۰ نفر

نسخه طب سنتی برای درمان افسردگی!

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲
کد خبر: 253588
نسخه طب سنتی برای درمان افسردگی!

طب سنتی اشاره مستقیمی به واژه افسردگی ندارد ولی علائمی که افزایش سودا در مغز به وجود می‌آورد با علائم افسردگی مشابه است. احساس غمگینی، افکار منفی، بی‌قراری، بی‌خوابی یا بدخوابی، احساس سنگینی، کسالت و ... از علائم افزایش سودا در مغز است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، خستگی بیش‌ از اندازه، اختلال در خواب، ناراحتی، حساس شدن، گریه‌های مداوم، انرژی کم برای انجام کارها و تیره و تاریک دیدن دنیا، این‌ها همه و همه ویژگی‌های افرادی هستند که به افسردگی مبتلا هستند. افسردگی در بیشتر مواقع خیلی سریع وارد زندگی افراد می‌شود ولی خلاص شدن از آن چندان راحت نیست و برای از بین بردنش باید وقت صرف کرد، به‌ویژه وقتی‌که فرد سال‌های زیادی به این بیماری مبتلا شده باشد. برای درمان افسردگی باید حتماً از متخصص کمک گرفت و خوددرمانی وضعیت فرد را بدتر می‌کند.

دلایل ایجاد افسردگی را می‌توان به دو دسته عوامل بیرونی و درونی تقسیم کرد:

عوامل بیرونی شامل استرس‌های محیط کار و زندگی، مشغله ذهنی زیاد و در کل قرار گرفتن در شرایط ناخوشایند است. همچنین بی‌تحرکی هم می‌تواند به‌صورت عامل مستعد کننده قلمداد شود.

عوامل درونی شامل عواملی هستند که سبب افزایش میزان سودا در بدن می‌شوند. ترشیجات به‌ویژه سرکه، غذاهای مانده و بیش‌ازحد سرخ‌شده، ازدیاد مصرف گوشت گاو، غذاهای پر ادویه و تند، فست‌فود، مصرف زیاد عدس، بادمجان و قارچ برخی از مواد غذایی مولد سودا هستند و از دیدگاه طب سنتی مضر محسوب می‌شوند. همچنین اختلالات کبدی و گوارشی می‌تواند با وجود رژیم غذایی متعادل منجر به افزایش تولید سودا در بدن شود، به همین دلیل ارزیابی بیماران افسرده به‌منظور یافتن علت دقیق بیماری و درمان کامل، ضروری است.

افسردگی را با گیاهان دارویی فیتیله پیچ کن!

برای درمان انواع افسردگی، سالیان درازی است که از انواع داروهای ضدافسردگی شیمیایی استفاده می‌شود ولی چون درمان افسردگی گاهی چندین ماه یا چندین سال طول می‌کشد، مصرف کنندگان این داروها همیشه از عوارض جانبی آن ناراضی و نگران هستند. به همین دلیل، به تازگی تحقیقات وسیعی روی گیاهان دارویی ضدافسردگی و آرام‌بخش صورت گرفته و تعدادی داروی گیاهی مؤثر و دارای حداقل اثرات جانبی به بازارهای جهانی عرضه شده است. البته مصرف این گیاهان هم، بدون عارضه نیست و خواندن این مطلب نباید باعث شود داروهایی را که پزشک برایتان تجویز کرده، به طور ناگهانی قطع کنید اما شاید با مشورت و تحت نظر پزشکتان بتوانید کم‌کم آن‌ها را جایگزین داروهای شیمیایی کنید.

در این مطلب به معرفی تعدادی از این گیاهان می‌پردازیم:

سنبل‌الطیب:

سنبل الطیب یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که در ایران و جهان از آن برای مصارف گوناگون دارویی، غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت در حاشیه جویبارها و گودال‌ها می‌روید.

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن است و معمولاً از ریشه گیاهی که بیش از 3 سال عمر دارد، استفاده می‌شود. سنبل‌الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است و عطر آن پس از خشک شدن، بیشتر می‌شود.

