۰ نفر

راهی که شورای پنجم خواهد رفت

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۳۱
کد خبر: 265570
راهی که شورای پنجم خواهد رفت

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، باید به مدیریت شهری مقداری زمان داد تا عملکرد خود را نشان دهند و اقدامات مشخص شود اما آنچه که معلوم است رویکرد مدیریت شهری است که بر پایه شفاف‌سازی قرار گرفته است.در گذشته نبود شفافیت سبب شده بود بسیاری از اقدامات صورت گرفته، در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. بنابراین بزرگترین دستاورد شورای پنجم و شهرداری شفافیت موضوعات است و این که مسایل صادقانه به مردم منعکس می‌شود.

یکی از نکاتی که باید مورد توجه مدیریت شهری باشد توجه به جایگاه مردم است . مردم باید بدانند که شهرشان چگونه اداره می‌شود و منابعی که هزینه می‌کنند چگونه مصرف می‌شود. طبیعی است وقتی شفافیت وجود داشته باشد مهم‌ترین اثر آن جلوگیری از فساد است. فسادی که کشور و شهرداری تهران از آن رنج می‌برد و نهادینه شده است. از قبل رانت‌هایی ایجاد شده و برخی از افرادی که شایسته نبودند از آن بهره‌مند شدند.

در این دوره یکی از رویکردهای شورا این است که با نگاه پوپولیستی به مسایل نپردازد به این معنا که بخواهیم حرف‌های بزرگی بزنیم و رأی مردم را برای اهداف تجاری بگیریم. اعضای شورای پنجم با هدف خدمت به مردم فعالیت می‌کنند تا در یک دوره چهارساله موفق باشیم. از طرفی در تلاش هستیم با نگاه علمی و کارشناسی منابع را صرف یکسری از فعالیت‌ها و اقدامات کنیم و در این دوره مدیریتی منابع را هدر ندهیم. در واقع اولویت‌ها تفکیک شود و طبق آن منابع هزینه شود.

یکی از مسائلی که مطرح می شود این است که مدیران شهر تهران می خواهندهزینه های شهر تهران را گران کنند ،این نکته را باید یادآوری کرد که  قیمت واقعی خدمات شهرداری و گران شدن این خدمات دو موضوع جدا است. گاهی اوقات خدماتی که توسط شهرداری ارائه می‌شود واقعی نیست و هزینه‌ها را تأمین نمی‌کند که این منطقی نیست. در جایی نیاز است که یارانه ارائه شود اما باید هدفمند باشد و این یارانه در اختیار طبقه‌ای قرار گیرد که نیازمند است. همچنین قیمت واقعی خدمات باید احصا شود و در این صورت طبیعی است که در برخی موارد قیمت‌ها افزایش یا کاهش یابد اما اینکه اداره شهر گران باشد و شهروندان نتوانند زندگی کنند کار عادلانه ای نیست.

موضوع تهران را نمی‌توان به عنوان یک شهر و فقط در قالب شهرداری و شورا دید بلکه تهران پایتخت است و به دلیل پایتخت بودن دارد هزینه‌های زیادی دارد و گرانی برخی خدمات به واسطه پایتخت بودن است که این هزینه‌ها را دولت باید متقبل شود و نباید از جیب شهروندان تهرانی پرداخت شود. بنابراین درباره این موضوع باید با دولت وارد گفتگو شویم.

شهرداری نمی‌تواند عوارض را بدون بررسی مشخص کند. اگر نرخ عوارض غیرمنطقی باشد حتما رد خواهد شد منتهی بخشی از این موضوع در اختیار شهرداری هاست که دنبال می‌شود اما باید از طریق دولت انجام شود که امیدواریم نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز تلاش کنند و حق مردم تهران را از دولت مطالبه کنند.

 

* رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران