۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آغاز سال تحصیلی؛ مقصر کندی اینترنت! / سرعت پایین ادامه دارد؟

۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵
کد خبر: 571377
آغاز سال تحصیلی؛ مقصر کندی اینترنت! / سرعت پایین ادامه دارد؟

هر روز شاهد افزایش شکایات کاربران و فعالان حوزه فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت و اختلال در آن هستیم. نظرهای متفاوت درباره دلایل کندی اینترنت وجود دارد، از ایرادات مربوط به پهنای باند بین‌المللی تا آغاز بررسی "طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی"، اما کدام نظر به واقعیت نزدیک تر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین،  بر اساس تازه ترین آمار سرعت اینترنت در جهان که مربوط به ماه ژانویه ۲۰۲۱ است، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ۴۶.۷۴ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۲.۴۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۳۷ میلی‌ثانیه بود. در حوزه اینترنت ثابت نیز متوسط جهانی سرعت دانلود، ۹۶.۹۸ مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود  ۵۱.۲۸ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۲۰ میلی‌ثانیه بود.

 بر این اساس در ماه مذکور، ایران با متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل ۳۰.۱۷ مگابیت‌برثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۱۱.۴۴ مگابیت‌برثانیه رتبه ۷۹ از میان ۱۴۰ کشور و متوسط سرعت دانلود اینترنت ثابت ۱۹.۱۷ مگابیت‌برثانیه رتبه  ۱۳۶ را از میان ۱۷۵ کشور داشته است.

اما مستندات عینی نشان می‌‌دهد به تازکی سرعت اینترنت در ایران بیش از گذشته کاهش یافته است. کاهش سرعت اینترنت در برخی از ساعات تا حدی است که محسوس بوده و اختلالاتی را در خدمات برخی پلتفرم‌ها ایجاد کرده است.

 مسئولان دلایل مختلفی برای کندتر شدن اینترنت در کشور مطرح می کنند که هر یک از آن‌ها در بین کارشناسان منتقدانی دارد.

یکی از دلایلی که اخیرا توسط مسئولان عنوان شده، آغاز سال تحصیلی و استفاده دانشجویان و دانش‌آموزان از اینترنت است.

 این دلیل از سوی حسین فلاح‌جوشقانی،رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطا‌ت، مطرح شده است. به گفته وی، شروع سال تحصیلی جدید و افزایش استفاده از اینترنت توسط دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس‌های مجازی علت کندی اینترنت است.

وی با اعلام این مطلب تاکید کرد: در راستای حل این مشکل، جلسه‌ای با اپراتورها، مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شده و نقاط دارای مشکل در اپراتورها و شرکت زیرساخت، شناسایی شده است و قرار شده نسبت به رفع مشکل و توسعه‌های لازم اقدام شود.

اما کارشناسان منتقد به سخنان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات معتقدند؛ افزایش استفاده از اینترنت با آغاز سال تحصیلی برای اولین بار اتفاق نیفتاده است که کاهش محسوس سرعت اینترنت و اختلال در آن را رقم بزند و دوسالی است که با آغاز کرونا تجربه استفاده از اینترنت توسط بخش آموزشی کشور را داریم.

انتقادات مطرح شده از سوی کارشناسان و افزایش نارضایتی کاربران فضای مجازی، موجب شد که روز گذشته حسین فلاح‌جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، در جدیدترین اظهار نظر خود از تشکیل کارگروهی برای بررسی کندی اینترنت به دستور وزیر ارتباطات خبر دهد و عنوان کند که با تمهیدات اندیشیده شده مشکلات تا یک ماه دیگر برطرف می‌شود.

دلایل دیگری که کارشناسان در این مدت برای کند شدن اینترنت و اختلال در آن مطرح کرده اند، توسعه نیافتن پهنای باند بین المللی، ارتقای سیستم فیلترینگ و تغییر در شبکه زیرساخت است.

همراه با تمام دلایل مطرح شده برخی بر این باورند؛ کندی اینترنت می‌تواند به آغاز بررسی "طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی" در مجلس مرتبط باشد.

کند شدن اینترنت و اختلال در آن همراه با جدی شدن "طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی" این ابهام را برای مردم ایجاد کرده است که آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟  

بر اساس این گزارش؛ دلیل مشکل هر چه باشد ادامه این وضعیت می تواند هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی را به دنبال داشته باشد. به نظر می‌رسد قبل از افزایش این هزینه‌ها و افزوده شدن به نارضایتی‌ کاربران فضای مجازی، لازم است مسئولان پاسخ مشخص و قابل قبولی را ارائه دهند.