۰ نفر

مشاوره پیش از ازدواج (مشاور چه کمکی به من در ازدواجم می کند؟)

۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۵۵
کد خبر: 360249
مشاوره پیش از ازدواج (مشاور چه کمکی به من در ازدواجم می کند؟)

مشاوره قبل از ازدواج با هدف افزایش آمادگی برای ازدواج طراحی می‌شود و به نامزدهای فعلی و زن و شوهرهای آینده کمک می‌کند تا مشکلات رابطه‌شان را تشخیص بدهند و خود را به مهارت‌هایی مجهز کنند که برخورداری از آنها برای غلبه بر ناسازگاری‌های حال و آینده لازم است. دو طرف نیازهای فردی، ترجیحات و انتظارات خود را از ازدواج بیان می‌کنند و یاد می‌گیرند که تفاوت‌هایشان را به روش‌هایی حل کنند که برای خود و عشق‌شان رضایت‌بخش باشد. مشاوره پیش از ازدواج معمولاً توسط مشاوران دارای پروانه و مجرب خانواده و ازدواج انجام می‌شود. مشاوره قبل از ازدواج عموماً در پنج تا هفت جلسه برگزار می‌شود. جلسات آنلاین فرایند مشاوره را آسان‌تر می‌کند؛ مشاوره آنلاین را می‎توان به تنهایی یا در کنار جلسات حضوری انجام داد.

پرسشهایی که در جلسات مشاوره باید به آنها فکر کنید  

اگر همسران به اندازه‌ای که برای مراسم ازدواج‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند، برای زندگی مشترکشان نیز برنامه داشته باشند، بسیاری از مشکلات در زندگی زناشویی پیش نخواهد آمد. یک راه برای این برنامه‌ریزی دوراندیشانه این است که همسران با جدیت به مسائلی فکر کنند که لازم است قبل از ازدواج درباره‌ی آنها با هم بحث و گفتگو کنند و سپس برای رفع این مشکلات وقت بگذارند و با هم همکاری کنند. هرچند پیش‌بینی کردن تمام موقعیت‌های دشوار و مشکلاتی که ممکن است، در آینده پیش بیاید، غیرممکن است، سوال‌های زیر زوجین را از جنبه‌هایی از رابطه‌شان آگاه می‌کند که ممکن است از دید آنها پنهان مانده باشد و لازم باشد که قبل از ازدواج به آنها بپردازند.   

  • استرس خانوادگی را چطور مدیریت می‌کنید؟
  • اقتصاد خانواده را چطور مدیریت می‌کنید؟
  • تصمیم‌های خانوادگی را چطور کنترل می‌کنید؟
  • شما و نامزدتان چه نظری درباره‌ی بچه‌دار شدن دارید؟
  • شغل و حرفه‌تان را چطور مدیریت می‌کنید؟
  • فضای شخصی‌تان را چطور کنترل می‌کنید؟
  • خانواده و دوستان‌تان چه نقشی در ازدواج‌تان دارند؟
  • با تعارض و ناسازگاری چگونه برخورد می‌کنید؟
  • در مورد رابطه‌ی جنسی چگونه برخورد می‌کنید؟

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

10

مزیت شاخص مشاوره قبل از ازدواج این است که شما و نامزدتان با انجام دادن اقداماتی موثر اطمینان حاصل می‌کنید که ازدواج‌تان پایدار خواهد بود و خوشبختی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. ضمناً به کمک مشاور به مهارت‌های لازم برای مقابله با مشکلات احتمالی مجهز می‌شوید. درهر حال بررسی دقیق‌تر مزایای مشاوره قبل از ازدواج کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا مشاوره حرفه‌ای برای شما و نامزدتان لازم است یا خیر.

