید؟" بسته به پاسخ ها سؤالات دیگری را در این بین درج کنید. 

سخن آخر درمورد همدردی با دوست

همدردی

واقعیت این است که هیچ سناریوی از پیش تعیین شده ای برای همدلی وجود ندارد. همدردی کمتر به آنچه می گویید و بیشتر به حضور داشتن و خوب گوش دادن مربوط است. وقتی با دیگران همدلی می کنید به آن ها کمک می کنید تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند. به آن ها اجازه می دهید بفهمند که در مشکلات خود تنها نیستند. شما همچنین رابطه خود را با آن شخص تقویت می کنید‌ زیرا وقتی به دنبال به اشتراک گذاشتن احساسات طرف مقابل هستید اجازه می دهید افکار و احساسات بین هر دو شما جریان یابد. حمایت عاطفی به این معناست که به آن ها اعتماد و تأیید خود را بدهید. آن ها را تشویق کنید. بگذارید بدانند که هر اتفاقی هم بیفتد شما از آن ها حمایت می کنید. گاهی اوقات آنچه مردم به دنبال آن هستند پاسخ سرراست یا حتی راه حل نیست. گاهی مردم به دنبال همدلی گرفتن و حمایت شدن هستند. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.