۰ نفر

عمر استاندارد هواپیما چقدر است؟

۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۵
کد خبر: 554092
عمر استاندارد هواپیما چقدر است؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که هر هواپیما چقدر عمر مفید دارد؟ اینکه چقدر می توانید از این وسیله نقلیه پرکاربرد استفاده کنید و در کمترین زمان به مقصد برسید؟

 شاید وقتی ارزان ترین بلیط هوایی را بدست می آورید اولین چیزی که به ذهنتان خطور کند این باشد که قطعا با هواپیمایی فرسوده و ایراد دار قرار است سفر خود را آغاز کنید، در صورتی که اصلا این طور نیست! برخی از هواپیماهای قدیمی سالیان سال است که دارند به فعالیت خود ادامه می دهند، در حالیکه برخی از هواپیماهای جدید، پس از چند سال فعالیت، فرسوده و به قبرستان هواپیماها می روند. پس باید بدانید عمر مفید هواپیما به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به جزئیات آن بیشتر اشاره خواهیم کرد، پس با ما همراه شوید.

1

 

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر مفید هواپیماها

به گفته متخصصان صنعت هواپیمایی، طول عمر هواپیماها به عوامل متعددی بستگی دارد. پیش از آن که تصمیم برای پرواز یا عدم پرواز یک هواپیما گرفته شود، باید به فاکتورهای مختلفی اشاره کرد. از جمله مهمترین این فاکتورها می توان به:

چرخه ی فشار

چرخه ی فشار مهم ترین عامل در تعیین طول عمر مفید هواپیماها می باشد. به عبارت دیگر جالب است بدانید سن هواپیماها به تعداد پروازهایی که انجام داد است، چندان اهمیتی ندارد. چرخه فشار خود شامل موارد زیر می باشد:

  • برخاست
  • پرواز
  • فرود

بنابراین اهمیتی ندارد که هواپیما مسیر تهران تا ساری را طی کند یا تهران تا استانبول، اولین تمرکز بر تعداد چرخه های هواپیما می باشد.

شرکت سازنده هواپیما

علاوه بر چرخه فشار، شرکتی که هواپیما را نیز تولید می کند از عوامل تاثیر گذار بر چرخه عمر هواپیما است. شرکت ها می توانند به ایرلاین ها در مورد تعداد چرخه های هواپیما اطلاعاتی مفید بدهند و مشخص کنند دیگر چه زمانی پرواز با این هواپیما امن نخواهد بود. زمانی که شرکت های سازنده، هواپیماها را به ایرلاین تحویل می دهند، همراه آن یک دفترچه راهنما نیز ارسال می کنند؛ این دفترچه حاوی دستورالعمل هایی برای جلوگیری از تمام خطرهای فاجعه بار است.

فرسودگی بدنه هواپیما

یکی از مهم ترین عوامل در تعیین عمر هواپیما، فرسودگی آهن بدنه آن می باشد. بنابراین اگر در مدت کوتاه تر از مدت تعیین شده برای عمر مفید، بدنه هواپیما دچار آسیب و یا زنگ زدگی شود، معمولا ایرلاین آن را تعویض می کند. در هنگام ساخت و در طول فعالیت هواپیما، بر روی سیستم های داخلی و همچنین بدنه هواپیما، بررسی هایی انجام می شود که به ارزیابی های غیرمخرب معروف است؛ در این ارزیابی ها کارشناسان فنی ترک های بیش از 10/0 سانتی متر را بررسی می کنند و در صورت وجود، به ایرلاین گزارش می دهند.

2

مسیر حرکت هواپیما

با این که چرخه فشار مهم ترین و اصلی ترین عامل در عمر هواپیما می باشد، با این وجود مسیر حرکت هواپیما نیز بی اثر به این امر نخواهد بود. در برخی از هواپیما به دلیل مسیرهای پرچالش و سختی که طی می کنند، طول عمر مفید به 8 سال نیز نخواهد رسید. اما هستند هواپیماهایی که 2 برابر آن ها عمر داشته و همچنان بدون مشکل، به فعالیت ادامه می دهند؛ دلیل آن نیز این است که هواپیما در مسیرهای کم چالش تری حرکت نموده است. جالب است بدانید هواپیماهای بوئینگ 747، با این که بین 25 تا 30 سال سن دارند، اما همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. شما می توانید بلیط مسیر کم چالش تهران مشهد را از لینک https://respina24.info/flight/search/THR/MHD/بلیط-هواپیما-تهران-مشهد تهیه نمایید و همچنین اطلاعاتی درمورد نوع ایرلاین ها و خدماتی که هر یک ارائه می دهند، از این سایت دریافت نمایید.

هزینه بالای تعمیر هواپیماهای قدیمی

در بیشتر مواقع به دلایل اقتصادی، طول عمر هواپیماها کوتاه تر اعلام می شود؛ به همین خاطر ایرلاین ها ترجیح می دهند به جای هزینه های گزاف تعمیرات، هواپیمای جدیدی را جایگزین کنند. البته گاهی نیز مسافران درخواست نوسازی به ایرلاین ها می دهند و ایرلاین ها بخاطر رضایت مشتریان خود هواپیماهای جدید خریداری می کنند. زمانی که عمر مفید هواپیما به پایان می رسد، مورد بازرسی های فنی و بدنی قرار می گیرد و در صورت لزوم، قطعات جدید جایگزین قطعات قدیمی و فرسوده می شوند.

متوسط سن هواپیماها در ایران چقدر است؟

متاسفانه متوسط سن هواپیماها در ایران 17 سال بالاتر از استاندارهای جهانی است. ناوگان حمل و نقل هوایی در ایران بسیار پیر است. در حالیکه بر اساس استاندارهای جهانی، متوسط سن هواپیما 6 سال است، این متوسط در ایران 23 سال می باشد! با این وجود شاید دلیل سوانح هوایی ایران را بیشتر درک کنیم! امیدواریم این مقاله به اطلاعات عمومی شما افزوده باشد و در آینده بتوانید تصمیمات بهتری برای سفرهای هوایی خود اتخاذ نمایید.