۰ نفر

«دکتر آمریکا» در برابر کاخ سفید

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۴
کد خبر: 443050
«دکتر آمریکا» در برابر کاخ سفید

آنتونی فائوچی دانشمند آمریکایی می‌گوید منشأ ویروس کرونا طبیعی است اما کاخ سفید او را مدتی از مصاحبه با رسانه‌ها منع کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شاید آن ویدئو وایرال شده را دیده باشید، که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری می‌گوید، خیلی زود ویروس از بین می‌رود و این احتمال وجود دارد که اصلاً دیگر هرگز بازنگردد. در همان جلسه آنتونی فائوچی یکی از برجسته‌ترین متخصصان بیماری‌های عفونی در آمریکا، پشت میکروفون می‌آید و برخلاف صحبت‌های ترامپ می‌گوید: قطعاً موج دیگری از شیوع ویروس را در پاییز خواهیم داشت.

 او بدون واهمه مخالفت می‌کند، اما می‌گوید با توجه به شواهد امیدوار است که آمریکا تا آن زمان آماده‌تر باشد. او که به دکتر آمریکا معروف شده، در گفت‌وگوهایی دیگر نیز با اظهارات ترامپ درباره اینکه ویروس کرونا ساخته دست چینی‌هاست و به عمد منتشر شده، مخالفت کرده است. آنتونی فائوچی، مشاور ارشد دونالد ترامپ در امور پزشکی که تبدیل به چهره علمی آمریکا در مورد ویروس  کووید-19شده است، می‌گوید: همه شواهد نشان می‌دهد ویروسی که همه‌گیر شد، ساخته آزمایشگاهی در چین نیست. فائوچی مدیر مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی آمریکا با نشان می‌دهد این گفته خود به همه بحث‌های میان سیاستمداران و اندیشمندان تقریباً پایان داد. او از اصطلاح چرخه جروبحث در مصاحبه با نشنال جئوگرافیک در این‌باره استفاده کرد؛ «اگر به تکامل ویروس در خفاش‌ها و آنچه هم‌اکنون وجود دارد، نگاه کنید، شواهد علمی بسیار محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد این امر نمی‌تواند ساخته دست انسان، مصنوعی یا عمدی بوده باشد». فائوچی می‌گوید: همه‌‌چیز درباره تکامل در طول زمان نشان می‌دهد که ویروس در طبیعت تکامل یافته و بعد وارد گونه‌های دیگر شده است.

 او همچنین براساس شواهد علمی، هیچ نظریه جایگزینی را محتمل نمی‌داند. نظریه‌هایی مثل اینکه کسی ویروس کرونا را در طبیعت یافت، آن را به آزمایشگاه آورد و سپس ویروس به‌طور اتفاقی فرار کرد. بعد از این صحبت‌ها بود که مقامات کاخ سفید مانع حضور آنتونی فائوچی متخصص برجسته بیماری‌های عفونی کاخ سفید در جلسه نمایندگان با موضوع بررسی واکنش‌های آمریکا به ویروس کرونا شدند. سخنگوی کمیته تخصیص بودجه مجلس به مجله VOX در این‌باره گفت که این کمیته به‌دنبال شهادت فائوچی در جلسه دادرسی 6 می‌ درباره کم‌کاری دولت برای مقابله با ویروس بود، که کاخ سفید از این اتفاق جلوگیری کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: اینکه از فائوچی خواسته شود برای شهادت علیه دولت حاضر شود، آن هم در زمانی که دولت وسط جنگ با ویروس کرونا قرار دارد، اقدامی حمایتی نیست.

 این احتمال وجود دارد که کاخ سفید تصمیم خود را در مورد شهادت فائوچی عوض کند. بنابر گزارش‌ها فائوچی و سایر کارشناسان ارشد بهداشت عمومی از مصاحبه با شبکه CNN برای مدتی منع شدند. کنگره این روزها نظارت خود را در مورد دولت ترامپ و واکنش‌های آن به ویروس کرونا افزایش داده است. بنابراین  یک احتمال وجود دارد که جزئیات بیشتری در مورد ‌اجازه صحبت ندادن به فائوچی برملا شود. اخیراً نیز ترامپ در توییتر خود هشتگی را ریتوییت کرد با عنوان «اخراج فائوچی». اما فائوچی در واکنش به این هشتگ گفت: من هر روز با رئیس‌جمهور ملاقات می‌کنم. اصلا امکان ندارد چنین اتفاقی بیفتد. ترامپ قصد چنین کاری را ندارد. کار من همیشه ارائه مشاوره براساس شواهد علمی و دانش بوده و به انجام آن ادامه خواهم داد. دکتر فائوچی چندی پیش به رسانه‌ها اعلام کرد که به‌دلیل ارتباطی هر چند کم‌خطر با یکی از کارکنان کاخ سفید که تست کرونای او مثبت شده، به شکل خودخواسته خود را قرنطینه کرده است. کم‌خطر به این معنی که با فردی که آزمایش او مثبت بوده، ارتباط نزدیکی نداشته است. او مانند دکتر استفان هان رئیس سازمان غذا و دارو، در قرنطینه کامل نیست.

  این قرنطینه فائوچی درست همزمان شد با زمانی که ترامپ می‌خواست قرنطینه در کشور را کاهش دهد و از ایالت‌های آمریکا خواست مجدداً شهرها را بازگشایی کنند.تا این زمان فائوچی یکی از مخالفان پایان قرنطینه بود.البته او بالاخره چند روز پیش با دو مصاحبه کلیدی و تغییر اساسی در لحن، از منع رسانه ای خود بازگشت. او حتی اظهار کرد که ماندن در خانه و قرنطینه راه درستی نیست و به آمریکا ضربه های اساسی وارد می کند. این تغییر در لحن فائوچی تعجب زیادی را برانگیخته است. چیزی که مشخص است ماهیت ویروس و شواهد علمی درباره آن تغییرنکرده پس این تغییر رویکرد دلایل دیگری در پشت پرده دارد.