ایجاد اهداف و تصمیمهای مشترک برای ازدواج

ممکن است شما و نامزدتان نظرات و ایده‌های مختلفی درباره‌ی معنای خوشبختی و موفقیت در زندگی زناشویی و راه‌های رسیدن به آن داشته باشید. چنانچه قبل از ازدواج به یکدیگر بگویید که امیدوارید با ازدواج کردن به چه چیزی برسید، می‌توانید تصمیم‌های جدیدی را برای زندگی مشترکتان بگیرید که تلفیقی از خواسته‌های هر دو نفرتان باشد. به این ترتیب اهداف مشترکی پیدا می‌کنید و هر دو در کنار یکدیگر برای رسیدن به اهدافی که به آنها باور دارید، تلاش خواهید کرد.

درک سبکهای ارتباطی یکدیگر، سازگار شدن با آنها و بهبود دادن آنها  

شاید به نظرتان بیاید که این مزیت فقط یک اصطلاح دهن پرکن است. اما خلاصه‌ی آن این است که شما و نامزدتان نقاط قوت و ضعف مربوط به سبک‌های ارتباطی خود و دیگری را بهتر درک خواهید کرد و متوجه می‌شوید که چطور باید خود را با آنها سازگار کنید تا بتوانید در آینده با موفقیت و به دور از تنش درباره‌ی مشکلات احتمالی گفتگو کنید؛ به این ترتیب مشکلات را نادیده نخواهید گرفت یا بدون داشتن کوچکترین تصوری از چگونگی رفع ناسازگاری با هم جرو بحث نخواهید کرد.

جلوگیری از ناسازگاریهای احتمالی قبل از مشکلساز شدن آنها  

آیا می‌دانید که در پس‌انداز کردن مشکل دارید و این ولخرجی همسر آینده‌تان را به شدت عصبانی می‌کند؟ مشاوره پیش از ازدواج این فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد که چنین مشکلاتی را قبل از "بله" گفتن به خوبی بررسی کنید. نامزدهای عاشق غالباً از بحث درباره‌ی مشکلاتشان خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند باور کنند که چنین مشکلاتی در زندگی شیرین و عاشقانه‌شان مجالی برای خودنمایی نخواهد داشت. اما این باور ساده‌لوحانه باعث نمی‌شود که نتوانید خود را برای ازدواج موفق آماده کنید. مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند که در این مرحله برای حل مشکلاتتان اقدام کنید و متوجه شوید که تفاوت‌های فردی‌تان نباید منجر به بروز مشکلات بزرگتری شود.

از بین بردن اضطراب ازدواج

برخی افراد هر چقدر هم که طرف مقابلشان را دوست داشته باشند، باز هم از فکر ازدواج کردن با او و قبول تعهد مادام‌العمر دچار اضطراب می‌شوند. اگر شما یا نامزدتان هم با این اضطراب دست به گریبان هستید، مشاوره قبل از ازدواج راه‌حل فوق‌العاده‌ای برایتان خواهد بود. به کمک مشاور می‌توانید با علل احتمالی اضطراب روبرو شوید و بر آنها غلبه کنید تا هر دو با اطمینان خاطر و دلگرمی بیشتر به این نتیجه برسید که ازدواج قدم مثبت بعدی در رابطه‌تان است.  

کمک به برنامهریزی برای آینده  

کمک بسیاری از مشاوران قبل از ازدواج فقط محدود به صحبت کردن درباره‌ی مشکلات فعلی نمی‌شود؛ بلکه آنها به همسران آینده کمک می‌کنند تا با جدیت برای آینده‌شان برنامه‌ریزی کنند. مشاور به زوجین کمک می‌کند تا اهدافی را برای برنامه‌ریزی خانواده یا وضعیت اقتصادی‌شان تعریف کنند و راه‌هایی را نیز برای رسیدن به این اهداف پیدا کنند. مشاوره قبل از ازدواج موقعیتی ایده‌آل برای صحبت کردن درباره‌ی انتظارات همسران آینده از زندگی مشترک و خواسته‌های فردی آنان است. مشاور قبل از ازدواج به مراجعین خود کمک می‌کند تا بر روی اهداف سالم و تغییرات مثبت در رابطه متمرکز شوند.    

