۰ نفر

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعلام کرد؛

ضرورت تبدیل سرمایه صندوق ضمانت صادرات از ریال به ارز/ تولید و صادرات تنها راه عبور از تحریم است

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۴۱
کد خبر: 376757
ضرورت تبدیل سرمایه صندوق ضمانت صادرات از ریال به ارز/ تولید و صادرات تنها راه عبور از تحریم است

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به مشکل کمبود سرمایه صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد: با توجه به نوسات ارزی ضرورت دارد تا سرمایه صندوق از ریال به ارز تغییر کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ حسین مدرس خیابانی صبح امروز در شورای هم‌اندیشی افزایش حمایت‌های صادراتی در شرایط تحریم که با حضور چند تن از صادرکنندگان بنام کشور در محل صندوق ضمانت صادرات برگزار شده بود اظهار کرد: صادرکنندگان خط شکن‌های جبهه مقاومتی هستند و اگر راهشان درست باشد مایه افتخار است و مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت.

وی گفت: صادرات از نان شب واجب‌تر است و قبول داریم که هم ما و هم صادرکنندگان در جنگ نابرابری قرار داریم، لذا با وجود کوچک شدن بازار داخل اگر صادرکننده به کمک نیاید تولید با ضرر مواجه خواهد شد.

صادرات را از ابتدای تولید بنا کنیم

خیابانی با تاکید بر اینکه صاردات نباید فقط در زمان مازاد تولید انجام شود، افزود: اگرچه در گذشته تنها در زمان مازاد تولید به صادرات رو می‌آوردیم اما الان شرایط تغییر کرده و باید از همان ابتدا به فکر صادرات باشیم؛ امروز شرایط ارزی و تجاری کشور به گونه‌ای شده که اگر صادرات نداشته باشیم ضرر کرده‌ایم.

قائم مقام بازرگانی وزارت صمت اظهار کرد: نباید میزان صادرات غیر نفتی ما تنها 44میلیارد دلار باشد، در این شرایط که واردات را به نفع تولید ممنوع کرده‌ایم بهترین زمان برای جهش صادرات است.

به گفته این مقام مسئول، الان بهترین موقعیت برای این است که دیگر به صادرات نفتی متکی نباشیم و صادرات غیر نفتی را تقویت کنیم؛ ما تا کنون با واردات به تولیدکننده اجازه رشد ندادیم تا بتواند کالای با کیفیت تولید کند اما حالا با ممنوعیت واردات امکان رشد تولید داخل میسر شده است.

خیابانی همچنین در این جلسه به افزایش اقبال صادرکنندگان به صندوق ضمانت صادرات اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که حضور صادرکنندگان در این صندوق نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته اما تعجب می‌کنم که چرا این صندوق که مربوط به صادرات است باید سرمایه ریالی داشته باشد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در صندوق ضمانت صادرات انجام شود، تغییر و اصلاح اساسنامه فعلی و تبدیل سرمایه ریالی به ارزی است چراکه با نوسانات فعلی ممکن است هر روز سرمایه صندوق افت کند.

راه‌اندازی ویزای کالایی و کشوری توسط سازمان توسعه تجارت

این مقام مسئول همچنین به وظایف جدید سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: نباید مثل گذشته صادرکننده به دنبال ما باشد بلکه باید فلش از سمت سازمان توسعه تجارت به صادرکننده برگردد و این سازمان از این به بعد دنبال تجار باشد.

وی ادامه داد: رسیدگی به رایزنان و همچنین راه‌اندازی ویزای کالایی و کشوری از دیگر اقداماتی است که این سازمان دنبال خواهد کرد، کارکرد رایزنان ورود به بازارهای هدف و شناساندن کالای داخلی به آن‌ها است که در ابتدا 15کشور را برای این کار در اولویت قرار داده‌ایم اما تنها به آن‌ها بسنده نخواهیم کرد .

خیابانی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم تنها راه ما استفاده از ظرفیت تولید و صادرات است، تصریح کرد: تا کنون هرجه به سختی خورده‌ایم توانسته‌ایم راه خود را پیدا کنیم، امروز هم یکی از همان دوران سختی است که با ارتقاء تولید و صادرات از آن عبور خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین ما در صادرات باید تنوع سبد در سه حوزه بازار هدف، کالا و شرکتی داشته باشیم و فقط به چند شرکت و کشور و کالای محدود بسنده نکنیم.

صادرات مواد اولیه افتخار نیست

خیابانی به بحث خام فروشی نیز اشاره کرد و افزود: صادرات مواد اولیه و خام افتخار نیست، از ابتدا هدف ما این بود که مواد اولیه وارد و محصول با ارزش افزوده صادر کنیم که این موضوع باید مدنظر صادرکنندگان قرار بگیرد.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در پایان بر ضرورت برندسازی تاکید کرد و گفت: امروز وقت آن رسیده که تولیدکننده کالای خود را به مردم معرفی کند، نقطه تماس مردم با کالا شبکه توزیع است و در این راستا باید فروشگاه‌ها را برای حمایت از برند داخلی تقویت کنیم.