۰ نفر

استخراج طبیعی بیت‌کوین؛

ارزهای دیجیتال جهان را کربن زدایی می‌کنند؟

۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۲۳
کد خبر: 659740
ارزهای دیجیتال جهان را کربن زدایی می‌کنند؟

طبق آخرین گزارش IPCC، تا سال 2030، ایجاد انرژی جهانی بدون کربن خالص به فوریت مورد نیاز است. برای تحقق این امر، به کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت‌های فسیلی، برق رسانی گسترده، بهبود بهره وری انرژی و استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر جایگزین نیاز است. آیا بیت‌کوین می‌تواند در سرعت بخشیدن به تحقق این موضوع، مفید باشد؟

تصویر بیت کوین با انرژی های تجدیدپذیر توربین های بادی و خورشیدی

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ پیش بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی کریپتو تا سال ۲۰۳۰ به ۴.۹۴ میلیارد دلار برسد. این سال، نه تنها سالی حیاتی برای کریپتو، بلکه سالی حیاتی برای سیاره زمین نیز است. زیرا طبق آخرین گزارش IPCC، انتقال انرژی جهانی بدون کربن خالص تا سال ۲۰۳۰ به فوریت مورد نیاز است، انتقالی که گرمایش جهانی را به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود می‌کند. برای تحقق این امر، نیاز به کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت‌های فسیلی، برق رسانی گسترده، بهبود بهره وری انرژی و استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر جایگزین وجود دارد.

جامعه جهانی از سرعت تغییرات آب و هوایی سریع عقب مانده است و در حالی که بحث در مورد بهترین روش برای مقابله با این چالش، ادامه دارد، آسیب پذیرترین مناطق از نظر آب و هوا که کمترین سهم را در این مشکل داشته‌اند، از برخی از مخرب ترین پیامدها رنج می‌برند. این اثرات در حال حاضر در نوناووت، کانادا آشکار است، جایی که شکارچیان قوم اینویت (Inuit) به دلیل کاهش یخ، زمستان‌های گرمتر و تغییرات در الگوهای آب و هوایی با چالش‎های بقا مواجه هستند. قطب شمال با ۴ میلیون نفر جمعیت، حدود دو برابر سریع‌تر از بقیه نقاط جهان گرم می‌شود و سلامت و معیشت حدود یک دهم ساکنان قطب شمال، از جمله گروه‌های بومی مانند مردم اینویت، سامی (Saami) و چوکچی (Chukchi) را تهدید می‌کند.

در ایالات متحده، رویدادهای شدید آب و هوایی منجر به قطعی گسترده برق و طوفان‌های مخرب شده است که بخش‎های وسیعی از شبکه برق فرسوده این کشور را فلج کرده است. در واقع، رویدادهای بزرگ خاموشی بیش از ۶۰ درصد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رشد داشته است.

نمودار

اتر مخرب آب و هوای گرمایش جهانی از ۱.۵ درجه سانتیگراد به ۲ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

رد ادعاهای نادرست

از رمزارزها استفاده کنید. اگرچه رمزارزها یک گلوله نقره‌ای نیستند، اما دارای چند ویژگی هستند که پتانسیل این را دارند، به کربن زدایی شبکه‌های برق غیرقابل اعتماد، بهینه‌سازی انگیزه‌های اقتصادی برای همه، نه فقط برای افراد معدود ممتاز، کمک کنند. این ابزار می‌تواند محرکی برای کشورها، به جهت رسیدن سریع‌تر به اهداف اقلیمی خود باشد. با این حال، چالش فوری برای تغییر در میزان اطلاعات نادرست از بحث فعلی در مورد مصرف انرژی کریپتو به روایت راه ‌حل‌ محور، می‌تواند بهره‌وری را در این زمینه پوشش دهد. نامه‌ای که اخیراً در ۲۰ آوریل، توسط نماینده جارد هافمن (D-California) و ۲۲ عضو کنگره به آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) ارسال شد، نمونه‌ای از این موارد است.