چطور مشاوره قبل از ازدواج موفقی داشته باشید

اگر شما و همسرتان تصمیم گرفتید که از خدمات مشاوره تخصصی قبل از ازدواج بهره‌مند شوید، با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید مطمئن شوید که بیشترین فایده را از جلسات مشاوره خواهید برد:

  • متوجه باشید که جلسات مشاوره چالش‌برانگیز است و باعث می‌شود با مشکلاتی مواجه شوید و درباره آنها بحث کنید که در حالت عادی ترجیح می‌دادید هرگز به آنها نپردازید. اما باز کردن این زخم‌های دردناک تنها راهی است که به شما و نامزدتان کمک می‌کند که در رابطه رشد کنید.
  • سعی نکنید تقلب کنید یا افکار و نظراتتان را کم‌اهمیت جلوه بدهید تا به نظر برسد که شما و عشق‌تان کاملاً با یکدیگر تفاهم و سازگاری دارید. با این کار هدف اصلی از مشاوره، یعنی روبرو شدن با مشکلات احتمالی را نادیده می‌گیرید.
  • تصور "برنده" و "بازنده" را فراموش کنید و از این ایده که هر دو در زمین بازی با هم برابرید، استقبال کنید؛ حتی اگر درباره شیوه‌های ارتباطی بحث می‌کنید و یکی از شما ملکه‌ی سکوت است.
  • جلسات مشاوره را به عنوان "ناحیه امن" در نظر بگیرید و به خاطر بسپارید که اجازه ندارید از آنچه در این جلسات مطرح می‌شود، برای دامن زدن به جر و بحث‌های آینده استفاده کنید یا آن را دستمایه‌ی جمله‌ی آزاردهنده‌ی "من که بهت گفته بودم" بکنید.
  • آنچه را که در جلسات مشاوره مطرح می‌شود، با هیچ فرد دیگری، حتی نزدیکترین دوستان و اعضاء خانواده‌تان در میان نگذارید. گفتگوهای جلسات مشاوره فقط باید توسط مشاور و نامزدتان شنیده شود و بازگو کردن آنها برای دیگران خیانت به اعتماد همسر آینده‌تان است.

زمان شروع جلسات مشاوره قبل از ازدواج

11

اکثر زوجین فکر می‌کنند که مشاروه قبل از ازدواج را باید دو یا سه هفته قبل از ازدواج شروع کنند. اما این ذهنیت اشتباه است. مشاوره پیش از ازدواج باید در اولین فرصت ممکن شروع شود؛ در واقع به محض آن که از جایگاه‌تان در رابطه مطمئن شدید، باید برای مشاوره اقدام کنید. ضمناً به این نکته دقت کنید که مشاوره قبل از ازدواج برای افرادی که می‌خواهند ظرف یک یا دو ماه ازدواج کنند، مناسب نیست؛ این مشاوره برای افرادی است که وارد رابطه‌ی جدیدی شده‌اند. مشاوره این فرصت را به طرفین یک رابطه‌ی جدید می‌دهد که نقاط ضعف فردی خود را که ممکن است در رابطه‌شان مشکل‌آفرین شود، تشخیص بدهند. همچنین مشاوره به طرفین کمک می‌کند تا رابطه‌ی قوی و سالمی را داشته باشند که به نوبه‌ی خود شانس داشتن یک زندگی مشترک پایدار و رضایت‌بخش را افزایش می‌دهد. جان کلام آن که مشاوره قبل از ازدواج را باید در اولین فرصت ممکن شروع کرد.  

مدت زمان مشاوره ازدواج

مشاور ازدواج مجربی را پیدا کنید که از مدل‌های مبتنی بر شواهد مشاوره ازدواج استفاده کند. بهره‌گیری مدل‌های مبتنی بر شواهد این امکان را برای مشاور فراهم می‌کند که زوجین را در طول فرایندی راهنمایی کند که در نهایت به تغییر و رشد واقعی می‌انجامد. هرچند محتوای گفتگوها طبعاً برای تمام مراجعین یکسان نیست، استفاده از مدل مبتنی بر شواهد به مشاور ازدواج اجازه می‌دهد تا مطمئن شود که همسران آینده به نقاط عطفی می‌رسند که برای ترمیم رابطه‌شان لازم است.

