۰ نفر

10 نکته درباره نماینده‌ای که با لکسوس به گمرک رفت و طلبکار شد

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 323040
10 نکته درباره نماینده‌ای که با لکسوس به گمرک رفت و طلبکار شد

ماجرای محمدباسط درازهی نماینده اصلاح طلب مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی و گمرک، هیاهویی که به راه انداخته، تا بدانجا که وی گفته است تا پای استیضاح وزیر اقتصاد و اخراج رئیس گمرک و کارمند هتاک ایستاده است.

او می گوید که برای پیگیری مطالبات مردم به گمرک رفته بوده است: بنده حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه جلوی در معطل بودم. دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیگیری بنده با رییس گمرک ضمن توهین، گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست؛ بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم‌برداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف کرده‌اند. کارمندی که تصویرش در فیلم مشخص است با ادبیات بسیار سخیف، بیان دشنام، از ملاقات بنده با رئیس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی‌احترامی از اداره بیرون انداختند.

نماینده سراوان سپس پای مسائل قومی و مذهبی را پیش می کشد و می گوید که به قوم بلوچ و مذهب اهل سنت توهین شده است!(غافل از این که آن کارمند، خودش از اهل سنت بوده است) و سرانجام در مجلس به نمایندگان می گوید که اگر برخورد نکنید، فردا نوبت شماهاست.

در این باره نکاتی چند قابل توجه است:

1 - نماینده سراوان مدعی است که 40 الی 45 دقیقه جلوی در معطل شده است.

آنجایی که ایشان در فیلم دیده می شود، پشت در اتاق رئیس گمرک نبود. بلکه در ورودی اصلی ساختمان گمرک بوده است. مردم در آنجا به نوبت وقت می گیرند و آن کارمند هر ارباب رجوعی را به بخش مربوطه دلالت می کند.

از گمرک می خواهیم فیلم های مدار بسته گمرک را از لحظه ای که این نماینده با خودروی لکسوس خود وارد می شود تا زمانی که بیرون می رود را منتشر کنند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

در این صورت مشخص خواهد شد که آیا ایشان 6-5 دقیقه در گمرک بوده و انتظار داشته در همان دقایق و بدون هماهنگی و در نظر گرفتن نوبت سایرین وارد شود یا واقعاً 45-40 دقیقه پشت در معطل اش کرده اند.

اگر معلوم شود که این نماینده دروغ گرفته است، مجلس در قبال چنین عضو دروغگویی چه خواهد کرد؟ در واقع، بحث در اینجا، فراتر از اتفاقی است که افتاده و مساله راستگویی یا دروغگویی یک عضو پارلمان مطرح است و به تبع آن، آبروی مجلس و نمایندگان همکار او.

2 - می گوید که با ترفندهای کامپیوتری فیلم را تحریف و کلمات را همگام سازی کرده اند. حال آن که در فیلم منتشره، نشانه ای از دستکاری نیست. بهتر است برای راستی آزمایی این ادعا، کارشناسان فیلم و رایانه، نظر فنی دهند تا معلوم شود که فیلم دستکاری شده است یا ایشان از همان شگرد نخ نمای شده همیشگی بسیار از مسوولان که بعد از گاف دادن، مسوولیت را متوجه مونتاژ و کج فهمی مترجم و خبرنگار می کنند، استفاده کرده است؟

3 - ایشان مدعی است برای پیگیری مطالبات مردم به گمرک رفته بود. با توجه به فرد همراه ایشان به نام آقای "ح" بهتر است دقیق تر توضیح دهند که آیا برای پیگیری مطالبات موکلان شان به گمرک رفته بودند یا برای کار آقای "ح"؟درباره آقای "ح" اگر لازم باشد، بعداً توضیح خواهیم داد. فعلاً منتظر پاسخ آقای نماینده هستیم که بفرمایند آن روز دقیقاً پیگیر کدام مطالبه مردم بودند؟

4 - جای شگفتی است که فردی به عنوان قانونگذار، در ملأ عام، مرتکب جرم توهین می شود و طلبکار هم هست و شگفت انگیزتر و تأسف‌بار تر این که سایر قانونگذاران در مجلس نیز چشم بر جرم توهین همکارشان می بندند و خواهان برخورد با کارمندی می شوند که مشغول انجام وظایف قانونی اش بوده است.