از دیدگاه طب سنتی غذاهای گرم و تر برای افراد دچار استرس و افسردگی بسیار مناسب است. از میان نوشیدنی‌های مناسب برای افراد افسرده و مضطرب می‌توان به شربت لیمو، شربت سیب و زعفران، ماءالشعیر، شربت خاکشیر، شربت سکنجبین، ماءالعسل، شربت بیدمشک و گلاب، شربت گل و شربت بهارنارنج اشاره کرد

بوی مطبوع این گیاه به قدری است که گربه آن را از فواصل دور هم تشخیص می‌دهد و به طرف آن می‌رود؛ به همین علت، به این گیاه علف گربه نیز می‌گویند.

تأثیر دارویی ریشه تازه این گیاه، 3 برابر خشک شده آن است. سنبل‌الطیب باید در حرارت کم، خشک شود زیرا حرارت بالا تمام اثر دارویی آن را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین خواص دارویی این گیاه خاصیت آرام‌بخش بودن آن است. سنبل‌الطیب با داشتن خاصیت ضد تشنج در رفع ناراحتی‌های عصبی و کاهش صرع نیز مفید است. دلهره، تشویش و نگرانی را تا حد زیادی از بین می‌برد و جایگزین خوبی برای قرص‌ها و داروهای آرام‌بخش است.

نحوه مصرف: مقدار 2 تا 4 گرم سنبل‌الطیب را که قبلاً کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی 3 بار، هر بار یک فنجان میل کنید. این نوشیدنی معالج تمام حالات عصبی، سرگیجه، ناآرامی‌های عصبی، ضد ترس شبانه اطفال و آرام‌بخش بسیار خوبی برای کارهای فکری زیاد است.

علف چای:

یکی دیگر از بهترین داروهای گیاهی ضدافسردگی که خاصیت دارویی و خواص ارزنده دیگری نیز دارد، علف چای است. قدمت مصرف این گیاه بیش از 2 هزار سال است و نزد بیشتر اقوام و ملل جهان به عنوان بهترین داروی بیماری‌های عصبی مورد استفاده بوده است. اکنون بیش از 50 کارخانه داروسازی جهان از گیاه علف چای، داروهای مختلف ضدافسردگی تهیه می‌کنند. این گیاه در ایران با نام‌های دیگری نظیر گل راعی، علف هزار چشم و هوفاریقون شناخته می‌شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب برای کاهش استرس و افسردگی

از دیدگاه طب سنتی غذاهای گرم و تر برای افراد دچار استرس و افسردگی بسیار مناسب است. از میان نوشیدنی‌های مناسب برای افراد افسرده و مضطرب می‌توان به شربت لیمو، شربت سیب و زعفران، ماءالشعیر، شربت خاکشیر، شربت سکنجبین، ماءالعسل، شربت بیدمشک و گلاب، شربت گل و شربت بهارنارنج اشاره کرد.

همچنین کاهو سکنجبین، مغز بادام، مغز پسته، کشمش، انجیر همراه بادام و پسته، مغز بادام با نبات، فندق با شکر به‌عنوان میان‌وعده برای کاهش استرس و افسردگی بسیار مفید است.

سیب رسیده شیرین، گلابی، آناناس، نارنگی، شفتالو، انار شیرین، کاهو، توت، انجیر و انگور سفید شیرین نیز از میوه‌های مفید برای افراد دچار استرس و افسردگی و بسیار مناسب است.

گل سرخ، ریحان، گشنیز، هل، میخک، زرشک، نعناع، زعفران، نارنج، رب انار، تمرهندی و دارچین از ادویه‌ها و سبزی‌های نشاط‌آور است که به افزایش نشاط افراد کمک می‌کند.

گوشت بره یا پاچه بره با اسفناج و روغن بادام، جوجه مرغ با کدو، آش ماش با مغز بادام و کدو و اسفناج، پاچه بره با اسفناج و روغن بادام، حریره جو با روغن بادام و شکر، شوربای گوشت جوجه یا بزغاله یا بره به رفع یبوست افراد کمک می‌کند.