 

استخراج

نامه فوق به نگرانی‌هایی در مورد اینکه چگونه استخراج بیت‌کوین جوامع را آلوده می‌کند و سهم بزرگی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد، اشاره کرد. همچنین در ادامه به چندین ادعای نادرست اشاره کرد که «یک تراکنش واحد بیت‌کوین، می‌تواند به طور متوسط مصرف برق یک خانوار ایالات متحده برای یک ماه را هدر کند... و اینکه بیت‌کوین سالانه انتشار کربن مشابه یونان تولید می‌کند». این مقاله به مباحث پیرامون این باورهای غلط غیرمولد پرداخته است.

چالش چنین ادعایی، نیاز به اطلاعات منبع باز و داده محور را برجسته می‌کند که به عنوان یک منبع صحت قابل تأیید در صنعت، در مورد مصرف انرژی کریپتو و در واقع مصرف انرژی تجدیدپذیر عمل می‎کند. مخصوصاً زمانی که دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید در حال تهیه پیش‌نویس گزارش توصیه‌های سیاستی برای رسیدگی به خطرات و فرصت‌های مربوط به صنعت استخراج کریپتو است. این گزارش سیاستی که در ماه آگوست پیش بینی می‌شود، یکی از اولین مطالعات موردی در مورد تأثیر استخراج ارز دیجیتال پس از صدور فرمان اجرایی رئیس جمهور جو بایدن در مورد تضمین توسعه مسئولانه دارایی‌های دیجیتال در ماه مارس خواهد بود.

پایداری رمزنگاری در عمل

بیت کوین2

ماینرهای کریپتو، خریداران انرژی منحصر به فردی هستند که ظرفیت بار قابل وقفه و قابل انعطافی را ارائه می‌دهند، همچنین در سرتاسر جهان توزیع شده‌اند و مکان شناسایی شده‌ای ندارند. این ویژگی‌ها صنعت کریپتو را به یک ابزار استراتژیک و آخرین خریدار انرژی تبدیل می‌کند که می‌تواند در هر نقطه از روز در هر نقطه از جهان روشن یا خاموش شود. بنابراین این صنعت به رفع کمبودهایی که برای بهره‌وری از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و باد که از آن رنج می‌برند، کمک می‌کند. استخراج کریپتو (به ویژه بیت‌کوین)، بر اساس طراحی آن، می‌تواند آن منبع فراوانی بیش از حد (انرژی خورشیدی و بادی) را که در غیر این صورت بلااستفاده می‌ماند، در استفاده مولد قرار دهد. تأثیر خالص این امر، ایجاد انگیزه برای ساخت بیشتر انرژی خورشیدی و بادی است که در نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی سریع‌تر متوقف می‌شود. این امر به ویژه با توجه به اینکه «۶۶ درصد از انرژی اولیه مورد استفاده برای تولید برق تا زمانی که برق به دست مصرف کنندگان می‎رسد هدر می‎رود»، بسیار مفید است.

انرژی

به عنوان مثال، لانسیم (Lancium)، یک شرکت مدیریت انرژی در هیوستون است که به تسریع انتقال انرژی اختصاص دارد. آنها نرم ‌افزار، راه‌حل‌های فنی و زیرساخت‌های انرژی را می‌سازند که با هم هدفشان متعادل کردن و کربن زدایی شبکه است. برنامه آنها این است که از ۱۵۰ میلیون دلار جمع آوری شده در سال ۲۰۲۱، برای ساخت ماینر‌های بیت‌کوین در سراسر تگزاس استفاده کنند که با انرژی‌های تجدیدپذیر کار کند و انرژی خورشیدی و بادی بیشتری را به شبکه محلی اضافه کند. شرکت HIVE مثال دیگری است. این کمپانی، یک مرکز داده مستقر در بودن (Boden)، سوئد است که انرژی ارزان ‌قیمتی را از تولیدکنندگان برق آبی دریافت می‌کند و اکنون یکی از بزرگترین ذخایر انرژی فعال است که شبکه سوئدی می‌تواند هر زمان که اختلالات قابل توجهی در منبع برق محلی به وجود آمد، به آن وابسته باشد. این مرکز می‌تواند به سرعت ماشین‌های خود را روشن کند، تا انرژی به مصرف عمومی منتقل شود.