چنانچه در فیلم آمده است کارمند گمرک در پاسخ به اصرار نماینده مجلس که "گیت را باز کن من بروم داخل" می گوید که من باید اجازه بگیرم و سپس گیت را باز کنم. نماینده اصرار می کند و کارمند با کلمات "نمی توانم عزیز من، برادر من، ما که از شما دستور نمی گیریم" پاسخ می دهد. اینجاست که نماینده شروع به توهین می کند و می گوید (با عرض معذرت از خوانندگان عزیز) : "تو گ... می خوری از من دستور نمی گیری! تو غلط می کنی از من دستور نمی گیری! مرتیکه عوضی".

به راستی آن کارمند باید از نماینده دستور می گرفت یا مقام مافوق اداری اش؟!

خب آقایان و خانم های نماینده که دو روز است وقت مجلس را صرف حمایت از این نماینده کرده اید، آیا این رفتار در شأن مجلس است؟ آیا طبق قوانینی که در همین مجلس تصویب شده است، ایشان مرتکب جرم توهین نشده است؟ توهین جرم نیست؟ آیا باید به کارمندی که مؤدبانه می گوید که باید از مقام مافوقش اجازه بگیرد باید چنین توهین های رکیکی کرد و سپس طلبکار هم شد؟

5 - بعد از این ماجرا، کارمند مورد توهین قرار گرفته خطاب به ارباب رجوع می گوید: ایشان نماینده مجلس است که این گونه صحبت می کند.

در اینجا یکی از ارباب رجوع می گوید: خاک بر سر مملکتی که تو نماینده مجلس اش هستی.

و این نماینده پارلمان جمهوری اسلامی ایران می گوید: خاک بر سرش بشه، بله!

آیا گفتن این جمله از زبان یک نماینده توهین به کشور نیست؟ آیا رواست که در مجلس بنشینی و چنین حرف بزنی؟! ...دردا  ودریغا!

6 - با بالا گرفتن ماجرا یکی از حاضران که گویا ارباب رجوع است او را از اتاق بیرون می کند. شاید هر کس دیگری هم جای او بود این کار را می کرد چون در جایی که خانم هم حضور دارد، ادامه حضور فردی که فحاشی می کند، دور از اخلاق و وجدان جمعی است.

7 - در مجلس گفته شده است که باید عامل تصویر برداری و انتشار و نیز کسی که نماینده را بیرون کرده است، شناسایی و تحت پیگرد قرار گیرند! گویا کسانی که این مطالبه را مطرح کرده اند نمی دانند که امروز همه مردم یک گوشی دوربین دار در جیب شان دارند و گرفتن عکس و تصویر از یک محل عمومی و انتشار آن جرم نیست. ضمن این که باید از منتشر کننده این فیلم قدردانی شود که این زشتی را عیان کرد تا بلکه درمانی برایش پیدا شود. کسی هم که نماینده را بیرون انداخت، آنقدر غیرت داشت که نگذارد فردی که فحش می دهد نتواند به حضورش در جایی که خانواده ها نیز حضور دارند ادامه دهد.

عجالتاً اگر نمایندگان و احیاناً قوه قضائیه دنبال کسی هستند که قانون و اخلاق را یکجا زیر پا گذاشته است، محمدباسط درازهی را دریابند.

8 - واقعاً جای تأسف دارد که یک نماینده به خاطر این که چند دقیقه پشت یک در معطل شده و تازه فحاشی هم کرده، ماجرا به اهل سنت و بلوچ بودن خود ربط داده و به نوعی در صدد قومی و مذهبی کردن ماجرا برآمده است؟ کجای این اتفاق به قوم و مذهبی اشاره شده است؟ این آسمان و ریسمان به هم بافتن ها چیست آقای نماینده؟ چرا در صدد تحریکات قومی و مذهبی هستید؟!

9 - بحث هایی مانند استیضاح وزیر و برکناری یک مدیر ارشد، صرفاً در جایی موضوعیت می یابد که آن مقام، در مسیری خلاف منافع ملی عمل کند. اما متأسفانه می بینیم که یک نماینده به خاطر چند دقیقه معطلی خودش، تهدید به استضاح و برکناری می کند و بدتر از همه این که برای یک کارمند معمولی که دم در یک اداره خدمت می کند هم خط و نشان کشیده است! شخصی کردن مسائل در شأن مجلس است؟!

10 - از نمایندگان مجلس انتظار می رود به جای نگاه صنفی به این موضوع، قانون و انصاف را مد نظر قرار دهند و کمترین کاری که می توانند بکنند این است که فیلم های مدار بسته گمرک را بگیرند و بنگرند و آنگاه درباره هر که دروغگویی و هتاکی و سوء استفاده کرده است، قاطعانه تصمیم بگیرند. این که چون فلانی همکار ماست، پس باید حق را ناحق کنیم، منطقی نابخردانه و مردود است.