۰ نفر

گزارش شورای جهانی طلا از سه ماه گذشته؛

تقاضای جهانی برای طلا کاهش یافت

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۴۹
کد خبر: 524384
تقاضای جهانی برای طلا کاهش یافت

تقاضای جهانی برای طلا در سه ماهه نخست سال۲۰۲۱ تحت تاثیر افت تقاضای سرمایه گذاری و خرید اندک بانکهای مرکزی، با ۲۳درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال۲۰۲۰، به ۸۱۵.۷تن بالغ شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جدیدترین گزارش شورای جهانی طلا نشان داد تقاضای جهانی برای طلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به ۸۱۵.۷ تن بالغ شد که تغییری در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نداشت اما در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشت.

در گزارش ترندهای تقاضای جهانی سه ماهه شورای جهانی طلا آمده است: بهبود تقاضا برای جواهرات و شمش و سکه طلا، افت شدید تقاضای سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را جبران کرد.

میانگین قیمت طلا در سه ماهه نخست امسال ۱۳ درصد بالاتر از سه ماهه نخست سال گذشته بود اما چهار درصد در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ کاهش داشت.

مصرف کنندگان در سه ماهه نخست امسال ۳۳۹.۵ تن طلای فیزیکی خریدند که ۳۶ درصد در مقایسه با سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ افزایش داشت و بالاترین سطح تقاضا برای سکه و شمش طلا از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ تاکنون بود.

تقاضا برای شمش و سکه طلای فیزیکی، افت قابل توجه تقاضای سرمایه گذاری را جبران کرد. صندوقهای ETF طلا شاهد خروج ۱۷۷.۹ تن طلا بودند در حالی که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲۹.۱ تن طلا وارد این صندوقها شده بود.

اگرچه سرمایه گذاری در طلا و به نوبه خود قیمت این فلز ارزشمند در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ با محدودیت روبرو شدند اما خوان کارلوس آرتیگاس، مدیر تحقیقات جهانی شورای جهانی طلا گفت: بازار همچنان می تواند به سرعت بهبود پیدا کند. افزایش نرخهای بهره در ابتدای سال تاثیر قابل توجهی روی بازار طلا داشت اما این موانع تا پایان سال کمتر خواهند شد.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، تقاضا برای جواهرات طلا بهبود یافت و مصرف کنندگان در سه ماهه نخست امسال ۴۷۷.۴ تن طلا خریدند که ۵۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. با وجود این که تقاضا برای جواهرات بهبود یافت اما همچنان فاصله زیادی تا بازگشت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا دارد.

سومین عامل مهمی که از بازار طلا پشتیبانی کرد، تقاضای بانکهای مرکزی بود. شورای جهانی طلا اعلام کرد بانکهای مرکزی جمعا ۹۵ تن طلا در سه ماهه اول خریداری کردند که ۲۳ درصد در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ کاهش داشت. هرچند تقاضای بانکهای مرکزی شروع آهسته ای در سال ۲۰۲۱ داشت اما انتظار می رود بانکهای مرکزی خریدار بزرگ طلا بمانند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، گزارش شورای جهانی طلا حاکی از آن است که عرضه جهانی طلا در سه ماهه نخست امسال به ۱۰۹۲ تن بالغ شد که چهار درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد نشان داد.