شرکت‌هایی مانند Lancium و HIVE Blockchain به دارایی شبکه‌های برق محلی تبدیل شده‌اند و می‌توانند در ساعات اوج مصرف که تقاضای انرژی عمومی بالا است، به یک منبع پولی پایدار تبدیل شوند. همانطور که شبکه‌ها به سمت ترکیب سطوح بالاتر منابع تجدیدپذیر متناوب حرکت می‌کنند، تقاضای انعطاف پذیر نقش مهمی در پایدار نگه داشتن سیستم شبکه برق، کاهش انتشار کربن شبکه و افزایش رشد انرژی تجدیدپذیر ایفا می‌کند. با گذشت زمان، بخش ماینینگ کریپتو با پذیرش گسترده‌تر به بلوغ می‌رسد و این فناوری را بیشتر توانمند می‌کند تا به عنوان محرک پیشرفت‌های تجدیدپذیر جدید در مکان‌هایی عمل کند که قبلاً غیراقتصادی تلقی می‌شدند. در رابطه با کاهش مداوم قیمت انرژی پاک، ماینرهای کریپتو دارای نمایندگی بیشتری برای کمک به یارانه‌های بیشتر طرح‌های آب و هوایی و جذب سرمایه‌گذارانی هستند که به سرمایه‌گذاری‌های پایدار و سبز علاقه دارند.

محوریت اکوسیستم

بیت کوین3

رهبران جدید صنعت کریپتو، با اتخاذ رویکرد طراحی انسان و طبیعت محور برای پایداری آب و هوا، در حال تجسم مجدد این هستند که چه تاثیری می‌تواند داشته باشد. این فضا وسیع است و در حال تکامل دائمی است، به عنوان مثال چند نمونه قابل ذکر از جمله موارد زیر را بشناسید؛ کمپانی MOSS است که به حفاظت از جنگل‌های بارانی آمازون اختصاص یافته است، شرکت Blockchain for Climate به اجرای ماده ۶ توافقنامه آب و هوای پاریس با پلتفرم BITMO خود در بلاکچین اتریوم می‎پردازد و تجارت گواهی را در سطح ایالت ترویج می‌کند، شرکت OASA نمونه جالب دیگری است که به شکل یک زیستگاه غیرمتمرکز کنترل شده توسط سازمان مستقل (DAO) برای انسان و طبیعت است که ماموریت آن انتقال مالکیت به سرپرستی، یک روستای احیاکننده در یک زمان است.

اغلب در مورد اهمیت محوریت انسان در توسعه محصولات و خدمات می‌شنویم، اما آنچه صنعت کریپتو را متمایز می‌کند، تلاش‌های متنوعی است که در حال انجام‌اند، همانطور که قبلا ذکر شد که سلامت و شکوفایی تنوع زیستی زمین را در اولویت قرار می‌دهد، دیگر فقط «انسان محوری» نیست. هدف از نوآوری و طراحی وب ۳ آینده، "مرکزیت اکوسیستم" است و باید همچنان باشد. به گفته ریبو رانجان بارواه (Ribhu Ranjan Baruah)، سرپرست پروژه تنوع زیستی، از مجمع جهانی اقتصاد؛ "در مفهوم گسترده‌تر، فناوری‌هایی مانند دارایی‌های دیجیتال، در نهایت به دلیل توانایی آنها برای انسان و طبیعت دربرگیرنده، مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. این باید در چارچوب‌ها انجام شود، یک چارچوب اخلاقی که باعث ایجاد تغییرات معنادار در مقابله با چالش‌های انسانی و تسریع راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت می‌شود".

بیت کوین4

اگر جامعه کریپتو به طور جمعی با این طرز فکر کار کند، تأثیر جهانی آن، حتی به سرسخت‌ترین منتقدان این صنعت به‌ طور قابل‌ توجهی نشان می‌دهد که صنعت کریپتو می‌تواند پیشرو در پایداری باشد. به طوری که ابزاری با آب و هوای مثبت است که می‌تواند به دستیابی به اقتصاد مبنی بر انرژی پاک کمک کند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.