مدت زمان مشاوره ازدواج به عامل‌های زیر بستگی دارد:

  • مدل مورد استفاده در مشاوره
  • اهداف زوجین
  • نیازهای خاص زوجین
  • متغیرهای دیگری که بر مدت زمان مشاوره قبل از ازدواج تاثیر می‌گذارد.
  • چگونه در گرفتن تصمیم بهتر به شما کمک می‌کند؟

زمانی که شما برای گرفتن بهترین تصمیم، به مشاور مراجعه می‌کنید باید از قبل اطلاعات مهمی را از شخص موردنظرتان به دست آورده باشید. برای مثال در طی جلساتی که دونفره باهم صحبت کرده‌اید باید بدانید که ویژگی‌های بارز شخصیتی او و خصوصیات خانوادگی‌اش چیست. لازم نیست تمام این اطلاعات را با جزئیات داشته باشید بلکه باید در حدی باشند که هنگام مراجعه به مشاور در طی جلسه انفرادی که با او صحبت می‌کنید بتوانید مطالبی را که از خواستگارتان به دست آورده‌اید وبرایتان بسیار حائز اهمیت است را با او در میان بگذارید و نظر حرفه‌ای روانشناس را جویا شوید. در ارائه اطلاعات به مشاور بسیار دقت داشته باشید چراکه او بر اساس صحت و دقت صحبت‌های شما راهکار و نظر خود را مطرح می‌کند. اما در کنار اطلاعاتی که شما به مشاور می‌دهید، او نیز از ابزارهای ارزیابی مخصوص خود یعنی پرسشنامه‌ها استفاده می‌کند. پرسشنامه‌های شخصیت شناسی مورداستفاده روانشناسان ، مجموعه سؤالاتی هستند که درباره جنبه‌های مختلف زندگی و شخصیت شما اطلاعات کسب می‌کنند و برخی از سؤالات آن تله هستند، یعنی به‌عنوان دروغ‌سنج هرگونه عدم صداقت در پاسخگویی را نشان می‌دهند. در پایان بعد از تفسیر این پرسشنامه‌ها و صحبت با هر دو نفر شما، روانشناس نظر نهایی خود را درباره آینده این ازدواج بیان می‌کند اما درنهایت تصمیم‌گیرنده شما هستید.

مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم بهتری برای ازدواجتان بگیرید و شخصی که قصد ازدواج با او را دارید بهتر بشناسید. مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که قبل از ازدواج با یک مشاور متخصص مشورت می‌کنند احتمال طلاق در آنها تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند. مشاور با استفاده از تست‌های شخصیت شناسی و به کمک اطلاعاتی که از شما می‌گیرد آینده ازدواجتان را تا حدی برای شما ترسیم می‌کند. در فرایند مشاوره پیش از ازدواج باید درباره موضوعات مختلفی اطلاعات بدست آورید برای مثال استرس‌های خانوادگی، مسائل مالی، تصمیم گیری‌های مهم در زندگی، بچه‌دار شدن یا نشدن، مسائل مربوط به شغل، مسائل مربوط به اوقات فراغت، نقش خانواده و دوستان در زندگی، حل اختلافات و مسائل مربوط به رابطه جنسی. مشاور پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا اهداف مشترکی برای زندگی پیدا کنید، روش‌های برقراری ارتباط و حل تعارضات را بیاموزید، با اضطراب‌های ناشی از ازدواج کنار بیایید و برای آینده برنامه ریزی کنید. زمانی که تصمیم به ازدواج با شخص مورد نظرتان را گرفتید حتما برای چند جلسه با یک مشاور متخصص صحبت کنید. این جلسات بسته به شرایط شما و رویکرد مشاور می‌تواند متفاوت باشد. روانشناس با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه های شخصیت شناسی به شما در گرفتن بهترین تصمیم کمک می‌کند.