۰ نفر

بهترین غذاهای ضد چین و چروک را بشناسید

۱۳ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۳۵
کد خبر: 326614
 بهترین غذاهای ضد چین و چروک را بشناسید

پیری پوست فرآیندی طبیعی است که با گذشت زمان و آسیب رسیدن به سلول های اپیدرمی و جلدی پوست اتفاق می افتد. سن که بالا می رود پوست هم پیر می شود و این یک فرایند طبیعی است اما گاهی اوقات به دلیل عوامل محیطی، ممکن است این فرایند دچار مشکل شود و پیری زودرس را به وجود بیاورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سلامت نیوز، روش های زیادی از قبیل مواد مصنوعی و کرم های کاربردی موضعی برای مراقبت از پوست وجود دارند اما رژیم غذایی مناسب نیز در سلامت پوست نقش دارد.

مواد معدنی و ویتامین های بعضی غذاها، به عنوان مواد اولیه ساخت کلاژن و ساختار پشتیبانی از پوست به کار می روند.

آنتی اکسیدان موجود در میوه ها، سبزیجات و ادویه ها سلول های پوست را در برابر آسیب ها محافظت می کند و مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C و آمینواسید که کلاژن ساز هستند برای سلامت بهتر پوست مفید هستند.

افزودن این غذاها به برنامه غذایی تضمینی نمی دهند که پوست بدون چروک باقی بماند ولی با استفاده از آنها علائم پیری زودرس را به تاخیر می اندازید.

توت فرنگی

تحقیق انجام شده در سال 2007 بر روی خانم ها نشان داده است که مصرف زیاد ویتامین C با کاهش احتمال چین و چروک و خشکی پوست همراه است بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C یکی از راه های مناسب برای پیشگیری از چروک شدن پوست هستند.

میوه ها و سبزیجات نیز سرشار از ویتامین C هستند. برای مثال یک فنجان توت فرنگی بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند.

ویتامین C نقش حیاتی برای سنتز کلاژن پوست دارد. کلاژن، زیر لایه های پوست قرار دارد و عامل پیوستگی و چسبندگی پوست است و سلول های دارای کلاژن را محکم نشان می دهد.

با افزایش سن، ساخت کلاژن کند می شود به همین دلیل است که افراد سالخورده دارای پوست چروک و شل هستند.

ویتامین C، آسیب وارده به پوست به دلیل اشعه های UV را کاهش می دهد و نقش موثری در جلوگیری از چین و چروک پوست دارد اما جایگزین استفاده از کرم ضدآفتاب نیست و تنها یک لایه محافظتی دیگر در برابر این اشعه ها به پوست اضافه می کند.

علاوه بر اینها، ویتامین C پوست را هیدراته، نرم و لطیف می کند و سبب بهبود ساختار کلاژن می شود که برای پیشگیری از پیدایش چین و چروک ضروری است.

مرکبات

در کنار توت فرنگی، مرکبات نیز منابعی غنی از ویتامین C هستند و به همین دلیل آنها را غذاهای ضد چین و چروک پوست در نظر می گیرند.

یک پرتقال متوسط بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. لیمو، لیموشیرین و گریپ فروت نیز دارای ویتامین C هستند.

یکی دیگر از راه های ساده دریافت ویتامین C این است که در طول روز درون آبی که می نوشید، کمی لیمو فشار دهید.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یکی دیگر از منابع غنی ویتامین C است پس فلفل دلمه ای را به ساندویچ، املت، پاستا، پیتزا و دیگر غذاهای خود اضافه کنید.

یک عدد فلفل دلمه ای متوسط بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند.

کاکائو

دانه های کاکائو منابعی غنی از پلیفنول ها هستند که همانند آنتی اکسیدان ها، سلول های بدن را از آسیب ها محافظت می کنند.

تحقیقات نشان داده است که پلیفنول های موجود در کاکائو مزایایی فراوانی برای سلامت قلب دارند و پوست را در برابر اشعه های UV محافظت می کنند.

سطح گنجایش آنتی اکسیدان در محصولات شکلات کمپانی های مختلف بستگی به شرایط رشد، شرایط خاک، انتقال محصول برداشت شده و فرآیند تولید دارد.

بیشتر محصولات فرآوری شده کاکائو، مقدار آنتی اکسیدان کمی دارند بنابراین، فکر نکنید خوردن تمام محصولاتی که در آن کاکائو به کار رفته است برای پوست مفید هستند.

هرچه مقدار کاکائو به کار رفته در محصولات شکلاتی بالاتر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری نیز دارند.

با اینکه عوامل دیگری نیز روی مقدار آنتی اکسیدان دانه های کاکائو تاثیر می گذارند اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود چه سطحی از آنتی اکسیدان برای سلامت پوست نیاز است.

