۰ نفر

وزیر ارتباطات پاسخ داد؛

اینترنت 5G کی فعال می‌شود؟

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
کد خبر: 470016
 اینترنت 5G کی فعال می‌شود؟

وزیر ارتباطات گفت: تا آخر اسفند امسال اینترنت نسل پنجم ارتباطات برای کاربران خانگی به صورت نقطه‌ای فعال خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» در مراسم رونمایی از کاربردهای اینترنت نسل پنجم که صبح امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: تا پایان دولت تصمیم داریم سایت‌های فعلی را به اینترنت نسل پنجم مجهز کنیم و آن را به صورت نقطه‌ای برای اینترنت خانگی ارتقا بدهیم. مجوزهای مربوط به این کار در کمیسیون تنظیم مقررات صادر شده است. برای توسعه در این بخش نیاز به سرمایه گذاری دولت نیز است. تمام سعی‌مان این است که اینترنت نسل پنجم تا اسفندماه برای کاربران بخش خوبی از مناطق پر تراکم کشور قابل ارائه باشد.

در این زمینه بخوانید

ورود به نسل پنجم ارتباطات نیاز به آمادگی دارد

وی که با شعار آینده روشن، بر تلاش برای توسعه فناوری تاکید دارد، درباره وضعیت کشور گفت: تاریخ به ما می‌گوید چنگیزخان مغول چطور به کشور ما حمله کرد، فردی که دست کمی از رئیس جمهوری فعلی آمریکا ندارد. اما ایران پس از آن حمله دوباره به اوج رسید. در دوره‌های مختلف تاریخی این اتفاقات برای ایران رخ داده است. ما همیشه پس از سختی‌ها به دوره روشنی رسیده‌ایم. این را تاریخ ما همیشه ثابت کرده است. آینده روشن فقط برای یک فرد نیست؛ برای کل کشور است.

او با تاکید بر این که در تمام دوره‌ها و دولت‌ها مشکلاتی وجود داشته و مشق ننوشته غلط ندارد، افزود: مهم‌ترین مسئله تلاش برای رسیدن به رویای آینده روشن است. ایران هوشمند نیز برنامه وزارت ارتباطات برای آینده روشن است. 

وزیر ارتباطات گفت: نخبگان کشور برای تدوین برنامه تحول دیجیتال کشور دو سال تلاش کرده‌اند. این طرح را سه ماه قبل به شورای عالی داده‌ایم و منتظر رسیدگی به این مساله هستیم. البته این مورد صرفا با  تلاش وزارت ارتباطات به نتیجه نمی‌رسد و عزم جدی تمام نهادها را نیاز دارد.

یکی از موضوعات کلیدی برای دستیابی به آینده روشن، راه‌اندازی خدمات نسل پنجم بود. برای ورود نسل سوم و چهار اینترنت در کشورمان 12 سال مقاومت شد. 12 سالی که تمام دنیا به این تکنولوژی دسترسی داشتند. این 12 سال می‌توانست فرصتی برای هم زیستی مسالمت آمیز با تکنولوژی باشد اما ما از آن غافل ماندیم.

جهرمی با بیان این که امروز در نقطه‌ای هستیم که اینترنت نسل پنجم در دنیا کلید خورده و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: امروز با امضای پنج تفاهم‌نامه در حوزه‌ کاربردهای نسل پنجم ارتباطات، می‌توان امید داشت که همزمان با کشورهای دیگر ما نیز پیشرفت کنیم. ما امروز پنجمین کشور در منطقه هستیم که توسعه این تکنولوژی را آغاز کرده‌ایم. البته تاخیری که باعث شد پنجمین کشور باشیم هم به دلیل صدورمجوز از سوی نهادهای بالادستی مربوط می‌شد که اکنون مرتفع شده است.

وی تصریح کرد: ما تمام تلاش را متمرکز کردیم تا این کار به شکل درستی پیش برود. مجموعه فعالیت‌های حوزه  ICT از لحاظ اقتصادی رشد خوبی دارد و صورت های مالی این شرکت‌ها به بازار بورس نیز سیگنال های مثبت می دهد تا دراین زمینه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

در انتهای این مراسم پنج تفاهم‌نامه تحت عناوین «طراحی وایجاد پایلوت حمل ونقل هوشمند شهری مبتنی بر شبکه های ارتباطات سلولی نسل جدید در چارچوب شبکه ملی اطلاعات درکیش»، «پیاده سازی خدمات مشاره جراحی از راه دور با استفاده از قابلیت های فناوری‌های نسل پنجم ارتباطات»، «توسعه زیرساخت‌ها، خدمات سلامت دیجیتال و پزشکی هوشمند با استفاد از فناوری نسل پنجم مخابراتی»، «توسعه زیست بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی اینترنت اشیا یا هوش مصنوعی، توسعه فناوری‌ها، محصولات و راهکارهای حوزه شبکه مخابراتی نسل پنجم و نسل‌های آینده» با حضور وزیر ارتباطات، معاون وزیر ارتباطات، فرمانده ستاد کرونا در تهران، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، رئیس دانشگاه تهران، مدیرعامل همراه اول، مدیرعامل ایرانسل، دبیر ستاد توسعه فناروی‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تعدادی از مسئولان کشور به امضا رسید.

مرداد امسال اینترنت 5G سرانجام در کشور رونمایی شد و کاربران توانستند با سرعت یک و نیم گیگ بر ثانیه تجربه دانلود آنلاین داشته باشند. بدون تردید این تکنولوژی می‌تواند تحولی در ایجاد شهرهای هوشمند، سلامت هوشمند، اتومبیل‌های خودران، پخش ویدیو با کیفیت بالا و بازی آنلاین ایجاد کند.