۰ نفر

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار؛

ابزارهای متنوع بازار سرمایه، پشتوانه مطمئن تامین مالی بنگاه های اقتصادی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبر: 352867
ابزارهای متنوع بازار سرمایه، پشتوانه مطمئن تامین مالی بنگاه های اقتصادی

در شرایطی که هم اکنون از نظر اقتصادی پدید آمده است حتی ابزارهای مصرفی هم تبدیل به ابزارهای سرمایه‌ای شده‌اند که این موضوع به ضرر اقتصاد است. از طرف دیگر هم دارایی‌های مالی جزیی از دارایی‌های سرمایه گذاری هستند که افراد می‌توانند به منظور حفظ ارزش دارایی‌های خود از این ابزارها استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بنگاه های بزرگ اقتصادی با دارایی مالی زیاد، می توانند با کمک ابزارهای متنوعی که در بازار سرمایه وجود دارد، اقدام به تامین مالی کنند. در حقیقت این ابزارها می تواند پشتوانه مطمئنی برای تامین مالی شرکت ها باشد.

وی در این خصوص افزود: به عنوان مثال ناشرانی که به دنبال تامین مالی هستند، می توانند برای تامین مالی، اقدام به انتشار اوراق اجاره سهام یا انتشار اختیار فروش تبعی کنند.  این ابزارها موجب می شوند که هم سهم و دارایی ارزشمند مالی خود را از دست ندهند و هم تأمین مالی به نحو احسن صورت بگیرد.

خدابخش در خصوص عکس العمل حقیقی ها و حقوقی ها به بازار کنونی بیان داشت: با توجه به حجم معاملات مشخص است که اغلب فروشنده ها در بازار سهامداران حقیقی هستند، سهام داران حقوقی ، صندوق ها و سبدگردان ها نیز این روزها در حال خرید سهام هستند. ارزندگی سهام شرکت ها برای حقوقی ها در شرایط کنونی اثبات شده ، به همین دلیل این دسته از سهامداران حقوقی با توجه به اشراف و آگاهی کامل نسبت به بازار، خریدهای سودمندی را انجام می دهند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به لزوم هوشیاری سهامداران حقیقی بیان داشت: سهام داران حقیقی باید بر این نکته آگاه باشند که سهام داران حقوقی  زمانی اقدام به خرید سهام می کنند که بازار و سهام شرکت ها ارزنده تلقی شوند . در عین حال، سهام داران حقیقی باید به ارزش سرمایه گذاری های خود توجه داشته باشند. با توجه به این که بازار سرمایه، بازاری بلند مدت برای سوددهی است، لذا توصیه می شود سهامداران با عجله اقدام به فروش نکنند و با صبر و شکیبایی در شرایط فعلی، در شرایط تعادل بازار اقدام به فروش کنند.

وی ادامه داد: هیجانات در شرایط کنونی به ضرر سهامداران حقیقی است به همین جهت توصیه می کنم که ارزش ذاتی سهم را در نظر گرفته و دید بلند مدت داشته باشند . همچنین سبد سهام خود را متنوع کرده و به صنایع مختلف ورود کنند تا بتوانند از کلیت بازار استفاده کنند.

خدابخش گفت: ابزارهایی وجود دارد که سهامداران حقیقی بتوانند ریسک سرمایه خود را در شرایط فعلی پوشش دهند و از این ابزارها برای کاهش ریسک خود بهره ببرند.

وی در خصوص ابزار فروش استفراضی بیان داشت: دستورالعمل فروش استقراضی در مراحل نهایی است و تا چند ماه آینده به سرانجام می رسد. لذا سرمایه گذاران می توانند تا آن زمان از ابزارهای دیگری مانند آتی سبدها، استفاده کرده و در مقابل ریسک خود را ایمن کنند.