۰ نفر

بر اساس گزارش مرکز آمار؛

تورم تولید برق در بهار ۲.۲ درصد کمتر شد

۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۵۱
کد خبر: 659430
تورم تولید برق در بهار ۲.۲ درصد کمتر شد

شاخص قیمت تولید کننده بخش برق در فصل بهار ۱۴۰۱ به ١٨٨,٣ رسید که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) کاهش ٠.٨ درصدی و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) افزایش ٨.٤ درصدی و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ١٣.٨ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در فصل بهار ١٤٠١، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل قبل (تورم فصلی)  منفی ۰.۸ درصد است که در مقایسه با فصل قبل (٢.١ درصد)، ٢.٩ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارت دیگر، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به فصل قبل، ۰.۸ درصد کاهش دارد. در فصل بهار، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ٠.٨-، ٢.٩- و ٣.٦ درصد بوده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

بر اساس این گزارش همچنین در فصل بهار ١٤٠١، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٨,٤ درصد است که در مقایسه با فصل قبل (١٠.٦درصد)، ٢.٢ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٨.٤ درصد افزایش دارد. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ١٢.٧، ١٠.٧ و ١.٤ درصد بوده است.

کاهش تورم سالانه

در فصل بهار ١٤٠١، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠١  نسبت به مدت مشابه در سال قبل ١٣,٨ درصد است که در مقایسه با گزارش فصل قبل (١٩.٤درصد)، ٥.٦ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط نیروگاه‌های برق به ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در چهار فصل منتهی به بهار ١٤٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ١٣.٨ درصد افزایش دارد. همچنین درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٤٠١ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به ترتیب ١٨.١، ١٦.٢ و ٦.٦ درصد بوده است.