گوجه فرنگی و محصولاتش

آنتی اکسیدان های ذخیره شده در پوست، درجات مختلفی دارد. تحقیقات نشان داده است که ذخایر آنتی اکسیدان در پوست هرچه بیشتر باشد پوست در برابر چین و چروک محافظت بیشتری دارد و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند.

تحقیقی در سال 2008 نشان داده است که سطح بالای آنتی اکسیدان لیکوپن در پوست، منجر به چین و چروک کمتر در سطح پوست می شود.

چگونه می توانیم لیکوپن بیشتری در برنامه غذایی خود داشته باشیم؟

یکی از راه ها این است که گوجه فرنگی و محصولات آن را بیشتر استفاده کنیم، چون گوجه فرنگی منبعی غنی از لیکوپن است. خوردن گوجه فرنگی بیشتر به افزایش سطح لیکوپن در پوست کمک می کند.

سیر

از زمان های گذشته تاکنون، سیر به عنوان دارویی برای مشکلات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در سیر معیار قابل توجیهی برای استفاده آن به عنوان دارو است.

سیر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، مهار تجمع پلاکتی، کاهش خطر سرطان می شود.

با اینکه سیر داروی معجزه آسا برای درمان هر چیزی نیست اما خوردن آن به جلوگیری از چین و چروک و جوانسازی پوست کمک می کند.

قرار دادن سیر در معرض دمای بالا باعث کاهش میزان آنتی اکسیدان آن می شود، بنابراین خوردن سیر خام یا مقداری پخته شده مزایای آنتی اکسیدان بالاتری دارد.

ماهی های چرب

اسید چرب های امگا 3 اسید چرب های ضروری هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند و تجمع پلاکتی در خون را نیز کاهش می دهند. امگا 3 مزیت فراوانی برای سلامتی دارد و کاهش خطر چین و چروک پوست نیز یکی از آنها است. همچنین، خطر ابتلا به سرطان پوست را با مهار رشد سرطان در سلول های پوست، پایین می آورد.

غذاهای سرشار از امگا 3 شامل ماهی های چرب، روغن زیتون و آجیل ها هستند که توصیه می شود در طول هفته، دو وعده ماهی های چرب شامل ماهی تن، سالمون، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و ساردین میل کنید.

همه این را می دانیم که زمان می گذرد و امکان متوقف کردن آن وجود ندارد و در کنار آن هم پیری غیرقابل مهار است اما راه هایی وجود دارند که روند این فرآیند را آهسته می کنند. تا حدود زیادی غذاهایی که می خورید و خواص آنتی اکسیدانی موجود در آنها در کندشدن روند پیری اثر دارند.

بلوبری

یکی از غذاهای سرشار از خواص ضدپیری، بلوبری یا توت آبی است که در ایران ما معمولا فقط با تنباکوی آن آشنا هستیم چه حقیقت تلخی! دلیلش این است که میوه های گرد و کوچک سرشار از آنتی اکسیدان آنتوسیانین هستند و رنگ آبی شان نیز به خاطر وجود همین مواد است. خوردن این توت ها جلوی از دست دادن کلاژن ها را می گیرند و مانع از آسیب نور خورشید و استرس می شوند.

آجیل

آجیل ها شاید سرشار از چربی باشند اما خوردن آجیل تاثیری مثبت روی بدن می گذارد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که زیاد از آجیل ها استفاده می کنند 2 سال و نیم به عمرشان افزوده می شود. همچنین محققان دریافتند که آجیل ها خاصیت پایین آوردن کلسترول و ضد التهابی دارند.

شکلات تلخ نیز یکی از گزینه های مفید برای مقابله با پیری پوست است چون سرشار از فلاونول ها است که موجب افزایش جریان خون به پوست می شوند.

آواکادو

اگر می خواهید جلوی تاثیرات منفی پیری را بگیرید آوکادو همان چیزی است که نیاز دارید چون سرشار از پتاسیم، ویتامین های گروه B و ویتامین های A، K، C و E. آوکادو و اسید چرب های ضد التهابی است.

ویتامین C کافی در بدن برای تثبیت سلامت ژنتیک حیاتی است و بررسی ها نشان داده است که این ویتامین در جوانتر و براق تر نشان دادن ظاهر پوست اثر دارد.

بروکلی

بروکلی از آن سبزیجاتی است که سرشار از خواص ضد التهابی و ضد پیری است و مقدار زیادی ویتامین C، K، فیبر و فولات دارد. اسفناج هم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و دارای آنتی اکسیدان هایی است که باعث اکسیژن رسانی و جوان سازی پوست می شوند.

شاید نتوانید برای روغن زیتون نقشی در پیشگیری از پیری پیدا کنید اما تحقیقات نشان داده است که این روغن حاوی آنتی اکسیدان پلی فنل ها است که با بیماری های مربوط به بالا رفتن سن مقابله می کند.